Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 15 år utveckling "genomgång" Boardseeker..
-
15 år utveckling "genomgång" Boardseeker..
Publicerad av Knatte på 1 juli, 2009 vid 17:32Hittade en intressant tråd om hur 15 år brädutveckling har skett:wink:
De jämnför en Screamer 103 liter från -92 och en Screamer 104 liter från 2007 och går igenom skillnaderna emellan årsmodellerna..
Inte helt oväntat så var ju en 2007 en bättre bräda, men allt var inte bättre på en nya bräda heller…
http://www.boardseekermag.com/special_features/equipment/windsurfing-board-evolution-039.html
mikaels svarade 15 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
De gör en stor miss av att jämföra så skilda brädor rakt av. Dagens bräda är mycket bredare – och idag mäter man ju hellre en bräda efter bredden än efter volymen. I alla fall tar man hänseende till båda. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.
-
Bättre jämförelse med den gamla Screamern är en modern stor vågbräda!
-
dude;556527 wrote:De gör en stor miss av att jämföra så skilda brädor rakt av. Dagens bräda är mycket bredare – och idag mäter man ju hellre en bräda efter bredden än efter volymen. I alla fall tar man hänseende till båda. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.
Vadå miss? Man vill ju visa vad som skiljer 2 brädor av samma modell med samma volym men med 15 års skillnad. Då är det väl ingen miss?
-
Det är däremot två brädor med delvis olika målgrupp. Ur-screamern marknadsfördes som en slalombräda och folk tävlade på den. Dagens screamer marknadsförs som en freeride för medelgoda åkare. Man hade troligen fått en intressantare jämförelse om man jämfört med en syncro eller en Fanatic Hawk, som i viss mån kan sägas ha samma målgrupp. Å andra sidan fanns knappt några freerides som är jämförbara med dagens screamer.
Däremot var det lite intressant att vikten inte ändrats nånting.
-
Härligt…..!!!
…måste skicka in en chihuahua in i pitbull-farmen……… :-)….!!kunde inte sagt det bättre själv:
“If on the other hand, you aspire to more than this. You want windsurfing to be an adrenaline rush, you want it to excite you and you want a challenge, then you are going to find the new board dull as dishwater. Try pushing it harder and it will moan, groan and continue to plod along at its mediocre pace. Try to crank it tighter and it will cough, splutter and then reward you with the turning arc of a super tanker.”sorry boys …men det spårade ut nån gång efter 03 el 04
tur att man kan välja och vraka bland fynden på köp o sälj och
för “riktiga” brädor :
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23371/cat/12
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23325/cat/12
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23221/cat/12några exempel bara ….
och vilka har snygga linjer…?? knappast dagens pråmar.. ok finns undantagville bara dela med mig av min privata åsikt 🙂
eller vad säger du Staffan …..seatrend rules internt skämt…
blir det nå´n fart på den här tråden nu eller….
-
Utvecklingen går bakåt :frown:.
Jag älskade min Screamer -92 på 90 talet……….men bytte bräda med en kompis som seglade min gamla Screamer förra sommaren och jag kan bara säga: Har man seglat en modern shape (I mitt fall mest freestyle och vågbrädor) vill man inte segla med en bräda från -92 längre………..även fast utvecklingen går bakåt.:wink:
Tror att Boardcorner äntligen kommer vända trenden och ta utvecklingen frammåt igen.
//L
-
Det görs livliga och roliga brädor nu med. I vissa förhållanden upplever jag min freewave 86 och min newwave 75 som för livliga för min smak, 80-talarna är lugnare. Freewaven seglar jag helst inte med mindre segel än 5.0 oavsett om det är vågor eller plattvatten. Däremot är den grym med 5.0-6.0.
-
Jag håller nog med de som tycker att jämförelsen haltar… rätt ordentligt…
En bräda med 100 liters volym idag bör väl jämföras med en bräda som för 15 år sedan hade 130 liter, typ…
Det hade, i mina ögon, varit mycket intressantare att jämföra den 15 år gamla Screamern med en bräda som idag har en liknande målgrupp och tänkt användingsområde. På den tiden var Screamern inte riktad mot nya freeriders, utan en sågs som en ganska avancerad bräda för mer erfarna seglare (jag har haft två sådana där Screamers, gillade de verkligen men för lättare vindar och enklare freeride var det ju Explosion som gällde).
Skulle man välja en bräda ur dagens Mistral program att jämföra en 15 år gammal Screamer 103 med så tycker i alla fall jag att en Syncro Style 94 eller kanske, kanske en Syncro 104 känns bra mycket mer “rätt”.
Och skall man jämföra en Screamer 104 från 2009 med en 15 år gammal Mistral-bräda så skulle jag välja en (vänder mig om, plockar fram FunSport windsrufing anno 1994 med guide -94 ur hyllan…) Mistral Shredder 298. Men även den är med sina 120 liter aningens i underkant rent storleksmässig för min smak vad gäller denna jämförelse.
De brädor som idag heter “Screamer” i Mistrals program har rätt lite vad gäller målgrupp, användningsområde och tänkt prestanda gemensamt med de brädor som för 15 år sedan hette samma sak. Näe, då känns det bra mycket mer som om Syncro-brädorna är en bättre jämförelse.
