Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 15/11 eller 15/9 Waroo 07..?

• 15/11 eller 15/9 Waroo 07..?

Publicerad av ame på 31 januari, 2007 vid 12:03

Har lite beslutsångest..

Tänkte köpa 2st bows från Best och funderar på om man ska köra 15kvm samt 11kvm eller 15kvm samt 9kvm. Överlappningen kanske är för snål med 15/9? Väger 83kg o kör med 124 bräda.

Någon som har erfarenhet eller förslag??

psychonauten svarade 18 år, 1 månad sedan 20 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • topy

Medlem
    31 januari, 2007 vid 12:10

@AME 362805 wrote:

Har lite beslutsångest..

Tänkte köpa 2st bows från Best och funderar på om man ska köra 15kvm samt 11kvm eller 15kvm samt 9kvm. Överlappningen kanske är för snål med 15/9? Väger 83kg o kör med 124 bräda.

Hej, om jag skulle välja mellan de två allternativen hade jag valt 15 och 9 helt klart. 15 bow kan du hålla länge samtidigt som 9:an kommer igång rätt tidigt.
    Men hade jag varit du så hade jag köpt en 7 och 11 bow och pengarna som blev över p.g.a mindre valda storlekar hade jag köpt en beg. 15-16kvm kite för runt 2000kr, de är billiga nuförtiden.
    MVH Tomas

• reklem

Medlem
    31 januari, 2007 vid 13:28

@topy 362806 wrote:

Men hade jag varit du så hade jag köpt en 7 och 11 bow och pengarna som blev över p.g.a mindre valda storlekar hade jag köpt en beg. 15-16kvm kite för runt 2000kr, de är billiga nuförtiden.
    MVH Tomas

Ja, eller också gör du tvärtom. Kör på 15 och 11 för att skaffa en lite äldre och billigare kite för de dagar då det blåser lite kraftigare. Min erfarenhet är nu liten kring bow, men steget från 15 till 9 kan vara ganska stort. Du kommer att missa mitten och det är alltid där det är som roligast 😉 Samtidigt har ju Toby en poäng. Det du sparar på att köpa mindre storlekar kan du ju lägga på en större kite.

Ha, bra tips va! Sa inget alls typ :tongue:

• dsl

Medlem
    31 januari, 2007 vid 13:30

15 och 9 är en bra combo, har kört just 15 en hel del nu och det är utan tvekan bästa stora kiten jag kört, massor med power, samtidigt som den känns mycket mindre än vad den är, känns kvick och lätt, skulle inte vilja att den svängde snabbare. Tycker inte du ska hoppa över den..
    /Danne

• pjoter

Medlem
    31 januari, 2007 vid 14:19

Ska du köpa nån gammal kite så ska det va den minsta. en 7-9 från 03 är helt okej men en 16-17 från den tiden är som ett lok.
    Det är dom stora kitesen som det hänt mest med. Sen är draget per m2 mkt större på en bow mot en c-kite.

• psychonauten

Medlem
    31 januari, 2007 vid 14:21

Jag väger 60-65 och har en 9 och en 14 waroo -06, jag skulle inte gjort om det köpet, jag skulle tagit en mindre minsta kanske 7 eller 8 och en mindre största möjligen en 12:a, och sen kört på större bräda istället.

• stebe

Medlem
    31 januari, 2007 vid 14:23

@AME 362805 wrote:

Har lite beslutsångest..

Jag körde Waroo 12 och 7 förra året och tyckte glappet var lite för stort för att kunna vara bekvämt urkrokad i alla vindar men de överlappade varandra gott och väl. Men mitt förslg är 13 och 9, tänk på att en Waroo 12 m = C-kite 15 m.

• surfstore-se

Medlem
    31 januari, 2007 vid 16:14

@AME 362805 wrote:

Har lite beslutsångest..

Jag skulle rekommendera dig 9m2 och 13m2, vi har några få hemma kvar på lager.

• nic

Medlem
    31 januari, 2007 vid 21:11

@AME 362805 wrote:

Har lite beslutsångest..

15 låter stort för flatkite. 9 – 13 är nog bra även på Waroo. (Jag har kört på det i ett år fast inte waroo då)

nic

• martin

Medlem
    31 januari, 2007 vid 22:06

Fråga till Surfstore:
    Hur stor är prisskillnaden mellan Waroo och Bularoo?

