Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2005: The year of the stubby?

• lars_k

Medlem
    2 december, 2004 vid 12:56

Nja. 68:an var 240 cm och inom din gräns iaf…
    Men man ska nog inte stirra sej blind på längden utan snarare hur rockern och outlinen ser ut. Själva nosformen är ju mest kosmetika. Några cm hit eller dit i nosen spelar mindre roll. tongue.gif
    Här är 03:orna:

• dr-masse

Medlem
    2 december, 2004 vid 13:34

Det som gläder mig mest av allt med det här är att det är inte AHD eller Starboard eller Fanatic eller EyCoolFettBoards som var först. Det var nämligen jag. Under 240 är ju en helbra kvalificering, snart förstår ni varför.

1988 byggdes det en bräda i källaren till mina föräldras illa dolda förskräckelse. Och måtten var inga mindre än, tada!, 239×58. Det ni!

På ett lite allvarligare plan är det ju ruggigt svårt att välja vågplanka till nästa år. Lita på att jag kommer att förpesta tillvaron här med frågor och tankar runt det ämnet…

Stubby På!

(att måtten blev så pga att jag köpte ett för kort block och inte orkade slipa mer utan plastade på istället är en hemlighet som följer mig, the Stubby explorer, i graven… brädan blev för övrigt snudd på oseglingsbar, kan ha att göra med kombinationen av slalomrocker och minivågis, vad vet jag?)

• mag

Medlem
    2 december, 2004 vid 14:08

Min bräda från 1986/7 då? Glömde du den? 215/220 och knappt 60 bred är väl nästan samma som en del av dagens brädor! Undrar vad som händer om man flyttar bak mastfoten en halvmeter på en sådan 80-talskonstruktion. Inte idelaiskt men vad tusan det skulle i alla fall vara kul att prova. Tyvärr ligger brädan numera och sover på en tipp någonstans i Skåne.
    /Magnus

• dr-masse

Medlem
    2 december, 2004 vid 14:18

Men då var ju du först!

Japp, det bekräftar bara hur svårt det är att reda ut vem som var först med Stubby-designs. Men nu vet vi, fast beviset ligger på en tipp i Skåne.

215/220 är ju imponerande. Skall fasiken hem å mäta min Maniac (jojomän, den döptes oxå). Den är nog kortare än 239 när jag tänker efter, mer 234… 🙂

Var inte några av de allra första småbrädorna VÄLDIGT korta, förresten? Tycker mig minnas skapelser på som borde varit runt 220-230 från tidigt åttital? Sen kröp liksom längderna uppåt och den klassiska “tvånittifemman” dök upp. Senare blev ju 272 något slags heligt mått på en liten allrundbräda. Funboard, oj, oj! Lustigt det där, när man nu vet hur lite längden påverkar en brädas egenskaper. Nåja.

Min finns minsann kvar! Här slängs inga gamla fina hemmabyggen, ah. Prylnostalgi, det är fina grejor det.

Stubby På!

• ola-h

Medlem
    2 december, 2004 vid 14:29

Själv hade jag en SERIEBRÄDA som var 240 redan på 80-talet, 1984 skulle jag gissa. Marlin 007 var namnet.

• lars_k

Medlem
    2 december, 2004 vid 15:09

Att starboard kom med en revolution med EVO:n 04 kan man ju därmed avslå, vilket var min point.
    Konstigt att man då kan läsa i test efter test av EVO:n att den kom med något revolutionerande och nytt. Utvecklingen har snarare varit gradvis och styrd av trender. Just nu är det kort/brett som gäller. Frågan är vad som är nästa heta trend… wink.gif

• dr-masse

Medlem
    2 december, 2004 vid 15:10

Jag visste väl det! Marlin, de kommer jag ihåg! Om det var någon här som skulle ha haft en förhistorisk kort(ast) seriebräda så låg du duktigt risigt till, he, he!!

Har försökt att gå igenom det mentala prylarkivet lite…

Hur kort var Surfpartner Sky, tex?

Surfa På!

• mag

Medlem
    2 december, 2004 vid 15:42

Var det inte 007:an som hade alla stropparna på en enda rad?! Coolt som stryk!

Jag tror att S.K.Y var hela 240cm?

Jag kan kanske t o m ha byggt brädan 85 men jag minns strunt samma. Alla vi som byggde den vintern hade brädor under 240! Och vi seglade faktiskt upp till 6,0 kvm på dem! Det var tider det. Eller… grin.gif
    /Magnus

• canoya

Medlem
    2 december, 2004 vid 17:22

Jag vill minnas att S.K.Y var hela 255 lång!

