Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › 12m vid starkare vind
-
12m vid starkare vind
Publicerad av groggdog på 2 juli, 2011 vid 15:46Hej!
Jag har nu äntligen tid att komma ut och köra lite kite imorgon. Enligt prognosen så skall det blåsa cirka 20 kts (ca. 10m/s) på eftermiddagen.
Min fråga är ifall det är möjligt att använda min North Rebel 12m vid en sådan vind? Jag har varit ute med den vid ungefär sådana förhållanden och den drog ut mig på land, men så tänkte jag nu att jag kan använda dess depower för att klara mig i sådan vind. Enligt North så är dess windrange 12-27 kn. Jag väger 70kg.rrd_z svarade 13 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
GroggDog;660987 wrote:Min fråga är ifall det är möjligt att använda min North Rebel 12m vid en sådan vind? Jag har varit ute med den vid ungefär sådana förhållanden och den drog ut mig på land, men så tänkte jag nu att jag kan använda dess depower för att klara mig i sådan vind.
Låter ju jäkligt säkert, eller inte, när du pratar om att använda drakens depower syftar du på att trimma draken eller att bara släppa bommen? Om du krampaktigt höll i bommen trots att du drogs upp på land blir jag lite oroad.
Hur de tre säkerhetssystemen fungerar och när och hur du ska använda de måste du ha stenkol på, det ska sitta i ryggmärgen för att undvika just sådana incidenter som du berättar om. -
Jag menar att bommen har en depower som man drar i för att ändra vinkeln på draken.
När jag drogs ut på land så gjorde jag en rörelse så att jag kom tillbaka i vattnet och drog i depowern så fort som möjligt. Med depower menar jag att man gör den 5:e linan kortare (tror det är så det fungerar), men det kanske låter lite väl galet.EDIT: Såg nu att vindstyrkan sjunker senare på dagen så jag får väl fara ut då. 12m är kanske för stort för sådana förhållanden ändå… 🙁
-
Varför jag frågade var för att det verkade som du inte hade koll på bitarna, men det verkar du ju ha som tur var =).
Du drogs ut från land och alltså inte upp på land? Då är det ju rätt lugnt och du verkar ju ha löst situationen på ett säkert och bra sätt.Om du är osäker på vilket register din drake har för din vikt och färdighet så är det bra att kolla med andra som är ute och kör. Är det några som ligger på samma nivå som dig, väger ungefär lika och är ute och kör med 11-14 m drakar och personen med 11 får “jobba” draken en del för att få fart så kan du nog lugnt gå ut med din 12 m.
Är det dock istället endast riktigt hala snubbar som dessutom väger uppåt 80-90 kg som är ute och kör med 7-10 m stora drakar är det en mindre bra idé för dig att ens ta upp din drake i luften. -
viktor77
Gäst2 juli, 2011 vid 21:18Jag väger runt 90 kg och byter till 9:an från 12:an när det blåser 10 m/s. Visst, det går att köra 12:an i över 10 m/s, men det är mycket jobbigare än med en mindre kite. Tänk också på att desto mer depower du drar desto sämre kommer kiten gå att styra. I längden får du skaffa dig en mindre kite för att kunna surfa oftare.
-
Ok, tack för svaren. Jo, jag har tänkt köpa en drake nu efter sommaren då jag har råd.
När det gäller att gå ut idag få jag väl fara ut lite senare på kvällen och se hur vindförhållanderna ser ur då. -
jag väger 84kg och kör en 12:a sist jag körde i björkäng blåste de 9 när vi kom och ökade lite på dagen till 11-12ms och jag körde 12:a och de funkade fin fint !! klart att de kanske är att rekommendera att köra en mindre kite.. men mellan 7-11 ska du kunna köra en 12:a…
Och min mening är att Bättre att köra lite överriggad än att inte köra alls 😉
Logga in för att svara.