-
Sperlätta segel, riggar, mm
I en annan mer avgränsad tråd har jag och några andra diskuterat lätta segel. Men det blev kanske lite för generellt för den tråden som kanske ska fokusera ett specifikt segel. Därav skapandet av denna.
Som inledning tänkte jag bara uppmärksamma den som inte redan uppmärksammat trenden mot lättare prylar och då framförallt segel. Den har väl i och för sig alltid pågått men i min mening har den gasat på i och med den hyfsat nya 4-lattiga vågseglen.
4-lattiga vågsegel
Segel har väl också funnits länge med allehanda antal lattor, inklusive fyra. I min värld var det nog ändå Naish som kom först med ett modernt 4-lattat segel. De seglen har väl diskuterats en massa gånger här och på andra ställen. Jag har aldrig provat dem men oavsett så är/var det i min mening en rätt innovativ design, som konstigt nog inte fick så stort genomslag direkt som den kanske förtjänade. Sedan hängde NP på när de köpte över Kauli och då skulle göra ett segel specifikt för honom. Således spreds Naish innovation till NP bland annat pga av en sponsordeal. Sedan var det North och nästan samtidigt Hot, tror North kom knappa året före Hots. Ett par år till så hänger även Zimmer, Goya och säkert fler jag inte har koll på med på tåget.Det finns ju många för och nackdelar med lattor. Fler ger stabilare segel (Både Ezzy och Hot har haft 6-lattade segel och även senaste versionen av mitt personliga favovågsegel HSM Fire har det fortfarande) vilket gör att man kan bygga dem med till exempel mindre mastkurva och annan shape än med färre lattor. Den stora nackdelen är vikt och något man inte alltid tänker på pris. Lattor kostar. Ett 4-attat segel är därmed billigare, lättare men ofta också vekare än ett 5-lattat.
Men just lättheten är väldigt svår att stå emot. Främst kanske i rena guppaförhållande (läs Maui på vintern, men även Kap Verde och Torö). Men många vittnar om att det är överlägset i alla förhållande och i alla storlekar. I min mening är det de 4-lattade seglen som gjort att vikt åter kommit i fokus.
Superlätta 5-lattade segel
Nu har i vart fall ett segelmakeri (Hot) ansträngt sig rejält för att göra ett riktigt lätt 5-lattat segel. Det är lika lätt som de lättaste serieproducerade 4-lattade. Tanken är att kombinera det 5-lattade seglets egenskaper med det 4-lattades låga vikt. Före HSMs Firelight tror jag Severn gjorde det lättaste 5-lattade serietillverkade seglet. I den andra tråden kom det även fram att 5-ocean (Brittiskt customsegelmärke) gör 5-lattade segel som är riktigt lätta. Enligt Jeff (ägare av Hosailsmaui) har de 5-ocean ett 4-lattat segel beställt av en kille på Oahu som väger 2 kilo. Dessutom håller 5-ocean på och experimenterar med ett 3-lattigt segel (som enligt Jeff ser rikgtigt dåligt ut, men det gör ju det mesta i experimentstadiet). Hot själva håller både på med ett nytt superduperlätt 4-lattat (om det blir som en utveckling av Bolt eller ersätter Bolt är inte klart men det kommer bli ännu lättare, lite planare och lite stabilare. Det som de är riktigt upphetsade över just nu är en ny superlätt vågmast. Vi får se när den kommer ut på marknaden. hot har ju en tendens att utveckla en jädrans massa nytt som det tar en evighet att få ut om det någonsin sker.Mer superlätt?
Hur som helst, det är mer superlättviktigt på G. Och min gissning är att det pågår utveckling för fullt lite var stans (jag råkar bara ha lite mer insikt i vad Hot gör, men det behöver absolut inte innebära att de ligger före). Hur lätt kan man egentligen göra en bom? De senaste kolbommarna är faktiskt inte lättare än vad de första som kom ut på marknaden var. Kolpriset gick upp och bommarna fylldes med glas istället. Efter seglet borde masten vara viktigast att pressa vikt på men sedan såklart bommen, brädan är ett eget kapitel. Pär M och Mats O får väl gå in ordentligt och göra lättare riggprylar tycker jag. Kelapro måste helt enkelt återuppstå!Om någon har råd att betala, för en sak som superlätta grejor nog kommer ha gemensamt – givet att de ska hålla bra – de blir svindyra!
/JB
PS: Kom på en till grej: En kompis gjöt en kolfiberhjälp direkt på huvudet. Han drog på sig en massa gladpack och slafsade kol och epoxy så det stod härliga till, Den blev extremt tight och lätt. Den flexade lite och behövde ingen hakrem utan klämde sig fast helt själv. Blev varm som en våtdräkt, inget motstånd dykandes genom vågorna. Kanske den viktigaste av alla viktbesparingar efter som vi alla…
bär hjälm!
Log in to reply.