Det fanns ett märke som hette Windjammer som var med i SurfSports marknadsöversikt 1985 (tror jag) som hade en modell på 235 cm.

• ola-h

Medlem
    3 december, 2004 vid 12:12

Jag skulle nog ändå säga att med sisådär dryga årets retrospektivitet sedan introduktionen av EVO så var det lite av en revolution. EN intressant poäng är ju nämligen att användningsområdet är i det närmaste revulutionernde, både när det gäller segelstorleksspann, olika typer av vågor och olika duktiga vågseglare. En intressant del i EVO-historien är att man från början verkligen satsade på att göra just en utvecklad fish men att brädan sedan, mer eller mindre på ren tur, visade sig vara grym även i riktigt bra förhållanden (så bra att Scott McKercher enbart kör EVO, även i x-off och snabb dubbel mast). Sedan har man fortatt utveckla från den punkten.

En annna reflektion, som är mer av en personlig teori om utvecklingen, är att jag inte tror att bredden är något som i framtiden kommmer karakterisera dessa brädor. I spåren av t ex RRD Swallow 68 kommer troligen allt fler av den mindre brädorna i denna katagori bli smalare. Jag skulle säga att det som gör t ex EVOn är outlinen i kombination med kortheten. Jag har själv för övrigt önskat mig en variant av EVO 70 i ca 53cm bredd, men hittills har mina önskningar inte besvarats. Mitt tjat bidrog dock lite till att man gjorde en 62:a, så om jag tjatar på lite så…

• lars_k

Medlem
    3 december, 2004 vid 12:50

Jovisst. Jag håller lite med om att brädtypen är en liten revolution. Men EVO:n kom som årsmodell 04 och 03 fanns det redan vågbrädor i klassen, t.o.m. med nära nog identiska längd/bredd mått (AHD AW55). Men tydligen kan man med massiv marknadsföring, Starboard-representanter wink.gif etc tuta i folk vafan som helst.
    Att de andra inte fick nån uppmärksamhet är en gåta för mej…

• basse

Medlem
    3 december, 2004 vid 12:52

om man nu skall skaffa sin första lilla vågis…. vilken typ tycker ni man skall skaffa då?? Stubby eller Eel??

• ola-h

Medlem
    3 december, 2004 vid 13:32

Jovisst spelar marknadsföringen in, men jag hävdar (tills jag överbevisats, av mig själv eller andra) att AW-55:an har ett delvis annat fokus. Jag såg proto-attitude på Maui innen den kom ut och snacket där var också mer mot tungviktare och freestyleinfluerade. Fortfarande är det inget märke som i lika hög grad som Starboard marknadsför brädtypen även mot “snabba förhållanden”, skulle jag säga. Till Attidudens marknadsföringsmässiga nackdel kanske det också hör att brädan kom ut mitt i “mauibrädornas” och “pro-replicas” värsta storhetstid och snacket då handlade mycket om att snarare anpassa klassiska Maui-shaper till att funka även i onshore genom att välja större brädor etc.

Vi lär dock troligen inte komma överens i frågan förrän vi tar en testsession med våra två brädor, du och jag. Men det skall väl gå att ordna någongång.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 december, 2004 vid 13:42

Jag köpte en Tabou da curve 79 som första riktiga
    vågis! (traditionell design)Väger kring 80 pannor
    brädan e bara 53.5 bred men jag kör den bara från 5.4 och nedåt.Tycker den planar lika tidigt som nåt annat!Den e dessutom lättkontrollerad i stökig sideshore chop.

Go traditional och skaffa en större bräda om du ska kör större än 5.4 Freewave 86 tror jag e grym

MVH

Henke

• dr-masse

Medlem
    3 december, 2004 vid 13:42

Mmmm. Även jag har någon slags minne av att AWn riktades mot “freestylewave” seglare där den kortare längden mer handlade om rotation och manövrar än fördel i vågor.

Att den sedan kanske gav oväntade, men klart uppskattade, egenskaper i lite segare/onshoriga vågor kanske var en sån där grej som händer när man innoverar? Men helt klart var den rätt annorlunda när den kom. Fast för mig påminner den mer om Starboards Trance 84 (2003) än EVO (om vi nu skall jämföra AHD och Starboard). Liten skillnad i längd (väldigt liten om vi tar AW58), rätt lika mått och outline i övrigt.

Ah, nu la jag mig i fint här!

Stubby På!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2005: The year of the stubby?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.