Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 150 liter – hur kul är det?

• 150 liter – hur kul är det?

Publicerad av banankontakt på 14 maj, 2003 vid 06:53

Under stora delar av 80-talet och början på 90-talet hade jag bara windsurfing i skallen. Jag började på pråmar och slutade med sinkers. Vattenstart och gipp satt ganska bra. För 10 år sedan flyttade jag utomlands och då slutade jag windsurfa helt och hållet, men nu har jag kommit på bättre tankar. Jag ska börja om!!!

Jag äger inte en enda modern surfpryl och har dessutom nollkoll på dagens marknad och prylteknink. Därför har jag besökt butiker, förklarat min situation och frågat om vilken typ av utrustning som kan rekommenderas till en återfallssurfare som mig.

Döm om min förvåning när försäljarna börjar med att säga att en bräda på 150 liter skulle bli bra. 150 liter – jag som brukade segla på 90… Hur kul kan man egentligen ha på en bräda på 150 liter?

Till saken hör att jag håller på med andra vattensporter (läs kajaking) som kräver så lite vind som möjligt (den ultimata kominationen). Jag vet därför att jag inte kommer att segla om det blåser under sisådär 7 m/s. Försäljarna har då sagt att “OK – en 130 liters bräda borde bli bra”. Jag är fortfarande lika förvånad. Är det kul att segla på 130 liter när det blåser över 7 m/s?

Finns det någon annan ombörjare där ute som gått igenom samma process och har svaret på om det är kul att köra på en mycket större bräda än man en gång gjorde?

Till saken hör att jag väger 72 kg och tror att jag efter någon dags träning kan få till vattenstarter och gippar.

/Joakim

dr-masse svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • endy

Medlem
    14 maj, 2003 vid 07:06

Det är ju alltid svårt att bedömma hur fort man kommer komma igång igen efter ett långt uppehåll.
    Men jag kan hålla med om att 150 liter låter i överkant även 130 känns stort.
    Ska du dessutom bara segla över 7 m/s kommer de extra literna inte vara till så stor hjälp.
    Det är klart du kommer få kämpa lite de första gångerna för att komma igång igen, men dagens moderna brädor kommer vara en god hjälp, det ÄR skillnad på prylar från förr och nu.
    Om dina ambitioner är att få en bräda som är kul mellan 8-13 m/s skulle jag tippa på att en freestyle/wave runt 95 liter skulle vara lagom, med tanka på din vikt, kanske några liter mindre. Det beror ju lite på vad/hur du vill segla också.
    Go for it!

• markram

Medlem
    14 maj, 2003 vid 08:52

Köp en bräda på 95-110liter.
    Då finns ett stort utbud på bra och billiga grejer.
    Var lite i samma situation som du och är smått förvånad av priser och utbud på beg -särskilt när det gäller slalom/race prylar smile.gif .
    Har köpt en bräda som jag är helnöjd med för 1100 med fena och stroppar (måste medge att den inte spöar en HS för 10.000, men den är snabb och gippar bra +funkar i vågor).
    En gammal race-rigg rx2+ 100%kolmast+bom och masfot förl=2600.
    Alltså komplett kit som jag är riktigt nöjd med=3700.
    Ytterligare en mast(50-1000) 2segel(500/st) en hårdvindsslalom(500!) och bommar,fenor(1000) mm så kan man surfa i vindar mellan 6 och +20m/s, med grejor som funkar bra, för totalt 7lappar.
    Nu kommer säkert en j-la massa mothugg från dem som hävdar att man måste ha senaste utrustningen, men jag hävdar bestämt att om man köper hela 2-4(5) år gamla prylar får man mycket prylar för pengarna och stålar över till surfresa! cool.gif

• dr-masse

Medlem
    14 maj, 2003 vid 09:27

Jag tycker det där låter precis kalasbra. J-ar vad prylar du har fått för pengarna.

Angående 150 liter så tycker nog även jag att det låter lite i överkant för en som seglat förr. Men det beror ju på vad du vill ha för bräda och vilken typ av segling du är ute efter. Och hur duktig du har sagt att du är. Själv skulle jag lätt kunna tänka mig en 150-liters bräda som lättvindscruiser (och lära polarna med), men då seglar jag på andra brädor så snart det blåser lite mer.

Kan man tänka sig att ha två brädor kan en hundrafemtiliters ge en massa skön segling i lättare vindar. Kompletterat med en 95-110 liters sak så täcker man de allra flesta förhållanden.

Men som enda bräda blir ju 150 liter snabbt stort i mer vind. Om man inte vill åka Formula eller nå’t. Då är nog en bräda i 100 – 120 liters klassen bättre om du bara vill ha en bräda. Priset du betalar är naturligtvis färre seglingsdagar, fördelen du får är en bräda som hanterar mer vind betydligt bättre.

