Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 15/11 eller 15/9 Waroo 07..?

• fesen

Medlem
    1 februari, 2007 vid 09:33

@AME 362943 wrote:

Och en foil känns uteslutet.. Så att jag köper en 15 känns fortfarande givet, men om det ska bli en 11a eller 9a är fortfarande ett svårt val.. Man vill ju ha en kite som klarar dryga 14m/s och samtidigt överlappar 15 draken..

Foilkommentaren var inte riktat till dig…(om du nu inte skall köra på snö i första hand) 🙂

I övrigt stämmer jag in i den övriga kören….13/9…

• pepa

Medlem
    1 februari, 2007 vid 10:06

Jag kör bara 11 nu för tiden. Är det lite vind är det surfbrädan som gäller, är det lagom är det urkrokat och är det för mycket hoppar jag högt. Finemang.

• henkeman70

Medlem
    1 februari, 2007 vid 10:41

@nic 362912 wrote:

15 låter stort för flatkite. 9 – 13 är nog bra även på Waroo. (Jag har kört på det i ett år fast inte waroo då)

nic

9/13 låter som ett klokt köp…

• psychonauten

Medlem
    1 februari, 2007 vid 11:05

@AME 362943 wrote:

Tackar för alla tips!

Men man blir ju inte klokare.. 15kvm är ju rätt stort för en bow, men med den svenska sommaren när man ofta är lite lite underriggad så kan den ju vara nice.. Och en foil känns uteslutet.. Så att jag köper en 15 känns fortfarande givet, men om det ska bli en 11a eller 9a är fortfarande ett svårt val.. Man vill ju ha en kite som klarar dryga 14m/s och samtidigt överlappar 15 draken..

Köra med en gammal C kite som den 3:e och minsta är ju också ok, men det vore så skönt att ha en enhetlig upsättning och inte en massa olika märken och bommar mm..

Fan att de inte gjorde en 10a..

9 och 14 är för stor glapp tycker jag som sagt.
    men å andra sidan SÄGER folk att dom håller sina 14 i upp till 12-13 m/s i medel. då e det redan riktigt supertryck i 9:an. Men det kan ju vara så att jag suger rejält på kitesurfing med.

• ollefax

Medlem
    1 februari, 2007 vid 12:50

@psychonauten 362981 wrote:

9 och 14 är för stor glapp tycker jag som sagt.
    men å andra sidan SÄGER folk att dom håller sina 14 i upp till 12-13 m/s i medel. då e det redan riktigt supertryck i 9:an. Men det kan ju vara så att jag suger rejält på kitesurfing med.

Det är ju stor skillnad på vilka vindar man kan hålla en kite och i vilka vindar man helst vill åka i med kiten. Plus att du antagligen suger på kite…

Sjäv blir jag tvungen att i princip ge bort mina -06 Monkey Kites, pga bow hypen, och har bara råd att köpa en till att börja med. 9 el. 13, vad tror ni?

Har min gamla wipika hydro 17,8 -02 bör tillläggas. den rockar.

• stebe

Medlem
    1 februari, 2007 vid 13:34

Skall du byta till bow?

• ollefax

Medlem
    1 februari, 2007 vid 14:10

@stebe 363015 wrote:

Skall du byta till bow?

Har inte direkt något val… Skulle man ändå köpa c blir man ju ruinerad varje gång man ska byta upp sig.

• larssa

Medlem
    1 februari, 2007 vid 14:10

@AME 362805 wrote:

Har lite beslutsångest..

Tänkte köpa 2st bows från Best och funderar på om man ska köra 15kvm samt 11kvm eller 15kvm samt 9kvm. Överlappningen kanske är för snål med 15/9? Väger 83kg o kör med 124 bräda.

Någon som har erfarenhet eller förslag??

