Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Resesällskap till Luderitz sökes!
-
Resesällskap till Luderitz sökes!
Publicerad av andersbq på 27 maj, 2012 vid 21:07När det är som mörkast och tråkigast här hemma, så vankas det vårkänslor i Namibia!
Jag resonerar som så att det är kanske 10 år mellan de tillfällen då någon tar sig an åbäket att starta de seriösa speedkanalprojekten. Det krävs omfattande resurser att skapa en kanal på nästan 1 km. Lägg därtill kostnaden för att hålla det officiella speedmätningsteamet, transport (från målområdet tillbaka till starten), fotograf och filmare, sjukvårdare mm på plats. I år är speedstrippen reserverad till enbart vindsurfare i 4 veckor. Den byggs längre in i landet, så att tidvattnet inte berör seglingen och den blir minimum 8 meter bred och stoppbassängen kommer göras ännu större än förra året.
En stor fördel jämfört med den franska kanalen är att vinden är mer pålitlig. I Frankrike var det stand-by i 4 månader, i Luderitz så är det vindsäkert.Jag funderar på att åka 2:a och 3:e veckan, och jag behöver resesällskap.
Det går att flyga riktigt billigt från bl a Frankfurt.
Är det nån som vill hänga med? Jag tror det blir ett minne för livet och det brukar vara kul att hänga med Anders Bringdal & co på kvällarna.http://www.luderitz-speed.com/luderitz/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=99
andersbq svarade 12 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Det hade ju varit förbannat kul! Vilka pengar handlar det om? (Bortsett från resa och boende.) Jag hittade inget om det på sajten.
-
The event will take place from 5 November to 2 December 2012 for windsurfers and from 3 December to 16 December for kitesurfers, at Luderitz in Namibia.
The “Luderitz Speed Challenge 2012” will ensure that all possible is done to allow the world and national records to be broken.
The world’s best riders will converge for 6 weeks to make the full potential of “the new canal” a reality. This World Record Attempt is officiated by the “World Sailing Speed Record Council” with the presence of their commissioner Michael Ellison and Fabrice David as the Time Keeper.
REGISTRATION (limited number):
http://www.luderitz-speed.com/luderitz/index.php?option=com_comprofiler&task=registers&Itemid=101
Windsurfers:
WEEK 1 : 5 – 11 November WEEK 2 : 12 – 18 November WEEK 3 : 19 – 25 November WEEK 4 : 26 Nov. – 2 Dec.
Rate : 1000€ for 1 week / 1800€ for 2 weeks / 2400€ for 3 weeks / 3000€ for 4 weeks
Payment : The total amount needs to be received before the 30th of June 2012.
Payment received between 1st of July and 31st of July: increased by 10%
Payment received between 1st of August and 31st of August: increased by 20%
Payment received between 1st of September and 30th of September: increased by 30%
From the 1st of October, the unique amount of registration will be 3900€ whatever the duration
Airlines : BRITISH AIRWAYS : London to Cape Town ETIHAD : Paris or London to Abu Dabi to Cape Town EMIRATES : Paris or London to Dubai to Cape Town or Johannesbourg AIR NAMIBIA : Frankfurt or London to Windhoek
LUFTHANSA: Frankfurt or London to Windhoek
QATAR: London to Doha to Cape Town
There are regular flights from Cape Town to Luderitz with AIR NAMIBIA
ACCOMMODATION (some suggestions)
Nest Hotel****:
-Single Room (sea view) & Breakfast = N$ 582 per night (in this price 40% discount)
-Double Room (sea view) with a double bed or 2 single beds & Breakfasts = N$ 930 per night (in this price 40% discount)Jag räknar med att fixa hyrbil via Hertz.
SKa jämföras med Franska kanalen som kostade 50.000 Eur per gubbe senast det blev seglat i den (för enbart anmälan, ej för t ex tillbakakörning till starten etc, hotell resor etc)
Daniels kalkyl bygger på att bil till Frankfurt, inkl soppa och färjebiljetter, flyg, bränsle i Namibia, 4-stjärningt hotell i delat dubellrum, tävlingsavgiften och resan tillbaka.
