Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 2 fenor: javisst men hur?
Taggad: våg freestyle, freestyle, våg
-
2 fenor: javisst men hur?
Publicerad av sinker på 4 september, 2009 vid 15:35Kan man få önska sig en utförlig förklaring på hur man trimmar fenorna på en twin? Vad är det som händer när dom flyttas fram eller bak? Varför funkar det inte assy, eller gör det det? Stora fenor, små fenor?
Ös på nu med teorier och fakta!
/sinker
dr-masse svarade 15 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
ja, å fyll gärna på med erfarenheter/egenskaper av/hos olika fenor och storlekar!
nån som har kört choco twix?
goyas twin kommer om ett par, tre veckor och en är min!
-
poppo;573307 wrote:ja, å fyll gärna på med erfarenheter/egenskaper av/hos olika fenor och storlekar!
nån som har kört choco twix?
goyas twin kommer om ett par, tre veckor och en är min!
Vad hände med Carbon Art? Tyckte du förespråkade de brädorna rätt bra… Billigare och bättre byggda?.. iofs bara 1 fena!
-
Tim, varför ska du förstöra varenda tråd? Gå och lägg dig, Bolibompa är slut. 😉
Inget fel på CA, men jag är ute efter möjligheten att “be able to ride the critical section … blabla… more vertical… lalala… ride surfstyle… blahablaha” osv.
De e som med mycket annat – man måste testa runt lite tills man hittar sin favorit!
Min CA SC Wave 53,5 (72l) är till salu, grym bräda. PM:a vid intresse.
Nu tillbaka till ämnet! -
I princip är det som vanligt. Fram för mer “loosehet” bak för mer stabilitet. Det är dock inte givet att man får bättre höjdtagning och dylikt om man föyttar bak fenorna, det verkar mer handla om att hitta någon slags balans.
Samma sak gäller storleken. Som vanligt får man mer “tryck” med större fenor och mer “loosehet” mer mindre. Men det för de flesta skall det mycket till innan fenorna känns för stora med twin fin. Även en storlek som 16 funkar bra för de flesta. Men det beror en del på vilken typ av fena det är också. Problemet (om man verkligen vill optimera) är att det är svårare att känna när man har optimal storlek. Vilket givetvis ger fördelen att varje storlek verkar funka i ett större register än en storlek på single fin.
När vi är inne på finjusteringar: Jo, visst går det att ha olika fenor på vänster och högersidan. Och likaså måste man inte sätta dem på samma ställe i de respektive boxarna. Men här är vi verkligen innen på finjusteringar och det bästa är att experimentera själv. Personligen tror jag att det först är när man seglar riktigt bra vågor dag efter dag som man kan börja uppskatta de små fördelar om assymetriska fenbestyckningar ger.
Olika typer:
Här är variationen MINST lika stor som när det gäller single fins. Redan mellan de olika MFC-varianterna (som trots allt ser rätt lika ut) kan det skilja en del. Kolla t ex följande (googleöversatta) test: http://translate.google.com/translate?u=http://www.u-ride.net/modules.php%3Fname%3DNews%26file%3Darticle%26sid%3D4685%26mode%3D%26order%3D0%26thold%3D0&sl=fr&tl=en&hl=en&ie=UTF-8Och går man utanför det konventionella finns t ex Starboards Drake modell, som har superbred bas och extremt mycket yta. Eller varför inte Polakows favorit MUFins X-twin som närmast ser ut som en liten slalomfena. De här fenorna påverkar (på olika sätt) brädans egenskaper rätt så radikalt.
SÅ det finns en hel del att göra när det gäller fen trimning på din twin fin bräda om du vill.
-
Ola H.;573503 wrote:I princip är det som vanligt. Fram för mer “loosehet” bak för mer stabilitet. Det är dock inte givet att man får bättre höjdtagning och dylikt om man föyttar bak fenorna, det verkar mer handla om att hitta någon slags balans.l.
Skumt… jag upplevde att höjdtagningen blev mycket bättre när jag flyttade fram fenorna till max. Det var därför jag ställde frågan för det är ju tvärtemot vad jag upplevt på singel.
Looseheten har jag svårt att bedömma om den är större/mindre när jag flyttar fenorna, det är loose hela tiden 🙂/sinker
-
Sinker;573509 wrote:Skumt… jag upplevde att höjdtagningen blev mycket bättre när jag flyttade fram fenorna till max. Det var därför jag ställde frågan för det är ju tvärtemot vad jag upplevt på singel.
Looseheten har jag svårt att bedömma om den är större/mindre när jag flyttar fenorna, det är loose hela tiden 🙂/sinker
Kanske för att du tvingas segla mjukare med fenorna långt fram?
Min lilla erfarenhet av twin är att det är MYCKET petigare vad för fenor som sitter i. Jag testade MFC Viktor-fenor 155 mm, ett par 160 mm som jag inte kommer ihåg modellnamnet på och sist MFC Keith-fenor 165 mm i samma bräda. Allt från löst och nervöst till superskön kontroll på 10 mm (och något tunnare korda). Det sista paret sitter som en smäck!
