Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 1+1 = 3 Kan någon förklara.
-
gh0st;497560 wrote:Det är 5:e linan som är för kort.
RIGHT ON
-
@elfuego 497555 wrote:
Låter som att jag får invänta en ny dag med vind och göra ett nytt försök med förlängda styrlinor.
5:e linan som jag köpte av dig för nån vecka sen funkade dock kanon ;-
Jahaaa. Är det fem linor:)
När du kortar minnelinorna, drar du i femte då också? I fall du inte gör det så är det nog som Ghost säger. Femte linan skall inte vara sträckt, som de andra linorna när kiten flyger. Testa först utan den linan tills kiten är intrimmad ordentligt, sen sätter du på femte. Du ska inte uppleva någon skillnad i hur den flyger. -
varför inte ta och köpa en bom som passar istället?????????
-
@Milkman 497569 wrote:
Jahaaa. Är det fem linor:)
När du kortar minnelinorna, drar du i femte då också? I fall du inte gör det så är det nog som Ghost säger. Femte linan skall inte vara sträckt, som de andra linorna när kiten flyger. Testa först utan den linan tills kiten är intrimmad ordentligt, sen sätter du på femte. Du ska inte uppleva någon skillnad i hur den flyger.Vissa kites använder femte linan istället för briddles… då flyger den kanske som skit utan…
-
Det har du rätt i, typ Ozone och några av North och Nobile funkar nog inte alls utan femte.. Men Wipika Matrix -06:en har den femte är tillagd i efterhand så idén borde ju vara att femte inte skall ändra trimmen alls.
-
är det inte lite standard att när bommen är i otrimmat/neutral-läge så ska alla linor sluta på samma ställe?
nic
-
@nic 497685 wrote:
är det inte lite standard att när bommen är i otrimmat/neutral-läge så ska alla linor sluta på samma ställe?
nic
Brukar väl vara det. Så jag hade nog startat om från det läget att alla linorna var lika långa och sedan sett vilken vinkel kiten har i luften och trimmat den efter det. Tycker att det låter som mittlinorna e för långa och kiten därför stallar bakåt.
-
Hade ju varit en bra och enkel lösning på problemet om 5:e linan varit för kort.
Tyvärr så är det nog inte så enkelt, linan var helt slak och påverkas endast när man drar i just den linan. Vet också att just den här draken går att flyga med bara 4 linor så den 5:e kan vi bortse ifrån.Gör nya försök med längre styrlinor när vinden kommer tilbax.
Tack för alla svar!
-
@elfuego 497719 wrote:
Hade ju varit en bra och enkel lösning på problemet om 5:e linan varit för kort.
Tyvärr så är det nog inte så enkelt, linan var helt slak och påverkas endast när man drar i just den linan. Vet också att just den här draken går att flyga med bara 4 linor så den 5:e kan vi bortse ifrån.Gör nya försök med längre styrlinor när vinden kommer tilbax.
Tack för alla svar!
Ja, är det inte 5:e så skulle jag prova längre styrlinor jag med. Vet inte vart du bor men kommer du till Habo kollar jag gärna på din kite.
-
@gh0st 497756 wrote:
Ja, är det inte 5:e så skulle jag prova längre styrlinor jag med. Vet inte vart du bor men kommer du till Habo kollar jag gärna på din kite.
Alltid trevligt med människor som är hjälpsamma, tyvärr så bor jag i Stockholm så det blir ju en bit att åka, men tack ändå.
Känns som att längre styrlinor kan vara lösningen på problemet, jag börjar där så får vi se vad som händer! Annars får jag väl ta bilen ner till Habo ;-D
-
Matrix 06 är designad MED 5e lina. Den flyger utan, men inte lika bra.
Eftermontering av “cls” kom 04 på matrix… Synd bara att Wipika inte sa det till någon… Kunde blivit en hit… host host
Har ett par matrix 06. De flyger utan annat än en piggtail mod på en shiftbom till exempel.
Mer intressant i denna fråga är väl vilken bom du använder!
-
Är det till exempel en instinct bom är ju baklinorna cirka 3 dec för korta…
-
Är ju bara att göra det gamla lyktstolpe tricket och mäta linorna. Sen har du svaret.
En annan sak jag hade försökt åstadkomma är en justerbar 5e lina. Inget krav. Det var den dock på wipikas orginalbom… som i och för sig var rätt sugig. Men det var en bra ide. rätt lätt ordnat med ett clamcleat på baksidan av depowerstrappen eller någon annanstans i sverige.
-
Pratar jag med mig själv? eller varför har jag skrivit så många meddelanden?
Tror jag har fått “posta snabbsvar frossa”
Håll till godo gott folk. Jag bjuder på den!
Nu ska “vi” till läkaren på besiktning.
Logga in för att svara.