Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 1+1 = 3 Kan någon förklara.

• gh0st

Medlem
    8 september, 2008 vid 07:28

Heh, ja snacka om monolog! ; ) fick mig o garva lite, aloha för den.

• milkman

Medlem
    8 september, 2008 vid 11:34

@ZIIK 497776 wrote:

Är det till exempel en instinct bom är ju baklinorna cirka 3 dec för korta…

Monologräddning:
    Fan va du kan! Jag har bara sett dom med fyra linor, såg bra ut ändå:)

Du kan inte använda en Instinct bom ändå för den ändrar femtes längd i förhållande med de främre linorna vid trimming.
    Är det föresten så att de flesta har lika långa linor när man hänger i CL? Jag vill minnas att Ozone har det om man hänger i bommen (alltså CL mot bommen).

Härligt av er som orkar modda! Rätt säker på att man kan ändra rätt mycket med kiter, bara man vågar 🙂

• johnk

Medlem
    8 september, 2008 vid 11:56

Om det varken funkade med långa eller korta styrlinor så kanske du helt enkelt ändrade för mycket. Du testar väl att både skota in och ut med bommen när du flyger? Kiten flyger dåligt i båda ytterlägena. Testa att ändra tillbaka, fast bara hälften. Jag ändrar längden på mina styrlinor efter vindförhållandena (eftersom jag har för få kites), och 3-5 cm kan göra en jätteskillnad. Jag äger ingen C-kite men kan förställa mig att de är ännu känsligare på “gamla” sådana.

• ziik

Medlem
    8 september, 2008 vid 12:08

De ozonebommar jag kommit i kontakt med har haft längre framlinor när CL är mot bom. Detta på grund av kitens svepta form och “korta” pigtails runt om. Men de kanske har längre pigtails fram nu?
    Finns en liten fördel med att ha ett nolläge där fram och bak är olika. När man roterat och kör med snurrade linor är styrmotståndet mindre då knutar på bak och framlinor inte hamnar på samma höjd. Alltså mindre friktion när man vill svänga.

På de flesta andra drakar är det ju mer eller mindre standard att alla fyra är samma. Bra mycket enklare för var och en att kontrollera linorna för stretch dessutom.
    back to basics helt enkelt. alla linor ska vara lika långa med cl mot bom som nämnts ovan.

Enklast brukar vara att sätta fast alla linor i något fast föremål typ lyktstolpe, staket eller dylikt.

Sedan gå och hänga i bommen (unhooked så klart+max power inställd på ev depower strap/cleat) är alla linor lika spända är man rätt ute. Dock lite svårare att se om man är 100% rätt på de kites som har framlinor formade som ett Y det blir ett litet fel på grund av skillnaden på den vilkel som sprider fram och baklinor.

Vill man då vara på mikrometern rätt kan man ta fram spannet på sin kite och fästa linorna i ett staket på exakt rätt avstånd i sidled.
    Detta är dock ganska fett overkill. Brukar vara bra mycket roligare att testa live.

Sen kan ju tillägas att detta då alltså påverkas av kitestorlek. Lite därför man ibland kan få justera baklinorna en knut om man tex byter från en 14 till en sjua.

5e linan på wipika går att korta cirka 4decimeter från “normalt” (läs spänt) läge. Detta bör då vara justerbart “inflight”. För att få med depower helt enkelt.
    Sen vet väl alla som experimenterat med denna funktion på valfri femlinors C att allt har en fram och en baksida.

• ziik

Medlem
    8 september, 2008 vid 12:28

Sen ska väl även tilläggas att bara för att man har perfekt förhållande på fram och baklinor och det står i kitens manual att det ska vara så.

betyder det ju inte nödvändigtvis att just din kite presterar bäst på det viset.
    beroende på vilka ovanor man har när det gäller att hålla bommen långt in eller långt ut eller andra aspekter…

ett enkelt sätt att komma runt problemet är ju att montera ett “below the bar” depower system då dessa brukar gå att justera helt stört mycket. Nackdelen blir ju att man kan få en lång svans hängandes runt benen.

Sen är ju det en smaksak med vissa gillar dom, andra inte.

• nic

Medlem
    8 september, 2008 vid 12:29
    ZIIK;497869 wrote:
    De ozonebommar jag kommit i kontakt med har haft längre framlinor när CL är mot bom. Detta på grund av kitens svepta form och “korta” pigtails runt om. Men de kanske har längre pigtails fram nu? ….

