Hur pass mycket nedsliten är bomröret?
Är det bara lite (typ någon/några tiondelar tror jag inte du behöver bry dig om det och kan köra på förslaget med krympslang. Kolla bara så det inte blir nåt knas med fronbeslaget så det glider i sidled (gäller även om du lappar med kol)
Mer än så kan det nog vara bra att lägga på ny kol.
Utan att sett det skulle jag nog gjort ungefär så här Skaffa lite kol och klipp en remsa som går lagom många varv runt, mät hur många mm (eller tiondels mm) som fattas och kolla hur mycket ett lager bygger. Räkna ut hur många var som behövs.
Gör rent ytan och rugga upp med sandpapper (120 korn eller vad du har) finns det en kant där bommen slitit ner hade jag nog slipat/fasat ut den och låtit kolremsan gå ut lite på det oskadade bomröret, Då får man antagligen lätta på “bomgummit” obs finns stor risk att det går sönder och måste ersättas.
Kolremsan hade jag klippt som en stympad kon, då får man en jämn övergång när man lindar remsan runt bomröret. Tejpa fast en lång smal remsa peelply utanför skadan, peelplyremsan ska räcka att linda förbi där du ska laga och ut på andra sidan. Impregnera kolen med epoxi på en plastfolie och linda sedan den runt bomröret tight. Sedan lindar du peelplyn hårt runt så överskotts epoxi pressas ut. torka gärna bort epoxin efter hand. fäst andra änden av peelplyn med en tejpbit mot bomröret, se till att inte få epoxi där du ska tejpa annars fäster inte tejpen. efter det härdat ta bort peelplyn och slipa jämnt. limma tillbaka bomgummit.
Vill du inte ta bort bomgummit funkar det säkert att bara lägga i där det är nött, kommer säker att hålla. Tror även det funkar att använda glasfiber om bommen inte är extremt nött utan det bara är lite utfyllnad som behövs (dvs samma som en krympslang)
Se till att använda ordentlig skyddsutrustning.
Nu när jag skrivit allt detta kom jag på att Svenne la upp ett klipp om lagning av cykelram vilket är i princip samma sak.
https://www.youtube.com/watch?v=erieVhVOaIk