-
Jag är sjukt sugen att haka på men vågar inte säga något nu. Opererade ett ilsket diskbråck i fredags så jag måste hållfasthetstesta ryggen innan jag planerar några utflykter. Jag återkommer i ämnet om ett par veckor 🙂
-
Bra där Mick. Detta är alltså ett av få tillfällen som bjuds i livet när någon drar på med ett sådant enormt projekt. Jag har träffat många som var där 2010. Då möttes de av en bortsköljd kanal och fick börja med en veckas grävning. Sedan blev det ett smalt dike som inte var rakt och med en stor vall längs lovartkanten. Dock så inträffade inga krasher det året heller. 2011 så byggdes kanalen typ 1 km längre in i bukten, så att inte tidvatten eller havet kan förstöra något och kanalen var klar i god tid. Någon vecka in i eventet så modiferade man kanalen så att alla vågor försvann helt. De som var där ansåg att kanalen blev riktigt bra. En stor skillnad mot den franska är att man jag start- och landningszoner med rätt vinklar. När Anders körde sina bästa repor 2011 så gjorde hand det i lagom vind 15-20 m/s, dvs samma som vi har vid komfortsegling på Karpathos när vi toppar strax över 40 men kanske ligger och snittar runt 38. Jag har bara seglat riktigt platt på Irland och Egypten men kan säga att det är fanstastikt. Kom igen nu, är det inte ens nån som vill åka ner som caddy? Flyget är billigt!
-
Jag är sugen men vet inte om jag kan prestera i en sådan kanal?
-
Seve1000;689819 wrote:Jag är sugen men vet inte om jag kan prestera i en sådan kanal?
Schill, det blir ett äventyr, och våra mål är inte världsrekord, utan “Once in a lifetime” vara där och smörsegla. Säg att man kanske med lite inkörning kan höja sig 5 knop jmf med Karpathos. Klart du ska med!
-
Jag gillar den första deltagaren i listans ‘Achievements’ – 41 world titles.
-
drMasse: :). Skall bli kul o se om Dunken kan prestera, han är ju rätt gammal numera 🙂
-
Efter en lång dialog med arrangören har Daniel & jag tagit beslut att vi inte åker till Luderitz.
Detta pga av att alla försök ska vara seriöst ämnade att slå nationella eller internationella rekord, med fokus på de sista. Arrangören bestämmer vilka rekord som ska försöka slås vilken dag. “Race Directors will decide the racing days according to the competing Nationalities and which records need to be broken depending the conditions….This is a Private Attempt so riders are welcome to make suggestions but the organization will make the final decisions “
I klartext, om Anders Bringdal & Björn D börjar med jobba på ett världsrekord och kanske slår det, och dagen efter så är det lite lugnare så det blir dags för nationella rekord, så är det inte svenskar eller scweitzare som prioriteras om man säger så. (Ingen idé att ta plats på banan om det inte går att segla över 47,8 knop i snittfart). Kontentan blir att ingen av oss är sugen på att ta 4 veckors semester och dessutom lägga 80.000 SEK om vi inte garanteras få segla i bra förhållanden, även om vi bara klarar 46 knop… Alternativt så skulle man kanske konvertera till norrman eller vad som helst utom just svensk, schweitzare, fransman eller holländare.. Om det hade varit en vanlig tävling, f:n va kul det hade varit att vara där! Gärna med 9,5m2!(men vi går ju inte sysslolösa i höst:
v35 King of the Fjord
v36 Tyska Mästerskapet
v37 Tyska Mästerskapet
v38 Sv cupen Klagshamn
v39 SM Torkelstorp
v40 Weymouth Speedweek
v41 Weymouth Speedweek
v42 Reservhelg SM)
Logga in för att svara.