Hmmm, på http://www.boards.co.uk kan du under “test” läsa mer om olka brädklasser, de brukar skriva ganska utförligt. Kolla exempelvis http://www.boards.co.uk/kit/tests/2002/125-140L/index2.asp som kan vara läsvärt.

Lycka till å Surfa På!

• zehlertz

Medlem
    14 maj, 2003 vid 10:17

du har väl redan fått den mesta infon

tänkte bara tillägga att om du fortfarande har kvar lite balans så med dina 72kg så drar du lätt rigg på 100L på en bräda ca 60bred *och då har du fortfarande jävligt kul när det pungar på… *ev att den kan bli ngt stor när det blåser upp mot 20s/m…men hur ofta är det?

• banankontakt

Medlem
    14 maj, 2003 vid 13:44

Tack för alla svar! Man kanske skulle göra en FAQ kring alla frågor som återfallssurfare säkert ställt för när det ska börjas surfas igen efter flera års uppehåll.

Jag har förstått att en 130 liters bräda av modernt snitt är betydligt snabbare, mer lättmanövererad än äldre brädor, lättare samt med tidigare planing. Handen på hjärtat, om brädan planar i 4-5 m/s, blir det rolig surfing då? Går det fort eller blir det bara en lång kamp om att hålla den kvar i planingsläge? Jag förstår att det beror på segelstorlek och sånt, men vad jag egentligen är ute efter är att bränna runt de roliga dagarna när man kan segla fort, när det är gott drag m.a.o. Kan en 130-litrare duga till det?

Ni tycks förespråka en bräda på 100-110 liter. Är det stor skillnad i uppförande på en sådan bräda och en 130-liters? Skulle jag kunna lära min sambo att segla på en 130-liters (hon är liten till växten)? I så fall får det nog bli en sådan.

/Joakim

• dr-masse

Medlem
    14 maj, 2003 vid 14:20

Till att börja med gäller det nog att inte hänga upp sig alltför mycket på brädans volym, andra mått säger nog mer och då framförallt bredden.

Men en 130-liters bräda med en “normal” bredd på 65-75 cm planar inte i 4 m/s (kan dock plana igenom sådana vindhål). En 5-6 krävs nog för att gå igång om man är normaltung med ett segel på åtta kvadrat eller mer. Men då rullar det på ganska fint och väldigt mycket bättre än jämfört med en tio år gammal bräda med lika mycket volym. Så, i fyra-fem sekundmeter är det nog lite knepigt att hålla fart, men redan vid en eller ett par sekundmeter till så tar det fart.

Fördelen du får med att välja en lite mer “hårdvindsbetonad” widestyle-bräda är som du själv skriver, det blir roligare när det blåser mer. Inte så där jättelik fartskillnad, men klart bättre kontroll.

En bräda på 100-110 liter kan tänkas om du vill ha en enda bräda och kan tänka dig att plana mer sällan till förmån för kontroll i mer vind. En sådan går dessutom, som redan påpekats här, fint att hitta lätt begagnad. Men handlar du en modern 130-liters sak med 65-70 bredd så skall det blåsa ganska rejält för att det inte skall funka, så det kanske är det som gäller?

Jag har själv lärt fru och hennes syrra att segla lite på en 129 liters bräda som var 70 bred. Det gick verkligen bra (klart över förväntan), så det funkar fint! Faktiskt något som jag verkligen saknar med min nuvarande bräda, att ha en som frugan eller kompisar kan testa lite fina sommardagar. Funderar nästan på att skaffa en bara därför… 🙂

Surfa På!

• banankontakt

Medlem
    14 maj, 2003 vid 14:46

Dr Masse, där kom du med det förlösande svaret
    110 liter, mer kontroll men mer sällan.
    Modern 130-litrare ska ha rejält med vind för att inte funka.
    Hur rejält är rejält? 10 m/s, 13, 15 eller orkan? Jag vill kunna ha kul när det brallar i upp till sisådär 12-13, därefter vill jag ha en liten bräda men dessförinnan behöver jag träna upp tekniken.

/Joakim

• dr-masse

Medlem
    14 maj, 2003 vid 14:57

Det låter som en hundratrettiliters i mina öron, helt klart.

Upp till en tio-tolv funkar det bra, sedan är det mindre grejor som gäller. Skaffa gärna en mindre fena med mer kontroll till brädan oxå, känns extra viktigt på moderna, bredare brädor.

Körde min AHD FreeDiamond 70 med diablo 7.2 och 36 fena i vindar upp till en tio-tolv (tolv i byarna, inte stadigt) och det var skoj (inte tokchoppigt vatten). Då var det tryck i grejorna. En 130 liters bräda funkar i de flesta fall fint med typ sexnoll – sexhalv (beroende på segelmodell) och det funkar ju i en tio-tolv sekundmeter om du har lite teknik och väger normalt (74 väger jag).

Lycka till å Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 150 liter – hur kul är det?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.