-
150 liter – hur kul är det?
Under stora delar av 80-talet och början på 90-talet hade jag bara windsurfing i skallen. Jag började på pråmar och slutade med sinkers. Vattenstart och gipp satt ganska bra. För 10 år sedan flyttade jag utomlands och då slutade jag windsurfa helt och hållet, men nu har jag kommit på bättre tankar. Jag ska börja om!!!
Jag äger inte en enda modern surfpryl och har dessutom nollkoll på dagens marknad och prylteknink. Därför har jag besökt butiker, förklarat min situation och frågat om vilken typ av utrustning som kan rekommenderas till en återfallssurfare som mig.
Döm om min förvåning när försäljarna börjar med att säga att en bräda på 150 liter skulle bli bra. 150 liter – jag som brukade segla på 90… Hur kul kan man egentligen ha på en bräda på 150 liter?
Till saken hör att jag håller på med andra vattensporter (läs kajaking) som kräver så lite vind som möjligt (den ultimata kominationen). Jag vet därför att jag inte kommer att segla om det blåser under sisådär 7 m/s. Försäljarna har då sagt att “OK – en 130 liters bräda borde bli bra”. Jag är fortfarande lika förvånad. Är det kul att segla på 130 liter när det blåser över 7 m/s?
Finns det någon annan ombörjare där ute som gått igenom samma process och har svaret på om det är kul att köra på en mycket större bräda än man en gång gjorde?
Till saken hör att jag väger 72 kg och tror att jag efter någon dags träning kan få till vattenstarter och gippar.
/Joakim
Logga in för att svara.