Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 1,5 m2 rigg, äpplen päron?
-
1,5 m2 rigg, äpplen päron?
Publicerad av mes på 9 maj, 2010 vid 19:48Kollade lite efter rigg för 6-åringens första försök. 1,5 m2 verkar lagom. Jag hittade två som verkade likvärdiga. Spelar det nå’n roll vilket?
carrera svarade 14 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 34 Svar -
34 Svar
-
Varför ska inte kidsen få ha samma krav på prylarna som alla vi andra?? För de finns riktiga grejer även i småstorlekar.
http://hotsailsmaui.se/segel_microfire.php
http://hotsailsmaui.se/segel_microfreak.php
http://hotsailsmaui.se/segel_youthpowerrig.php -
mes;610819 wrote:Kollade lite efter rigg för 6-åringens första försök. 1,5 m2 verkar lagom. Jag hittade två som verkade likvärdiga. Spelar det nå’n roll vilket?
Vet inte hur nautix är men Unifibers är lite vassare än de enklaste barnriggarna från Tiki. Tiki gör åt Ascan, Gunsails mfl. Unifibers är lite mer påkostad med bättre/stabilare bom och lite kraftigare segel. Dessutom ingår mastfoten som ju normalt kostar kanske 350:-
Vill man ha vuxengrejer i miniatyr så finns ju Hot ovan och liknande från Naish och Mauisails mm. Mauisails inspire (säkert även hot) riggas med klart mer luffkurva (twist) och 2-delad rdm mast så me denna typ av rigg tar man ett kliv upp från Unifiber men självklart också prismässigt.
Vi har i alla fall använt unifiberriggarna vid kurser för barn och de funkar fint. I år lyxar vi till det och kör inspire som skolrigg, får se om det blir stor skillnad.
-
För första seglet, som är så litet att det inte kommer att “seglas” ordentligt, känns det IMO overkill med en “riktig” rigg som kostar dubbelt. Det finns ju nada begagnat så det känns bättre med ett budgetsegel för att testa och sen om intresset kommer, en “riktig” rigg. Som åldrande papps som vill att knodden ska se cool ut (eller om pappsen får fet cred för att knodden kör HOT…faktiskt nästan så het cred att pappsen inte behöver surfa själv…) så vill jag också att han ska ha ett Microfreak…självklart!
Alltså Skoda Fabia nu och BMW 116 om det klickar….så är tanken. -
Vilken storlek ska man satsa på egentligen…såg precis att 1,5 och 2,5 m2 lappar över rejält enligt surfspot. Min ena knodd är (han som ska bli champ) är 6,2 bast…vad har ni andra pappor (antar jag) för erfarenheter av storlek på segel och 6-åringar. Jag tänker att första intrycket är viktigast…mao att det går så bra som är möjligt direkt så fanatismen infinner sig direkt.
-
En normal 6-åring ska ha 2.0 m2 med rak mast. Då rinner vattnet lättare av.
Men när de (något eller ett par år senare) ska börja segla i lite riktigt vind, så funkar inte rak mast längre. Då är 2,7 m2 lagom.Vendela 7 resp 9 år, Rigg: Naish Miniripper 2.0 resp. Ripper 2,7 (som är byggt som ett litet Session).
Bräda: Naish Kailuha JR 120 liter, 32cm weedfena som “centerbord” och 20cm freestylefena bak. -
Hur mycket väger han? Är han atletisk och envis? Är han inte en ovanligt stor och stark 6-åring skulle jag gå på 1.6 eller eventuellt 2.1, ej större. Funkar fint som hårdvindssegel när han kompletterar med en 2.6/2.8/3.2 om ett år eller två!
Köper du ett high-end behöver du inte sluta använda det när han växer. Och skulle han mot förmodan lägga av är beg-marknaden megabra för dessa godingar. Jag får ständigt frågan om det finns nåt beggat att få tag på.
Motivationen hos kidsen ökar dessutom markant om de får sitt eget megahippa kvalitetssegel – snyggre än farsans och morsans!
En billig monofilm eller dacrontrasa har din grabb ingen användning för efter rena nybörjarintroduktionen. Hur du än räknar är high-end en mer lönsam investering.
/JB
-
Jesper B;611109 wrote:Hur mycket väger han? Är han atletisk och envis? Är han inte en ovanligt stor och stark 6-åring skulle jag gå på 1.6 eller eventuellt 2.1, ej större. Funkar fint som hårdvindssegel när han kompletterar med en 2.6/2.8/3.2 om ett år eller två!
Köper du ett high-end behöver du inte sluta använda det när han växer. Och skulle han mot förmodan lägga av är beg-marknaden megabra för dessa godingar. Jag får ständigt frågan om det finns nåt beggat att få tag på.
