Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 16m2 Bowkite för stor?

• 16m2 Bowkite för stor?

Publicerad av drakmannen på 20 maj, 2007 vid 18:53

Skall gå kurs nästa helg och vill så snart som möjligt få tag i kite och bräda.

Fick tips om att 14m2 bowkite och bräda på 140X40-45cm bräda kan vara bra att lära sig på, jag väger ca 70 och är 178 lång.

Ser att det finns flera bowkites på 16-16,5 som säljs på forumet, är det en för stor kite för mig?

gh0st svarade 17 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • psychonauten

Medlem
    20 maj, 2007 vid 18:55

Japp!!

• laina

Medlem
    20 maj, 2007 vid 19:05

Jag tycker du ska gå kursen först och sedan avgöra vilka grejor du vill ha, då har du lite mer känsla för det..

• jonaish

Medlem
    20 maj, 2007 vid 19:06

Best kites – Öland/Kalmars hemland

Har fan inte sett så många Best på ett å samma ställe som på haga, 18 maj!

• drakmannen

Medlem
    20 maj, 2007 vid 19:06

Ok tack vad skulle du rekommendera 12 eller 14?

• tobas

Medlem
    20 maj, 2007 vid 19:50

Allt tycks bero på goda försäljare mer än något annat och skolorna förstås. Därför mycket Cabrinha runt Varberg, EH i skåne, Best runt östergötland och Flysurfer i Stockholm (på Gotland och säkert i sälen osså) Peter Lynn i Åre även om Ozone kommer starkt. Ja Ozone kommer väl starkt överallt, säkert bra kites men oxå den ättrigaste av ättriga försäljaren (läs mjöljmannen). Rekomenderar förstås en Peter Lynn Venom II 13 då den räddar dagen för mig nästan jämt 😉

SÅDESÅ / Tobas

• gurra_g

Medlem
    20 maj, 2007 vid 20:09

Beror ju lite på hur mycket det brukar blåsa där du bor… Men till din vikt känns det som en 12 bow vore bra om du bor på någon av de blåsigare ställena i sverige annars är 14kvm rätt bra…

Själv tycker jag inte att bows över 14kvm ger speciellt mycket mer surf till min vikt på 75kg snare att man blir överriggad fortare…

• skotten

Medlem
    20 maj, 2007 vid 20:53

I am a chunky 94 kg. I ride a 14 bow and a 130×40 board in 5-6 ms at the very least.

• langens_kite

Medlem
    20 maj, 2007 vid 21:44

[ Ja Ozone kommer väl starkt överallt, säkert bra kites men oxå den ättrigaste av ättriga försäljaren (läs mjöljmannen).
    SÅDESÅ / Tobas
    HAA hAA!
    Det är bra grejor !!!!
    Du borde prova

• langens_kite

Medlem
    20 maj, 2007 vid 21:46

Köp inte för stor max 14m

• tobas

Medlem
    20 maj, 2007 vid 21:53

Har testat vintervarianterna och gillar dom så länge det inte brallar i och vinden är stabil. Händer ofta i Åre……… NOT!
    Testade Instincten i fjol och den hörde då till de bättre BOW/Hybrid/SLE jag testat även om jag då föredrog Pulsen men allra helst höll mig till mitt Gift.
    Mer provning på G / Tobas

• skotten

Medlem
    20 maj, 2007 vid 22:53

haha ask any kiteboarder, his kite is the best…

• psychonauten

Medlem
    21 maj, 2007 vid 07:27

@drakmannen 384365 wrote:

Ok tack vad skulle du rekommendera 12 eller 14?

Jag skulle rekommendera 12 eller max 13 bow om du bara ska ha 1 kite. sen kan du komplettera med en nia. Du kommer ändå att tröttna på att kita i lättvind när du blir bättre, så köp inte för stor kite. Skaffa hellre en riktigt stor vågbräda eller så om du vill ut när det blåser mindre. 🙂

• gh0st

Medlem
    21 maj, 2007 vid 09:00

Ja, 12-14 låter bra. Hellre 12:an men det är såklart beroende på hur mycket det blåser där du bor.

• drakmannen

Medlem
    21 maj, 2007 vid 10:53

Tack för alla svar! jag bor i gbg så det blir mest runtom här men kan bli lite resor ner till varberg oxå. Tror jag kommer köpa en 12a bowkite men skall först ta å gå en kurs!

• gh0st

Medlem
    22 maj, 2007 vid 08:48

Låter bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 16m2 Bowkite för stor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.