-
1+1 = 3 Kan någon förklara.
Var idag ute för att provköra min kite för första gången, tyvärr gick det mindre bra.
När jag köpte kiten så följde inte originalbommen med och därför har jag varit tvungen att modda lite
för att få en bom av annat märke att funka med kiten.
Hur som helst så hade jag problem att ens få kiten att flyga idag, drog jag där emot i mittlinorna så
fick kiten kraft och höll sig uppe. Mitt antagande var att jag var tvungen att korta ner mittlinorna
för att lösa problemet. Det visade sig dock att mittlinorna var injusterade till max och kunde därför
inte göras kortare. Jag klurade lite och kom fram till att om jag gör styrlinorna längre så borde jag
få samma effekt, alltså mittlinorna “blir kortare” i förhållande till styrlinorna.
Att förlänga styrlinorna verkade dock inte ge önskad effekt. Jag plockade ihop sakerna och gick hem för
att klura ut hur detta hänger ihop. Nu sitter jag här hemma och är ännu mer förvirrad och får inte ihop
någonting. Tänkte därför att någon här kanske kunde hjäpa mig att reda ut ett par saker.Min praktiska erfarenhet säger att:
När man drar i power-strapen (kortar ner mittlinorna) så får kiten mer kraft.
Den får mindre kraft när man för bommen ifrån sig, vilket gör styrlinorna längre.Min teoretiska uppfattning är att:
Som jag ser det borde dessa båda åtgärder påverka kiten på samma sätt (vilket det bevisligen inte gör).
För att illustrera hur jag tänker mig detta har jag ritat en bild.Bild 1. Ingen av linorna påverkade, kiten opåverkad.
Bild 2. Bommen förs ut, styrlinorna blir längre och kiten tippar fram.
Bild 3. Drar i power-strapen, kortar mittlinan och kiten tippar fram.
Enligt denna teori så borde ju att föra bommen ifrån sig och att dra i power-strapen ha samma effekt.Vad är fel i mitt resonnemang? Vore väldigt glad att få pusselbitarna på rätt plats så att jag får upp
min drake i luften! Någon som har lust att förklara hur det funkar egentligen.Kanske bör nämna att detta gäller en C-kite från -06 också.
Logga in för att svara.