Motivationen hos kidsen ökar dessutom markant om de får sitt eget megahippa kvalitetssegel – snyggre än farsans och morsans!
En billig monofilm eller dacrontrasa har din grabb ingen användning för efter rena nybörjarintroduktionen. Hur du än räknar är high-end en mer lönsam investering.
/JB
Atletisk, nope
Envis, nope
Gillar coola grejor, japp
Får jag gå säljkurs hos dig?
🙂 -
andersbq;611107 wrote:En normal 6-åring ska ha 2.0 m2 med rak mast. Då rinner vattnet lättare av.
Men när de (något eller ett par år senare) ska börja segla i lite riktigt vind, så funkar inte rak mast längre. Då är 2,7 m2 lagom.Den övre riggen ser definitivt för liten ut för tjejen. Säljes billigt direkt från garage i Onsala?
Tack för tipsen. Jag ska visa lite olika segel för Ollekillen. Leta lite youtube också. Det är mycket fotboll nu i huvudet på stackaren. Första träningen med Lerkil i lördags.
🙂 -
Ett tips är att du går med i TTVK och lånar barnriggen (2,5 m2 med rak mast) så slipper du köpa en produkt som du bara behöver 3-4 ggr.
http://ttvk.blogspot.com/p/barnhornan.html -
2.0 är inte för litet för nybörjar-6-åring. Det många gör fel med nybörjarbarn är för liten bräda och för stort segel. Bra med en stabil plattform med STOR centrumfena eller centerbord (och relativt liten fena bak, annars faller brädan av på slör och läns av sig självt, med rätta svärd kan man komma tillbaka dit man startade från början). Det är inte helt fel om det blåser några m/s också så man får lite känsla i riggen. Sen seglar de iväg omedelbums… skapar motivation!!!
Vill man klämma på och provsegla stekheta barnriggar – kontakta mig!
/JB
PS. Vatten rinner av jättefint på de barnriggar jag säljer med böjda master.
PS2. Säljkurs: Det har du inte råd med! Jag utbildar ju en allahanda människor i mitt dagliga (nästan) arbete i något som ibland heter management… det vill säga att få folk att göra som man vill utan att de riktigt förstår det, till exempel att anställda jobba som tokar med ett leende, för att jag som deras chef ska tjäna en massa pengar utan att behöva jobba som en tok. Jag brukar översätta management till manipulering…
-
Håller med Jeppe i allt. Och du kan väl ta en sväng förbi mig om du vill låna en sån där stabil plattform med centerfena som är gjord för barn. Jag har säkert lika mycket bröte hemma som en proffessor i Saltis…
(Dock inte inom SUP) -
Hur många liter bräda är lagom för en normalstor 6-åring? Jag har en gammal vågis på 70L som min son refererar till som sin. Funderar på att sätta in en US-box för mittfena och låta honom köra “sin” bräda. Har en rak 32-fena som nog skulle passa för ändamålet. Kan det bli bra eller blir det för vingligt? (Han har god balans – är duktig på skimboard, skidåkning etc.)
-
andersbq;611126 wrote:Håller med Jeppe i allt. Och du kan väl ta en sväng förbi mig om du vill låna en sån där stabil plattform med centerfena som är gjord för barn. Jag har säkert lika mycket bröte hemma som en proffessor i Saltis…
(Dock inte inom SUP)Dessa elitkillar(inom surf), eh men va fan(Johan Falk)…… jag skall ta och ringa Kenny Bräck och fråga om min “plastson” kan låna en av hans go-carts…… aj fan, han är ju inte på ngt forum…..ahja…vad är en bal på slottet……
Så tur är det att vi har vårt elitgäng som delar med sig både högt och lågt.
STORT!!!!!!!! (du har hört det för ABQ men berömmet tåls att höras igen:cool2:).Och…..
I någon framtida internationell tävling skall jag vakta dina segel :smile:………/mac
-
Ta hellre en freestylebräda med lite mera bredd på typ 105-115 liter.
I övrigt håller jag med Slusken, varför ska barnen få all skit?
Man ger ju inte en vuxencykel eller vuxenskidor till en 6-åring, om man vill inspirerar ungen till att cykla eller åka skidor.
Barngrejorna är gjorda för barn; mer böj i bottenkurvor, mindre stroppar, mjukare softdäck, smalare bomgrepp, lättare rigg etc.Om vi kan få lite fler medlemmar i TTVK som efterfrågar barnlånegrejor så skaffar vi klubb-brädor också.
-
70 liter är för lite. Minst hundra, gärna betydligt mer i början. /JB
Logga in för att svara.