Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 10-15 år gamla Bic Sport glasfibermaster.

• 10-15 år gamla Bic Sport glasfibermaster.

Publicerad av jonasosterling på 25 september, 2002 vid 15:42

Började windsurfa i våras och har gamla grejjer, men jag lär mig så sakteliga. Så: för att få rätt stuk på seglen så ska ju MCS/IMCS talen på masterna passa seglen, och seglen har jag koll på, däremot så har jag ett par BIC Sport glasfibermaster som förmodligen är från ca 1990 som jag inte har nån koll på. Båda är 465cm, en är delad och den andra är hel, de är rosa resp. lila (men det är väl bara kosmetika?).

Vad har dessa master för MCS/IMCS ?

/Jonas

canoya svarade 22 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • calle_b

Medlem
    25 september, 2002 vid 17:08

Tjenare!

Hmm. Ja eftersom det är lite, hrm ,host, host ,äldre grejer så tror jag att dom har mjuknat något. Glasfiber är dessutom mjukare än kolfiber om jag inte minns helt snett, så IMCS och sån´t får du nog ta med en nypa salt.

Ha d gott

• feg

Medlem
    25 september, 2002 vid 17:14

Mitt tipps är att du kastar dem och köper bättre begagnade.
    Hade en glasfibermast förut till min och brorsans bic Rumba som blev stickig och pajjade mina händer med miljarder stickor som var så små att de inte gick att tabort. Det blev fula sår som tog två månader att läka. AJ AJ AJ!

/För feg för att segla glasfibermast

• jonasosterling

Medlem
    25 september, 2002 vid 20:46

OK, som sagt, skitgamla grejjer. Och de har säkert mjuknat, de har använts kontinuerligt fram till 99 och så i år så förståss, vilket betyder att vad de än hade för MCS/IMCS från början så ska det ökas på lite, men vad hade de för tal från början?

…och är det nån som vet mellan vilka år de tillverkades?

/Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    25 september, 2002 vid 20:50

Styvheten har jag ingen aning om, men funkar det så kör på!
    Så länge du är nybörjare kommer du inte att märka några större skillnader mellan glas och kolfiber. När du börjar köra i hårdare vindar med planing utan centerbord så kan du tänkas märka att du får spinout lite väl ofta (att fenan tappar greppet och häcken på brädan glider iväg sidledes) och då kan det tänkas att masten inte passar seglet. Fast det kan ju bero på en mängd andra saker också förstås…

• stinger

Medlem
    26 september, 2002 vid 06:38

Bra svar det där “Funkar det så kör på”. Jag bestämde mig för ett par år sedan att byta ut ett gammalt segel. I SP:s katalog fanns då 1998 års Gaastra Flow 3x för 1500:-. Allright tänkte jag men eftersom en del pengar hade runnit iväg på andra väsentligheter (Bilreparation osv) så infann sig frågan: Funkar min gamla mast eller måste jag hosta upp med dubbla summan för att få en (billig) kolmast oxå? Ringde SP och kollade läget och fick till svar en motfråga:
    -Vad har du för mast?
    -Glasfibermast med styvhet (gamla) 7.4
    -Vad kör du på nu?
    -Wallen Slalom 5.8 från 1990
    -He He! Då kommer det säkert att funka bättre än dina gamla grejer.

Det funkade betydligt bättre. Kanske jag hade en enorm tur med mina grejor, men “funkar det så kör på”.

• canoya

Medlem
    27 september, 2002 vid 13:11

Jag har skaffat en beg. Simmer ProRace 9,0 (Luff 5,29 m) som jag kör med en C60 mast på 4,60 från -94 med en hemmagjord toppförlängare på 30 cm och vanlig förlängare på ca 40 cm. Jämfört med mitt gamla UP 7,5 från -91 funkar det nya mycket bättre, med större register både uppåt och neråt i vindstyrka. Många menar att racesegel inte funkar med fel mast, betyder det att mitt segel kommer att bli supergrymt med rätt mast, eller pratar vi om de sista 5 procenten i prestanda? smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 10-15 år gamla Bic Sport glasfibermaster.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.