Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies 12 kvm för stor för 20 kts? Snabbt svar

• 12 kvm för stor för 20 kts? Snabbt svar

Publicerad av groggdog på 25 juli, 2010 vid 10:16

Hej!
    Jag ska nu (idag på eftermiddagen) ut för min första kitesession i år. Jag har en 12:a North Rebel och är lite orolig att den kan vara för stor för 11-12m/s. enligt diagrammet på North’s hemsida ska man kunna ha kiten mellan 12 och 27 KN. Är det bra eller blir det för starkt?
    Kommer nog mest repetera enkla grunder såson ändra riktning och annat basic, inga hopp.
    Tacksam för snabbt svar!

kenjie svarade 14 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • acemattias

Medlem
    25 juli, 2010 vid 11:22

Det hänger en hel del på din vikt och brädan, men 12ms är generellt i mesta laget för en 12a.
    Åk ut och se vad andra kör med, alt ha med någon som hjälper dig och känn efter försiktigt.

• groggdog

Medlem
    25 juli, 2010 vid 11:27

Ok, tackar! jag väger runt 70-75kg, jag ville mest se om det är normalt att ha en 12:a på sån vind. Där jag gjorde kursen använde jag en 10:a, kanske därför jag var osäker.
    Tackar för svar innan jag gett ut mig till havs :tongue:

• tobbekite

Medlem
    25 juli, 2010 vid 14:31

en 12:a är inte “normalt” i 12m/s om man väger 70-75. Runt 9kvm hade varit att rekomendera.
    går säkert ge sig ut om man har koll, men blir nog mer överlevnadssurf än något skönt surf.

• groggdog

Medlem
    25 juli, 2010 vid 15:41

I vilken vindstyrka skulle ni då kunna rekommendera att surfa i?

• kenjie

Medlem
    25 juli, 2010 vid 15:45

Description_E.gif

Kan kanske hjälpa dig på traven!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies 12 kvm för stor för 20 kts? Snabbt svar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.