Jag väger 70kg kör bow på storlekarna 10 och 14 och det tycker jag är precis lagom överlappning. Kan köra från 5-17 m/s med en 127*38 bräda. Eftersom du väger 13kg mer så tror jag att det blir perfecto med 11 och 15.
    Over and out!

• biorno

Medlem
    1 februari, 2007 vid 14:25

@Larssa 363038 wrote:

Jag väger 70kg kör bow på storlekarna 10 och 14 och det tycker jag är precis lagom överlappning. Kan köra från 5-17 m/s med en 127*38 bräda. Eftersom du väger 13kg mer så tror jag att det blir perfecto med 11 och 15.
    Over and out!

Det är stor skillnad mellan olika sle märken’s vindregister.
    Waroo’n startar betydligt tidigare i förhållande till storlek än många andra och tappar säkert lite på toppen mot de andra så det är stor skillnad mellan märken också. Waroo 9’an startar väldigt tidigt.

• fredde-k

Medlem
    1 februari, 2007 vid 14:43

Kör med en 11bow och en 16c, funkar kanon. väger 85 så jag hade kört på
    11-15.

• telekiter

Medlem
    1 februari, 2007 vid 16:06

Jag tycker att 11/15 kombon är lite tokig. Kom ihåg att för några år sen så ansågs den kombon va lagom för c-kites, och numer har ju SLE/bow betydligt bättre register. Ska vi gå på den linjen har vi ju alla snart lika många kites i vår uppsättning som vi hadde förut.

Själv kör jag med 9/16 kombon (har iof även en 12:a som dock frugan hadde som lågvindskite, Ps kolla köp&sälj-avdelningen Ds) från ifjol, funkar bra. 9:an startar väldigt mycket tidigare än man tror och den överlappar med W16. -07:an W15 har samma bottendrag som min W16 men betydligt bättre toppvindsegenskaper och årets 9:a har bättre botten så det borde funka alldeles utmärkt med 9/15. Med dina 83 kg tror jag du är fullriggad på 9:an redan i ca 7-8 m/s och 15 kan du nog komfortabelt hålla i 10 m/s, maxad i kanske 12 m/s beroende på hur byig vinden är.

/Urban.

• ame

Medlem
    1 februari, 2007 vid 17:14

Väldigt sant. Förut sa man att man skulla ha ca 4 kvm mellan C-kites storlekarna. Då borde man ju klara 6kvm med bows..

• pjoter

Medlem
    1 februari, 2007 vid 17:37

allt beror ju på vad man ska ha kiten till. en bow har mycket större åkbart register än en c-kite men är det urkrokat du är ute efter så är inte skillnaden så stor. Tror du lätt kan köra med 9-15 om det bara är köra och hoppa lite du vill göra. Är du däremot inne på kiteloops och urkrokat kommer du troligtvis många gånger förbanna att du saknar just den där kiten i mitten som hade varit perfekt den dagen.

• stebe

Medlem
    1 februari, 2007 vid 17:43

@pjoter 363079 wrote:

allt beror ju på vad man ska ha kiten till. en bow har mycket större åkbart register än en c-kite men är det urkrokat du är ute efter så är inte skillnaden så stor. Tror du lätt kan köra med 9-15 om det bara är köra och hoppa lite du vill göra. Är du däremot inne på kiteloops och urkrokat kommer du troligtvis många gånger förbanna att du saknar just den där kiten i mitten som hade varit perfekt den dagen.

Mycket vist skrivet..

• psychonauten

Medlem
    1 februari, 2007 vid 20:40

@Telekiter 363068 wrote:

Med dina 83 kg tror jag du är fullriggad på 9:an redan i ca 7-8 m/s och 15 kan du nog komfortabelt hålla i 10 m/s, maxad i kanske 12 m/s beroende på hur byig vinden är.

/Urban.

Jag väger 65 och är inte igång under 7 med min 14 på 123cm bräda.
    däremot funkar 9m2 från 9m/s utmärkt..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 15/11 eller 15/9 Waroo 07..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.