Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 08 swedspeed Skälåker igen…..

• 08 swedspeed Skälåker igen…..

Publicerad av getwet på 21 augusti, 2007 vid 17:43

Vi kör imorgon, proggen ser bra ut för ett race på Skälåker.

SMHI båtväder NO 8-12, Foreca likaså.

Alla med en GPS är välkomna.

Lägger till att det troligen inte blir något race på fredag…….ny prognos tyvärr!

jocla svarade 17 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • getwet

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 06:55

@getwet 407489 wrote:

Vi kör imorgon, proggen ser bra ut för ett race på Skälåker.

SMHI båtväder NO 8-12, Foreca likaså.

Alla med en GPS är välkomna.

Lägger till att det troligen inte blir något race på fredag…….ny prognos tyvärr!

Vi ”blåser” av dagens race pga av utebliven vind, proggen höll inte.

• forfun

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 10:16

@getwet 407592 wrote:

Tack… jag var på vippen å dra iväg. Kunde vara kul å delta någon gång.
    Synd på den där (förra) torsdagen då jag tajmade in bleket precis lagom när jag klev ner i vattnet. Mindre roligt.

Bappel.

• marden

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 11:14

@getwet 407592 wrote:

va då landsort hade 15-17m/s o gustav dalen hade 12-19m/s såg jag kl 11

synd man inte var där:)

• getwet

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 13:08

@Mården 407685 wrote:

va då landsort hade 15-17m/s o gustav dalen hade 12-19m/s såg jag kl 11

synd man inte var där:)

Mården, kika inte på Landsort. Det vet vi väl alla hur illa den stämmer med verkligheten.
    Aktuella siffror för Skälåker tar man från Utö…..där det blåste sju ms. Från det drar man av ytterligare en o annan meter för att få fram ett trovärdigt värde eftersom Skälåker ligger längre in i skärgården.

Min erfarenhet av Landsort är att aldrig ta notis om styrkan i vinden, bara riktningen.
    Massor av surfare kan stå på stenstranden och kika ut mot Landsort och samtidigt få vinduppgift på 12 ms, då blåser det 5 där man står….

Bäst för vår del är att (om man ska segla typ Erstaviken, Skälåker, Gålö Oxnö, Björkvik mm) så kikar man på stationerna Stavsnäs och Utö. Finns även en vid Hårsfjärden, men den visar aldrig några uppgifter tyvärr.

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 14:45

Ja, det här med väderstationer är en historia för sig.

Landsort visar alltid för mycket. Dra av 5 sekundmeter är min tumregel. Minst ”fel” på V och NV.

Stavsnäs visar alltid för lite (den väderstationen står inte så bra, lä från typ OSO till NV-N…).

Utö känns OK, även Almagrundet.

Fler som håller med om dessa spaningar?

• marden

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 19:05

nja håller nog inte med helt
    telefonsvararen på landsort uppger ca 5 för mycket, jämfört med smhi:s mätare på landsort som jag tycker är i närheten av verkligheten.
    idag visade både gustaf dahlen o landsort på kuling så nog tror jag det blåste på bra en bit söderut till havs

utö tycker jag ofta verkar ligga högt på vissa vindrikningar
    stavsnäs ligger nog som sagt i lä då o då
    o söderhamn har svealands toppnoteringen varje dag i svenskan på 12m/s?

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 19:21

Jag har stått på Torö och kollat Landsort på nätet (smhi:s mätare) då man knappt planat vid stenstranden, max 7-8 även en bit ut. Då har det blåst 12 på Landsort enligt SMHI…

Vilket iofs är fullt rimligt, mätaren sitter nog rätt högt på Landsort så då får man dra av vid vattenytan. Den man ringer är så dålig att jag inte ens bryr mig om det längre.

Jo, Utö ligger lite högt på vissa vindriktningar. Kombinationen Utö – Landsort – Almagrundet är inte så dum, om tycker jag.

• marden

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 19:36

jag har också varit på torö o planat i 8-9 m/s när smhi har precis den observationen
    så det beror nog en del på vädrert för dan om den stämmer eller inte
    ibland blåser det kanske mer där uppe vid mätaren än vid vattnet o ibland lika mycke eller mer vid vattet inne vid stranden

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:01

Ja, man åker ju oftast dit på SV och då lyfter det rejält över stranden/Ören. Vill ändå hävda att Landsort, även SMHI på nätet, nästan alltid visar mer vind än vad det är där vi seglar… (ah, skönt med lite envis diskussion här – det var ett tag sedan!)

• boman

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:20

@Mården 407805 wrote:

nja håller nog inte med helt
    telefonsvararen på landsort uppger ca 5 för mycket, jämfört med smhi:s mätare på landsort som jag tycker är i närheten av verkligheten.
    idag visade både gustaf dahlen o landsort på kuling så nog tror jag det blåste på bra en bit söderut till havs

utö tycker jag ofta verkar ligga högt på vissa vindrikningar
    stavsnäs ligger nog som sagt i lä då o då
    o söderhamn har svealands toppnoteringen varje dag i svenskan på 12m/s?

Mården, menar du söderarm? Jag kan bekräfta att det blåst stadigt NO 8-12 både igår och idag i ytterskärgården. Det gör ganska stor skillnad på vind om tar sig ut en bit. 🙂

mvh
    Boman

• marden

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 06:29

menade visst söderarm, som jag inte har det minsta belägg för om den vissar rätt eller inte men på svenska dagbladets vädersidor redovisar dom vart det blåst mest dan innan och där står det söderarm 90% av alla dar o minst 12m/s
    men i dag står det att gustaf dahlen hade mest vind i svealand igår me 19 m/s
    o allt som står i tidningen är sant 🙂

• benke-2

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 05:20

Gustav Dahlen visar alldrig för mycket, snarare nån eller några sekunder mindre än vad det blåser på riktigt (vid fyren inte på land).
    Råkade vara ute på havet i förgår 4 distans från Gustav D, och det blåste 20 sekunder i 3 timmar.

• jocla

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 11:33

@dr Masse 407741 wrote:

Utö känns OK, även Almagrundet.

Har du eller någon annan en länk eller telefonnummer till dessa väderstationer? Vore kalas att få lite bättre info för att slippa bomkörningar.

Johan

• dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 13:38
  • jocla

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 14:04

Strålande, stort tack.

Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 08 swedspeed Skälåker igen…..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.