Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 15 år utveckling "genomgång" Boardseeker..
-
15 år utveckling "genomgång" Boardseeker..
mikaels svarade 15 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
-
Nope. Det är inte volymen som är den viktigaste storleksgivaren snarare brädans bredd. Volymen talar om hur väl brädan bär dig i vilande läge. Det krävs väldigt låg hastighet framåt för att volymen ska minska drastiskt i betydelse för “bärigheten” dessutom.
Sen kan man inte enbart använda maxbredden om drar det vidare. -
Knatte
Gäst2 juli, 2009 vid 19:27mikaels;556682 wrote:När småbrädorna kom (slutet på 80-talet) var det längd som var storleken, i första hand, alla var byggda enligt i stort sett samma outline. Kortare brädor var lite smalare, och hade mindre volyme, men klasserna var typ 250, 280, 310 etcNär no-nose kom, och sen blev modernare brädor, så sade ju alla att längden inte var intressant, det var volymen, då var brädorna 90, 105, 130 etc.
Är det inte volymen längre? Det är ju den som avgör hur mycket segel du kan sätta på, eller?
Det är väl därför min 15 år gamla häck ändå klarar ett 7,5, den är ju 105 L…Volymen påverkar en del…
Men framförallt är det brädans bredd som avgör hur stor fena och segel du kan ta. Bland det viktiga måtten som avgör brädans förmåga att ta stora segel är OFO-måttet. “one foot off” Dvs. bredden 30 cm från aktern.
Stark förenklat så kan enbräda ta lika stor fena, som bredden på detta ställe.
Är det 50 brett just där, så kan du plocka på omkring 50 cm fena och ett jäkla stort segel..Ett bra exempel är gamla hypersonic, som är superbred i häcken/överallt har en volym på 111 liter men tar segel uppåt 10 kvm (längd/bredd är 218×77 cm)
Eller formula brädor som är 100 cm breda och tar fenor på 70 cm och segel uppåt 12-13 kvm.
På din bräda, som är skapligt smal, så klarar du inte av så stora fenor, vilket begränsar förmågan att bära stora segel.
Men Gecko 278 var en trevlig bräda, som jag var supernöjd med, innan jag gick på en Widestyle Tiga 271 -2000.. -
Intressant!
Att definiera jämförbar målgrupp då och nu är ju inte helt enkelt. Exempel: Medelsurfaren i Björlanda -92 körde med cambersegel och ganska slalomorienterade brädor och nötte fullplaningsgippar. Riggade man ett vågsegel då så tittade folk snett på en. Idag finns ett antal speedheads men medelsurfaren är snarare freeridaren som aspirerar på att ta steget in på freestylearenan genom att sätta sitt första helikopterslag eller liknande.
Vad gäller volymen så kommer jag fram till att det är relevant att jämföra brädor med lika volym. De minsta brädorna är ungefär av samma volym idag som för 15 år sedan, likaså de största. Valde man en-brädeslösning -92 så hamnade man på en bräda på runt 90 liter (eller upp mot 100 kanske). Jag var inte den ende som under flera säsonger körde Tiga 260 på 89 l som enda bräda. Skulle jag välja en bräda att köra på idag så skulle den vara 85-90 l. Brädorna är helt olika likaså seglen. Då körde jag NP MkII 6.5 nu Ezzy Wave 5.8.
Jag är däremot samma mediokra medelsurfare.Kul med (material)utveckling i alla fall. 🙂
-
Oåxen;556684 wrote:Nope. Det är inte volymen som är den viktigaste storleksgivaren snarare brädans bredd. Volymen talar om hur väl brädan bär dig i vilande läge. Det krävs väldigt låg hastighet framåt för att volymen ska minska drastiskt i betydelse för “bärigheten” dessutom.
Sen kan man inte enbart använda maxbredden om drar det vidare.Lik förbannat – har brädan väldigt låg volym så riskerar man att få simma en hel del. Jag hörde i en intervju att Starboard har experimenterat med brädor tunna som kitebrädor. Det skulle göra brädor rätt långt upp i lättvindsregistret till sinkers som antagligen vore rätt enkla att dra rigg på men om vinden dör plötsligt…
-
Knatte;556687 wrote:Volymen påverkar en del…
Men framförallt är det brädans bredd som avgör hur stor fena och segel du kan ta. Bland det viktiga måtten som avgör brädans förmåga att ta stora segel är OFO-måttet. “one foot off” Dvs. bredden 30 cm från aktern.
Stark förenklat så kan enbräda ta lika stor fena, som bredden på detta ställe.
Är det 50 brett just där, så kan du plocka på omkring 50 cm fena och ett jäkla stort segel..Låter vettigt. Förr i världen angav man ju OFO-måttet (plus längd och volym) i specarna på brädor, men numera verkar det mest vara volym, och möjligen längd och maxbredd, men det var många år sen jag såg ett OFO-mått någonstans…
Och som sagt, brädorna döps efter volymen, inte längden, numera…
Kanske dags att till sist pensionera den gamla Geckon, tyvärr är den ju fortfarande bättre än vad jag är ;), tänk om ens egen förmåga kunde utvecklas lika väl som materialet…
Logga in för att svara.