Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Tips, camberproblem
-
Tips, camberproblem
Publicerad av cgare på 30 juli, 2012 vid 09:17Har litecamber problem med ett Gun Sail Mega XR, då de två mittersta hela tiden hoppar av. Ingen aning vad detta beror på. Har precis börjat med Formula och har därför ingen större erfarenhet av cambersegel vilket gör felsökningen lite svår. Kan säga att det definitivt inte blir lättare att komma igång med ett segel som bråkar.
Några tips!?
Tack på förhand
kinetic svarade 12 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
För lite nedhal? Kanske behövs shimsa? (mao sätta en distans mellan lattficka och camber
-
Har testat mer nedhal, kändes som det blev än sämre. Har även testat med och utan spacer på cambern om det var det du menade och det blev marginellt bättre med spacer. Dock var dom bara ca 5mm.
-
Hej igen,
var ute snabbt idag, och testade att dra mer nedhal som du tipsade om Jester. Missade dock kameran och mobilen i all hast. skall fixa bilder senare under veckan. Har rätt mast, så där ligger inte felet.
Hur som helst, Gun har en markering högre upp i seglet för att markera ungefär hur mycket man skall dra i nedhalet vilken jag utgått ifrån tidigare. Idag drog jag en bit förbi denna markering vilket gjorde att seglet öppnade upp rätt rejält, precis så den femte lattan räknat från toppen av seglet rörde marken när seglet låg ner. Alla cambers satt kvar utan problem dock öppnade som sagt seglet upp rätt rejält vilket kändes bra i byarna, ca 7-8m/s, men mindre bra då vinden lättade ur ner mot 5m/s då jag gärna hade föredragit lite mer power i toppen av seglet (jämför med mitt tidigare nedhals trim).
Kan vara så enkelt att jag bara dragit för lite tidigare men det känns märkligt att man måste dra så mycket som jag gjorde idag för att seglet överhuvudtaget skall fungera.
-
Så är det med camber-segel. Man får lite roliga reaktioner när folk som klagar på att det blåser för mycket för 4.0 hör att man tycker man är underriggad med 7.0… 🙂
-
Själv har jag problemet med camberrotationen på ett 9.2 TR 4 med äldre 520 Gaastramast och har testat de flesta nedhalsvarianter men det vill sig inte. Jag måste trycka runt cambern ovanför bommen efter gipp. Jag tror inte det är någon spacer. Hur gör jag bäst om jag vill fimpa en bit av lattan?
-
Herr Pelegrin;694380 wrote:Själv har jag problemet med camberrotationen på ett 9.2 TR 4 med äldre 520 Gaastramast och har testat de flesta nedhalsvarianter men det vill sig inte. Jag måste trycka runt cambern ovanför bommen efter gipp. Jag tror inte det är någon spacer. Hur gör jag bäst om jag vill fimpa en bit av lattan?
Lattan skall du låta vara, är cambertrycket för högt får du pila ut den och fila ner baksidan med en halvrund fil, eller liknande, men det skall oftast inte behövas på produktions segel.
-
Här kommer några bilder på seglet riggat med mer nedhal än vad som är rek enligt Gun. Alla cambers sitter kvar, dock dålig rotation, främst pga av den nedre cambern, tog dock bort spacern på denna vilket gjorde allt mkt bättre.
-
Som det ser ut på bilderna så tycker jag att du har lyckats få till nedhalet bra (precis vid “max markeringen”), absolut inte mer om jag får säg…Själv underhalar jag mitt 11.0 med 3cm om man får tro tillverkarens rek….
-
Tycker det där ser mer eller mindre perfekt ut. Löst ner till femte lattan uppifrån. Så där hade jag iaf börjat om jag skulle trimma in just det seglet.
Ser dock ut att behöva lite lattspänning på dom 2-3 nedersta lattorna.
-
Kändes bra mycket bättre när jag var ute senast, trim enligt bilder. Drog ca 2 cm mer än vad jag gjort tidigare vilket gjorde stor skillnad. Lite svårt med den lite difusa markering i seglet ,dra tills det kommer ett veck vid markering när hela toppen blir relativt lös.
Skall testa att spänna upp de nedre lattorna. tack så mycket för hjälpen
-
cgare: Är seglet nytt? Storlek? Iaf, är det nytt så kommer rotationen bli bättre “med tiden”. Mitt 11.0 (ej GUN) hade usel rotation. Bytte översta cambern till en camber med rullar o nu slår seglet över som det skall, men det måste vara lite tryck i vinden!
Logga in för att svara.