Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 2006 The Year Of The Bow?
-
Ok, men jag håller inte helt med dig. Med mina slingisar kör jag med olika mycket depower även vid urkrokad åkning beroende på hur mycket det blåser.. men det är ju inte så mycket o spela med
-
tyckte min fuel 13 presterade piss urkrokad om man inte hade full depower. då överskotas den ju totalt å bara ger ett sluggigt downwinddrag.
-
Då är den väl helt felriggad, det är ju bara att sätta upp den som man vill ha den, vill man ha slacka baklionr när man kör urkrokat kan man ju ha det..
Själv vill jag ha lite ”sluggit downwinddrag” när jag popar så inte kiten far ut i fönstret när jag kantar emot.
-
de va den då, för slacka baklinor fick jag aldrig trots full depower, istället blev den då precis rättskotad, vilket jag trodde var meningen.
Men kör du sakta då du popar? om jag inte depowrar fullt så åker jag ifrån kiten å förlorar tryck.
-
pjoter wrote:de va den då, för slacka baklinor fick jag aldrig trots full depower, istället blev den då precis rättskotad, vilket jag trodde var meningen.
Men kör du sakta då du popar? om jag inte depowrar fullt så åker jag ifrån kiten å förlorar tryck.
Jag kör lagom fort;), men jag krokar i regel ur precis innan jag poppar styr ner brädan ett par meter downwind och sen kantar emot allt vad jag har tills det släpper, så jag åker inte omkring och tar höjd urkrokad, det är omöjligt att kombinera bra wakestyle inställning men bra höjdtagning.
Om kiten förlorar tryck låter det som den är överskotat och skulle behöva justeras så baklinorna blir lite längre.
-
det finns väl ingen anledning till att man skulle vilja ta höjd urkrokat?
-
Nä, men rent principiellt skulle det gå att ställa in kiten så..
-
gogga, e ju bilder på pepekung då han kör utan sele, dumt att inte kunna ta höjd då…
men när man tar höjd e ju då draken e som bäst inställd, och alltså borde ge mest kraft även för pop..
-
När draken flyger långt ut i fönstret ger den bra uppvind egenskaper men mest kraft genererar den väl ju närmare powerzon den flyger ända tills stadiet då den stallar/backar.
Problemet som jag ser det med att kiten är inställd för att ta bra höjd, är att den flyger långt ut i fönstret när man kantar emot hårt, kantar man emot väldigt hårt som tex när man poppar flyger den så långt ut i fönstret att kraften dör, draken far alltså ut i fönstret istället för att slita upp dig från vattnet.
Logga in för att svara.