Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 13m Fuel med 50 meter linor
-
13m Fuel med 50 meter linor
Publicerad av gadget på 2 juli, 2010 vid 19:12Mycket skrönor om extensions etc. fick mig att prova idag.
Skrotade en gammal bom och förlängde linorna till det dubbla, ca 50m totalt! 🙂
Svårt att bestämma mig för om det funkade eller inte då vinden var nästan obefintlig.
Den såg ut som en liten 5a där uppe men var ungefär hälften så snabb som min 13 i vanliga fall är!?
Jaja, här är lite bilder på spektaklet iallafall.
Hoppas det blir lite vind snart så man slipper skämma ut sig på detta sätt. :frown:pjoter svarade 14 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Verkade ju funka iaf. testa att koppla in en till kite i skarven. Dubbelkite! har inte sett det live, men på bilder. ser ballt ut!
-
Jag provade igår igen i väldigt lite vind och visst funkar det.
Ett problem är att kiten flyger väldigt långt bak i fönstret vilket gör det svårt att hålla höjd.
Jag provade även lite urkrokat och måste säga att det var fantastiskt.
Dubbla längden ger en gummibandseffekt och en väldigt skön ”mjukhet” genom luften.
Den drar ju också betydligt mer, ungefär som en bowkite på steroider. 🙂 -
Haha, måste se kul ut på en fullpackad spot om en kite är dubbelt så högt upp som alla andra… Den största skillnaden borde väl vara att det blåser mer på 50m höjd samt att du kan få mer ”apparent wind” om du flyger kiten aktivt eftersom den kan färdas en längre sträcka genom fönstret.
Upplevde du att du kunde hoppa högre?
-
Kjello
Gäst4 juli, 2010 vid 16:09jag såg 3 Peter lynn, Venom på samma lina över varann, någonstans på forumet, på samma bar, väldigt cool.
tror den nedersta va mindre, och vidare uppåt större.
Borde ge kraft, men det va vissa problem vid launch. (självklart)
Något år sen. -
pontusande;619639 wrote:Haha, måste se kul ut på en fullpackad spot om en kite är dubbelt så högt upp som alla andra… Den största skillnaden borde väl vara att det blåser mer på 50m höjd samt att du kan få mer ”apparent wind” om du flyger kiten aktivt eftersom den kan färdas en längre sträcka genom fönstret.
Upplevde du att du kunde hoppa högre?
Eftersom det var väldigt lite vind så kunde man inte hoppa speciellt högt allt men det var betydligt mer häng i de hoppen jag gjorde.
Ett annat fenomen som inträffade var att vid ett tillfälle när jag stod stilla med kiten kl 12 så lyfte jag helt plötsligt 1,5-2 meter utan förvarning. :confused2:
Det var lite skum känsla att köra urkrokat för att poppen blev fördröjd till följd av de längre linorna (gummiband) men när den väl kom var det sjukt mycket skönare än med standardlängd. -
Kjello
Gäst4 juli, 2010 vid 22:31jag köpte på Älvsjömässan 2 rullar stumma platta linor speciellt utvecklade för kite, dom va märkta för att klara 200 kg, till min tvålinors-kite för 10 år sedan.
Otroligt platta, flätade väldigt flackt, man kunde med naglarna dra isär.
hade dom på spolar, 50m i varje hand , som löpte ut när jag lättade greppet.
alltid rädd att komma nära, för dom va vassa.
jämfört med kitesurflinor, lite känsligare för slitage, tunnare, mindre luftmotstånd..dyrt men utvecklingen kanske gått vidare. ?.
-
anledningen att den är längre bak i fönstret är dels taskig vind och att linorna skapar drag. Vid en viss längd på linorna så blir det helt kört att hålla höjden för du dras för mkt downwind trots att kiten har bra tryck och är vid fönsterkanten.
Logga in för att svara.