Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › 1 hour
-
1 hour
Publicerad av jester på 10 april, 2006 vid 17:29Fi faen! Kolla den här:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=6174&uid=1131
29.3 knop i medel på en timme! Det är grymt bra jobbat!
jester svarade 18 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Ja det är fan grymt gjort. Det finns ju en del som gjort bra tider på formula prylar men där är det ju inga problem med höjdtagning tex. Att hålla sådan bra fart och dessutom segla på halvind fram och tillbaka? Det är rätt strongt…
Försökte kika lite på det härom dagen för att se vad vi svenskar gjort men det gick inte att söka på både land och 1 timme tider?
-
Rober Stavsnäs ligger ju grymt bra till på just en timme-rankingen. Topp 15 när dessa tiderna är godkända. Tydligen är det ganska liten vinkel i Walvis Bay, vilket innebär att dom kan pressa ganska fort tillbaka igen.
-
-
Jag uppfattar det så i komentaren han skrivit.
If Matthias would not have attempted the 1 hour average speed rekord I would not have given it a go either. It just shows you what motivation can do. Thanks Matthias you sold me fast sails.
-
Hur långt är det över kalmarsund? Jag har funderat på om inte ett sätt att ge sig i kast med entimmesrekordet vore att helt enkelt starta några stycken i säg Haga eller Mörbylånga nån dag med rejäl sydlig grundvind och sen slöra över till Kalmar eller vart man nu hamnar.
Tanken är alltså att hitta nån sträcka som tar runt en timme att segla. Och förstås att den här typen av speed crossings är ett jäkla äventyr.
-
Tror att du får hitta bredare sund än Kalmar Sund.. 29,3 knop i medel på en timme innebar att han färdades 54,26 km… En slör över till Kalmar är drygt 7 km lång… Däremot är det drygt 65 km mellan Gbg och Skagen…
-
Knatte
Gäst12 april, 2006 vid 09:29Jester wrote:Tror att du får hitta bredare sund än Kalmar Sund.. 29,3 knop i medel på en timme innebar att han färdades 54,26 km… En slör över till Kalmar är drygt 7 km lång… Däremot är det drygt 65 km mellan Gbg och Skagen…Antagligen betydligt svårare vågor också :laugh:
Skulle inte ett race från typ Höno- Marstrand i västlig vind vara att föredra??Sträckan är ca 2.5 mil en vägen :tongue: Du kan välja att gå utomskärs eller så finns det två inomskärsleder också :cool2:
-
Blir nog lite skvalpigt ändå… Dessutom lär man ju bli hyfsat trött av att köra 25km utan att gippa. Ideala hade väl varit att hitta drygt 5km långt plattvatten med 90 graders vind. Men fortfarande grymt svårt o komma upp i 29.3 knop! Ofattbart bra tid egentligen…
-
Knatte
Gäst12 april, 2006 vid 09:48Jester wrote:Blir nog lite skvalpigt ändå… Dessutom lär man ju bli hyfsat trött av att köra 25km utan att gippa. Ideala hade väl varit att hitta drygt 5km långt plattvatten med 90 graders vind. Men fortfarande grymt svårt o komma upp i 29.3 knop! Ofattbart bra tid egentligen…Visst är det en strong prestation, att komma upp i dessa farter i snitt:wink:
-
När jag hade 22.4 första gången körde jag ren halv vind på en sträcka av ca 2 km. Så du behöver inte långa slörar, men det underlättar. Andra tillfället jag fick 22.4 var sträckorna ca 8-10km långa men tyvärr gjorde jag några taktiska missar då. Hoppas på 25 knots i år, min försäsongsträning på gymmet har varit grym i år. SE UPP!!!!!!!!!
-
Gött!! Har oxå lite funderingar på att testa o se hur snabbt man kan köra på en timme. Får dock träna på gippar först… Har änna glömt av hur man gippar..
-
faster wrote:När jag hade 22.4 första gången körde jag ren halv vind på en sträcka av ca 2 km. Så du behöver inte långa slörar, men det underlättar. Andra tillfället jag fick 22.4 var sträckorna ca 8-10km långa men tyvärr gjorde jag några taktiska missar då. Hoppas på 25 knots i år, min försäsongsträning på gymmet har varit grym i år. SE UPP!!!!!!!!!
Jahaja!! Tittar man på en Ölandskarta finns ju förutsättningar för en sisådär sjumilsslörar… lite sträckor för distanssegling på västligt… Mörbylånga – Borgholm (Givetvis mätt till baren på Strand Hotell) 44,3 km. Eckelsudde- Borgholm 55,3 km. Degerhamn- Borgholm 63,4km. Grönhögen- Borgholm 72,4 km. För de som inte får nog efter dryga timmens speedande så fortsätter Ö-jävelen i ytterligare 58 km i riktning NNE från Borgholm.
Håller gymkonditionen för det månne??
Undrar
Johanc
Logga in för att svara.