Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › ☆ Stockholm 2020 ☆
-
Mätarn direkt upp på syd 7-9, riggar nog 7.8. Ensam här, hur länge..? 😊
-
Obs att Fitunamätaren fr o m juni nås via Holfuy-adressen holfuy.com/en/data/577 (länk finns på sodertornsurf.se/fituna-vind/ ). Vill bara påpeka det eftersom många fortfarande använder sodertornsurf.com/fituna-adressen, vilken då upphör.
/Lars(PS: Fitunamätaren är värdefull också för oss som seglar i trakterna. Som idag, när jag seglade med min båt från Södertälje kl 12 söderut med fin läns i den nordliga grundvinden. Som vanligt med koll på såväl Landsorts-, Fituna- som Brandalsundsmätarna för att utröna ev sjöbris. Landsort hade redan på sen fm vind 3-4 m/s från S, trots nordlig grundvind. Typiskt tecken på sjöbris! Som brukar ta ca 3 timmar till Fituna. När jag själv hunnit till Brandalsund kl 13.30 så vände Fitunamätaren plötsligt från N till S (vilket Pete också skriver om i sitt inlägg ovan). Sjöbrisen såklart! Och eftersom den alltid följer samma mönster så visste jag att om en halvtimme så vänder det till S även på Järnafjärden. Mycket riktigt: precis när jag hunnit ut där kl 14 så blev det så! Och jag vände norrut och hemåt i fin läns! DS)
-
Vi blev tre på Fituna, kördes 6.5 till 7.8 (”alla andra” på Öland?). En skön dag! 😊
-
Japp, blev bra på Fituna. Körde iväg på en chansning att vinden skulle ligga kvar och det gjorde den. Några timmars freeride och 7.8-segling i solen blev det.
-
Någon som tänkte sig Fituna i morgon lördag?
Blir det sjöbris där om mulet?
Funderar på Ingarö/Torö eller Fituna beroende på vindriktning.
-
Står också i valet och kvalet men enligt denna så ser det ut som att Fituna kan funka hela dan?
-
Någon som tänkte sig Fituna i morgon lördag?
Blir det sjöbris där om mulet?
Nej, det blir inte sjöbris om det är mulet. Men jag gissar att grundvinden i morgon (lördag) blir tillräckligt stark för vindsurfing (även om frontpassagen gör att den kan vara lite lynnig). Plumpar i protokollet är regn (som dock upphör) och ganska kyligt.
/Lars
(PS: Om någon undrar varför jag inte själv synts till på Fituna på senare tid, t ex igår eller idag i den fina sjöbrisen, så beror det på ett djupt sår på höger skenben som måste läka. Jag har fått hålla tillgodo med surrogatet segelbåt dessa dagar (verkligt fina vindar!!) DS) -
Ser det ska blåsa 10-18 m/s på Ingarö ikväll, funderar på att dra dit vid 18. Fler i samma tankar?
-
Det är nog glädjeprognos på Ingarö men på Torö kan det bli 10-11 m/s vid 17-20
-
Det är nog glädjeprognos på Ingarö men på Torö kan det bli 10-11 m/s vid 17-20
Tänkte du åka till Torö?
På Windy ser det blåsigare ut ju längre österut man kommer. 🤔
-
Nej, inte värt med osäkerheten men enligt FindWind så kan det bli 10-12 m/s kl 18-20 på Lilla Sand. Spännande att se vilka som spår bäst! Lycka till med vindletandet….
-
Grundvind från syd med byar upp mot 10… och ömsom sol & moln. Har vi brisläge på Fituna idag söndag?
Logga in för att svara.