Och ja, jag tror nog att en modern Syncro slår en 15 år gammal Screamer i allt utom möjligtvis toppfart och höjdtagning.
Men visst – vissa grejor var bättre förr, bland annat höll många brädor (inte alla, en del var katastrofer) betydligt bättre.
Nu blir ju såklart inte allt bättre för att det är nytt. Men – det handlar om att hitta rätt. Har man varit toknöjd med sin 15 år gamla Screamer 103 så lär det nog inte bli något större kalas av att handla en ny Screamer 104. Men väljer man däremot en Fanatic Hawk eller liknande runt 100 liter så vågar jag nästan garantera en bra mycket roligare seglingsupplevelse vag gäller stort sett allt.
-
Intressant artikel, särskilt för mig som ju seglar en Gecko 278 från -95 🙂
Håller med om att jämförelserna är lite skumma, bara för att brädorna har samma namn och volym har de ju inte samma användingsområde eller målgrupp, det hade kunnat göras intressantare jämförelser.
Följande tyckte jag också var intressant/skumt: “At the top end however, anything over 6.5 didn’t really feel good at all.”
Undrar om de körde den gamla brädan med originalfena och gamla segel? Jag köpte en 7,5 till min Gecko förra året, ett sprillans Simmer Spark, som komplement till mitt Zero Five 6,5, och tyckte den funkade bättre i knappa vindar, som Gardasjön, med det större seglet, man fick det där lilla extra som lyfte upp i planing, och lite mer tid i gipparna. Då har jag inte originalfena, utan en längre, styvare och rakare variant.Håller slutligen med om ‘the fun factor’, de gånger jag hyrt nyare brädor och provat har de varit snälla, lättseglade men lite ‘tråkiga’, undrar om jag bara provat fel sorter?
Kanske en modern free-ride med drag åt slalom är det jag söker, inte en lättseglad free-move…
-
dr Masse;556641 wrote:Jag håller nog med de som tycker att jämförelsen haltar… rätt ordentligt…
En bräda med 100 liters volym idag bör väl jämföras med en bräda som för 15 år sedan hade 130 liter, typ…
Jag håller med och jag håller inte med. Problemet är hur man ska jämföra. Längd? En modern freeride (eftersom alla brädor är ungefär lika långa) är ungefär lika lång som en 60 liters vågis var 1990. Bredd? Ja det brukar ju heta så och det är så jag har tänkt. Jag ville ha en “ny electric rock” när jag köpte min första nya småbräda på 15 år. Electricen var 58 cm bred så jag tog en bräda med ungefär den bredden. Electricen var grymt stabil och lättseglad, jag seglade den med alla segelstorlekar från 6.5 ner till 3.5. Finns det problem? Ja, en 58 bred bräda av idag har runt 80-90 liters volym. Har jag tjock vinterdräkt och seglar i sötvatten så sjunker den om vinden dör. Det gjorde aldrig electricen.
Jag tycker det verkar som att det finns invändningar hur man än jämför. Å andra sidan, om man inte jämför alls så återstår att köra en massa flummigt “det har hänt sååå mycket”-handviftande. Det finns inga alternativ till att testa om man vill ha en mer konkret känsla av vad som skiljer.
-
Knatte
Gäst2 juli, 2009 vid 15:18Hade varit mer rättvist att jämnföra två av RRD absoluta slalombrädor, som både är gjorda för att tävla på absolut högtsa nivå.
Samma exklusiva målgrupp och prisläge:smile::smile:Då synns ju det uppenbart att bredden ökar och längden minskar. Sedan tror båda brädorna är precis lika håriga/spännande att köra när det drar på:laugh:
Men jag tror även 2009 är lättare att segla generellt..År 2009 var 90 litaren på: 90 ltd Mått: 240x59cm
År -97 såg motsvarigheten RRD 276 ut så här: 276×52 cm
[IMG]http://www.surfzone.se/pp_data/3017/medium/2687RRD_Down_vind_racing.JPG[/IMG] -
Jag gjorde samma test förra vintern dock med diffen 20 år.
Körde då min 280 slalom kontra Playmate 116. Samma volym på dem. Segel, All Terrain 7.0 ca 10 m/s. Toppfarten var likvärdig 30 knop, men den stora skillnaden var livligheten där den gamla långa smala brädan låg stabilt i vatten (lite tråkigt) gippade snyggt i vida svängar aldrig utan att tappa tillstymmelse till planing, medan den nya breda studsade fram och kan ta alla sorters svängar. Måste absolut föredrar den nya. Den har “pop” och är mycket mycket roligare att segla. -
Ska man jämföra brädor lär man ju strunta i volym och längd. Vilka segelstorlekar är brädan tänkt för – bredden lär ju vara en viktigare parameter än volymen.
-
När småbrädorna kom (slutet på 80-talet) var det längd som var storleken, i första hand, alla var byggda enligt i stort sett samma outline. Kortare brädor var lite smalare, och hade mindre volyme, men klasserna var typ 250, 280, 310 etc
När no-nose kom, och sen blev modernare brädor, så sade ju alla att längden inte var intressant, det var volymen, då var brädorna 90, 105, 130 etc.
Är det inte volymen längre? Det är ju den som avgör hur mycket segel du kan sätta på, eller?
Det är väl därför min 15 år gamla häck ändå klarar ett 7,5, den är ju 105 L…
Logga in för att svara.