Det känns mentalt jobbigt att gå tillbaka till vanliga ventiler efter att ha haft onepump ett bra tag nu. Dessutom lär jag störa ihjäl mig när man ska snökita utan onepump. Det är ett rent helsike att hålla på med bollar som inte funkar och ventiler som är stenhårda i minusgrader.

Är Bularoon bara en lätt modifierad -06 Waroo med onepump? Jag har läst att den har lägre AR än årets Waroo och att den ligger närmare 06:an i känsla, men en del säger annorlunda. Någon som vet?

• fesen

Medlem
    31 januari, 2007 vid 23:15

@Martin 362920 wrote:

Fråga till Surfstore:

Det känns mentalt jobbigt att gå tillbaka till vanliga ventiler efter att ha haft onepump ett bra tag nu. Dessutom lär jag störa ihjäl mig när man ska snökita utan onepump. Det är ett rent helsike att hålla på med bollar som inte funkar och ventiler som är stenhårda i minusgrader.

Är Bularoon bara en lätt modifierad -06 Waroo med onepump? Jag har läst att den har lägre AR än årets Waroo och att den ligger närmare 06:an i känsla, men en del säger annorlunda. Någon som vet?

Du har säkert hört det förut…men jag kan inte låta bli.

Köp en FOIL!

🙂

• psychonauten

Medlem
    1 februari, 2007 vid 07:53

@Martin 362920 wrote:

Fråga till Surfstore:

Har man en stor stor bil det ju bara att lassa in kiten med endast LE utan luft, har jag gjort sen i höstas. Dessutom e det det enda sättet jag kan få mina kites att torka i höstrusket och vinterrusket :S

• ame

Medlem
    1 februari, 2007 vid 08:28

Tackar för alla tips!

Men man blir ju inte klokare.. 15kvm är ju rätt stort för en bow, men med den svenska sommaren när man ofta är lite lite underriggad så kan den ju vara nice.. Och en foil känns uteslutet.. Så att jag köper en 15 känns fortfarande givet, men om det ska bli en 11a eller 9a är fortfarande ett svårt val.. Man vill ju ha en kite som klarar dryga 14m/s och samtidigt överlappar 15 draken..

Köra med en gammal C kite som den 3:e och minsta är ju också ok, men det vore så skönt att ha en enhetlig upsättning och inte en massa olika märken och bommar mm..

Fan att de inte gjorde en 10a..

• stebe

Medlem
    1 februari, 2007 vid 08:35

Då skulle jag ha tagit 9:an annars är du överriggad de bästa dagarna.

Jag körde en säsong med 15 o 9 C-kite och det funkade helt ok, och med tanke på hur mycket bättre vindranget är på Waroos än på mina gamla SS-fuel 04or så lär det funka bra.

• surfstore-se

Medlem
    1 februari, 2007 vid 09:17

@Martin 362920 wrote:

Fråga till Surfstore:
    QUOTE]
    Priserna exklusive bom.
    Bularoo:
    7m 5 600
    10m 6 900
    13m 8 450
    16m 9 150

Waroo:
    7m 4 700
    9m 5 600
    11m 7 050
    13m 7 750
    15m 8 450

Ny hemsida inom kort med alla nya priser.

• reklem

Medlem
    1 februari, 2007 vid 09:28

Jobbig val! Tyvärr känner jag igen mig när jag också är på jakt efter ett nytt och prefket quiver som helst ska täcker alla förhållanden. Men det går nog inte eftersom das kapital sätter sina gränser :frown:

15 m2 är alltså mer eller mindre givet. Tja går du då på 9:an så tror jag med all säkerhet att du kommer att känna att det finns ett glapp. Tyvärr är det nog just det glabb där de flesta och nästan roligaste dagar ligger. Där 9:an är lite förliten och 15 m2 lite för stor. Nä, jag skulle nog fundera på om ändå inte 13 m2 ihop med en 9:a faktiskt ger flest roliga dagar på vattnet.

Sorry att jag säger emot. Vill bara ge dig ännu mer beslutsångest 😉

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 15/11 eller 15/9 Waroo 07..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.