-
100-liters Freestyle
Är för tillfället i Porto Pollo, och när det inte blåser brukar jag tuffa runt med en Starboard GO (har jag för mig att de heter). Den väger säkert 20 kg, och har säkert 200 liters volym.
Min nivå är att jag på denna bräda, i vindar under 5 m/s, klarar heli-tack, backwind sailing, clew-first etc. Jag kan hålla på i flera timmar på ladugårdsdörren, med ett trick var 30 sekund, utan att trilla i. Hemma har jag en 80-liters FSW, och med den klarar jag kanske 80% av gipparna, varav 40% av dem i planing.
Funderar nu på att köpa en 100 liters freestyle som komplement till min 80-liters FSW som jag f.n. har som enda bräda. En tanke är att jag ska kunna stuva in den i en koj i min Maxi-77:a, och ta med den ut på semestern. Tänkte ta med 4.7 och 5.3. Jag tänker mig att främst använda den för att fortsätta mina lågvindsövningar, men kanske även använda den nån gång när det blåser på för att köra några repor från nån naturhamn.
Här kommer frågan: Det borde räcka med 100-liter, va?
Jag väger runt 77 kg. Det finns ju 110-litersvarianter också, men då börjar den nog kännas helt ointressant för att plana med och dessutom tar den mer plats. Min segellinje är Gaastra Manic 3.7, 4.2, 4.7, 5.3 och Matrix 6.0. Alla dessa funkar bra med min FSW, så freestyle-brädan är mest tänkt för att använda i segelbåten.
Tacksam för åsikter och förslag!
Logga in för att svara.