Nop, Ozone har längre pigtails fram som för att låta alla linorna kunna vara lika långa å så har det alltid varit.
    Men har faktiskt aldrig kollat ordentligt längden på linorna på LEI-kitarna men på Ozones vinterkitar så är de alla lika långa (max depower) vet jag.

nic

• ziik

Medlem
    8 september, 2008 vid 12:31

på foilarna stämmer det. Jag syftade enbart på instinct nu även om jag skrev ozone. syftningsfel av mig

Har dock ägt en instinct 06 bom. den skiljer det ~3 dec på.

• ziik

Medlem
    8 september, 2008 vid 12:32

ingen koll på 07 och 08 så det låter jag vara osagt. Men kolla gärna upp det, kan vara intressant att veta!

06 bommen var ju lite “enklare” så det kan mycket väl vara ändrat.

hepp

• milkman

Medlem
    8 september, 2008 vid 12:38

Hmm.. Det ska vara samma på alla modeller Joel.
    Men Nic säger ju att bommen ska vara max depowrad för att dom ska vara lika långa (motsatt till vad jag kommer ihåg då – men jag har väll fel helt enkelt). Depowersträckan är ju typ 3dec så det stämmer ju med dig, då är ju alla överens 🙂
    Då borde det väll vara lika lätt att kolla längden fast man får hänga i CL istället för i bommen då?

(för övrig sitter jag i bussen i fetregn och 6,5m/s vind utanför. Så där så det knappt är värt att gå ut i vanliga fall – å nu regnar det. Vetifan hur jag ska motivera mig. Lite uttråkad med andra ord)

• ziik

Medlem
    8 september, 2008 vid 12:40

jag är sjukskriven och sitter hemma… gissa varför jag skriver så flitigt 😉

Vi kan ju spela kort över telefon eller nått…

• ziik

Medlem
    8 september, 2008 vid 12:43

Jag tycker ju sånt här är lite små intressant. Å det är ju inte omöjligt att det är så de har tänkt.

Är det meningen att man ska ha adjustern på sidolinorna ut eller in vid denna mätning i så fall? bara undrar…
    Rätt korkad fråga, men är man nyfiken så är man

Om jag tolkade nic rätt betyder det väl att man fortfarande hänger i bommen men med depowern indragen i cleatet. Är ju alltid lite intressant att diskutera saker i text. Så lätt att missförstå. å alltid lär man sig nått… inte fel

• milkman

Medlem
    8 september, 2008 vid 18:03

Angående Adjustern på sidolinorna skall de sitta factory default i sånt fall. Det är lätt att hitta läget för det sitter en söm som visar att man trimmat rätt. (typ mitt emellan ute och inne)

Haha. Jag är med på att spekulera i vad Nic menar egentligen. Nu börjar jag:
    Jag tolkade honom som att bommen är i max depower, altså längst upp. Och att trimmen är max utsläppt. Så menade jag i alla fall. 🙂

Krya på dig.

• nic

Medlem
    8 september, 2008 vid 21:08
    Milkman;497974 wrote:
    Angående Adjustern på sidolinorna skall de sitta factory default i sånt fall. Det är lätt att hitta läget för det sitter en söm som visar att man trimmat rätt. (typ mitt emellan ute och inne)

Haha. Jag är med på att spekulera i vad Nic menar egentligen. Nu börjar jag:
    Jag tolkade honom som att bommen är i max depower, altså längst upp. Och att trimmen är max utsläppt. Så menade jag i alla fall. 🙂

Krya på dig.

Så menade jag men trimmern max indragen. Att trimmern ska vara indragen är jag helt säker på men blev plötsligt osäker på depowern på bommen. Hm, bara å testa nästa gång man e ute.

nic

• elfuego

Medlem
    8 september, 2008 vid 22:00

Ojojoj, nu blev det väldigt rörigt!

…..Vi får väl se vad som stämmer när vinden kommer 🙂

• ziik

Medlem
    8 september, 2008 vid 22:08

Nic
    Du får gärna rapportera när du kollat! Intressant att veta.

Elfuego.
    För din matrix gäller det som vi kan se som “standard” alla linor ska vara lika långa med max power inställd och chickenloop mot bommen. Det är din utgångspunkt. Sen kan lite tweak göra saker bättre.

Vad använder du för bom? Har den orginallinor?

//Joel

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 1+1 = 3 Kan någon förklara.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.