Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 12&8 vs 11&7
-
12&8 vs 11&7
Publicerad av wiken på 13 september, 2010 vid 07:10Switchblade 2011 på gång. Jag är veligast av de veliga och behöver höra för och nackdelar med olika 2kite quiver varianter.
12 och 8 eller 11 och 7? Det är frågan. Vad tror ni?
pjoter svarade 14 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Din vikt spelar roll, tex <75kg 11+7m, >75kg 12+8m
Vet inte hur draget är i Switchblade och var din hemmaspot är, om du kör plattvatten, vågor eller både och. I regel är 11m roligare än 12-13m och 8m inte för snabb för freestyletrick som en 7m kan uppfattas som.
Men när det blåser 15m är det i regel mycket skönare att köra 7m än 8m.
Man kan se det så här också, skall du köra vågor så 11+7, freestyle 12+8m.
Testa kiterna innan du bestämmer dig, kontakta Nocomply ( http://www.nocomply.se ) och testa Liquid Force och Flexifoil innan du bestämmer dig!
Alla val är mer eller mindre kompromisser, inte jätteviktigt med +/-1m storlekskillnad, viktigast är att man köper grejer och drar ut och kör. -
man tackar. jag står på 73 kg så det lutar åt 7&11 och en skim för 6m/s dagarna.jag kommer hinna ändra mig ett par gånger till innan det är dags.
-
Jag har gått ner i stl för var gång jag bytt, men lägre än 12 & 8 går jag inte och jag väger 70kg. För många dagar med vind 5-8m/s och då blir det för litet med <12kvm
-
12 / 8 i habo, 7an har jag väll kört 3ggr i år, Danmark cockblockar ganska friskt
-
då har jag velat tillbaks till 12/8 haha. behöver tänka högt.
-
11 med skim borde vara oki. Jag kör med 10 Religon och skim i 6 m/s
-
Själv har jag 7,9,11 skulle inte vilja vara helt utan någon av de skönaste storlekarna 9,10,11.
-
wiken;630828 wrote:Switchblade 2011 på gång. Jag är veligast av de veliga och behöver höra för och nackdelar med olika 2kite quiver varianter.
12 och 8 eller 11 och 7? Det är frågan. Vad tror ni?
Gå en kurs så kan din instruktör hjälpa dig välja:wink:
-
jag har seglat innan så jag tror jag fixar att kita. tack ändå…men kurser är för fegisar.
-
19 och 9 är den ultimata uppsättningen för skåne. 4-15m/s. När de börjar bli lite kämpigt att kroka ur 19 är de bara å pumpa 9an.
men ska du nöja dig med cabs så borde du satsa på 12 och 8. Blåser ju alltid 4-7 här nere på sommaren. Å det är inte många dagar på året jag inte kunnat köra min 9a.
Logga in för att svara.