Det är dyrt, men våga testa olika fenor. Kanske bytlåna med någon annan en stund för testandets skull? -
På mina Quatro har jag satt fenorna som Keith och Levi sagt åt mig att sätta. Det funkar grymt bra. Nu bestyckade jag dem för vinter segling på Maui, dvs guppa. Körde 16,5 Keithfenor på den ena och några customfenor från MFC med lite bredare bas än Keihmodellen på den andra. På den sistnämnda var det en 16,5 på cutbacksidan och en 16 på bottomturnsidan (jag hade gjort tvärt om om jag hade tänkte själv). På mina “egna” dvs Sebastian W custom har jag satt på ungefär samma sätt som på mina Quatro. Grymt nöjd med det också. Nu är jag i och för sig ingen experimentjocke.
Misstänker att man kanske kör en lite större på cut-backsidan för att inte tappa greppet lika lätt i forcerade cut-backs, å andra sidan är det ju rätt skönt att tappa greppet, om man gör det med lite kontroll…
/JB
-
Sinker;573509 wrote:Skumt… jag upplevde att höjdtagningen blev mycket bättre när jag flyttade fram fenorna till max. Det var därför jag ställde frågan för det är ju tvärtemot vad jag upplevt på singel.
Looseheten har jag svårt att bedömma om den är större/mindre när jag flyttar fenorna, det är loose hela tiden 🙂/sinker
Svenne;573636 wrote:Kanske för att du tvingas segla mjukare med fenorna långt fram?Min lilla erfarenhet av twin är att det är MYCKET petigare vad för fenor som sitter i. Jag testade MFC Viktor-fenor 155 mm, ett par 160 mm som jag inte kommer ihåg modellnamnet på och sist MFC Keith-fenor 165 mm i samma bräda. Allt från löst och nervöst till superskön kontroll på 10 mm (och något tunnare korda). Det sista paret sitter som en smäck!
Det är dyrt, men våga testa olika fenor. Kanske bytlåna med någon annan en stund för testandets skull?Ja, det finns nog fortfarande mycket att lära sig om fenbestyckning på twin fin brädor. Att man tar bättre höjd med fenorna längre fram har jag hört många säga. Svårt att förklara teoretisk (Svenne kanske är inne på rätt spår – att det snarare har med seglarens beteeende att göra) men uppenbarligen något som gäller i praktiken för en del seglare.
Själv körde jag toköverriggad 3.7 i fredags på min egendesignade twin. Först med 15.5 xtwin och sedan med ett par äldre 15.5-fenor med betydligt mer yta. Nu skiljer sig visserligen dessa fenor mycket i designen, men bortsett från det var det tydligt att den greppigare och större (säkert 30% större area än xtwin) fenorna gjorde det det betydligt enklare att hantera förhållandena. Så den gamla sanningen mindre fenor till mindre segel kanske också behöver modifieras med twin fin. Speciellt med tanke på att samma bräda jag körde i fredags funkar helt OK med 5.0 med supersmå MFC KT 14cm.
-
Vad tror ni om ett äldre par twin fenor som är aymetriska i profilen (likt en vågsurfingbrädas thrusters) – funkar de på dagens twins eller är det helt fel?
Har ett par men har inte haft tid att testa och är nyfiken om nån annan labbat med det samma./T.
-
Jag har ett par “Fin’s international” 14cm i G10 från 90-talet som är lite assy. Inte helt plana på insida som surffenor, men kanske 65/35-profil. De funkar helt OK. De känns faktiskt väldigt snabba, men också känsliga för spin out. Överlag tror jag inte det finns några direkta fördelar för vindsurf.
-
Jag tar tusan så mycket bättre höjd med fenorna långt fram, men en halv cm för mycket framåt så blir det skit av alltihop. Gränsen är på en millimeter eller två. Ganska spännande. Min 88 funkar kanon med assy placering av fenorna men 77an har tätare mellan boxarna och där får jag spinoutproblem på väg ut om jag drar isär fenorna mer än 2cm. Sannolikt stör jag flödet för den ena fenan.
-
På de twin jag kört mest, RRD 90 och 82 (lånat och hyrt 82) så tycker jag att de är bäst för vågridning med fenorna långt fram i boxen. Dock ej längst fram då jag tycker att det blir lite väl löst och “släppigt”. När det var lite större, logo +, på Guincho och bra rulle med 4.7 så hade jag nog velat flytta bak fenorna på 82an för att få lite lugnare gång, men det var inte något större problem och blåste bra.
Det som jag tycker påverkar höjdtagning mest på min 90 är snarare mastfotsplaceringen. Skjuter jag fram den till typ 134 så tar den klart bättre höjd, framförallt med större segel i lättare vind. Annars kör jag mest 130. Jag har även ökat avståndet mellan fram och bakstroppar till typ max, vilket jag tycker fungerar kalasbra.
Assy har jag oxå, utan att veta om det, testat flera gånger. Påhälsning på sten har tryckt bak den ena fena en bra bit i boxen, och jag skall ärligt säga att jag inte märkt någon jätteskillnad mer än att det gått lite segare.
En sak till har jag märkt. Jag är såpass förtjust i twin att min singefena RRD HC WaveCult snart är till salu… På Guincho hoppade jag frekvent mellan singel och twin, och måste säga att jag föredrar twin för vågridning, helt klart.
Jag behöver köpa en “reservuppsättning” till min RRD 90, tvekar mellan MFC LS 165 och VF 160, får se vad det blir. Andra idéer?
Logga in för att svara.