Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 2007 är snart här…
-
adde wrote:JP RWW 69 blir lite smalare, lite tunnare rails och lite mera rocker i tailen.
/adde
Ja du, se själv och bedöm. Hittade den på Bay Sports i SA. Här är den iallafall:
http://www.junkshop.nu/gurra1978/Annat/prototyp.wmv -
gurra1978 wrote:Ja du, se själv och bedöm. Hittade den på Bay Sports i SA. Här är den iallafall:
http://www.junkshop.nu/gurra1978/Annat/prototyp.wmvDet är nog inte säkert att alla brädor med JP-grafik är just den prototypen som sedan gick till serie. I själva verket är det mesta man hittar här och där prototyper som INTE gick till serietillverkning. De kan dock vara bra brädor ändå, förståss.
Herodude wrote:låter “billigt” med custom, men har hört att man kan få tag i begagnade customs som är relativt nya(<1 år) på maui till schyssta priser, vad kostar det ungefär? och är det stort utbud så man kan hitta en custom som passar en själv rätt bra?Har inte någon direkt koll på priser, men en fräsch rätt så ny bräda kan kanske gå på $1000-1300. Utbudet är rätt stort, men samtidigt är det lurigare med custom eftersom det är svårare att veta vad man får än när det gäller seriebrädor (som oftast testats av många andra innan). Så, se till att få provsegla först och vara lite berädd på att säljarana gärna snackar upp just de prylar de för tillfället har på lager.
Oregistrerade wrote:Om de är så att ni känner er aningen “dragna vid näsan” när ni köpt en Cobra bräda av årets modell som egentligen är en 1-2 år gammal modell kan jag komma med ett bra tips!Köp Custom istället! Ni får brädan som ni vill ha den, inte en kompromiss som ska passa och hålla för en (tysktalande) genomsnitts surfare av genomsnitts storlek som hanterar den ovarsamt på land osv. Dessutom ska denna kompromiss funka bra och hålla för all världens uthyrnings verksamhet mm. Vissa märken har ju sk “pro” modeller som håller någorlunda anständig vikt, men priserna på dom liggre mkt nära äkta custom, så varför köpa en sån.
Och det bästa med allt: Din custom bräda kan du få med tidlös grafik så du behöver inte skämmas och förklara för folk varför du kör på en flera år gammal bräda!;)
Ett lockande argument, men i prakatiken är det långt ifrån säkert att en custom blir bättre. Även om jag personligen tror att shaparna blir allt bättre och förstår mer och mer av hur olika detaljer samverkar mot en riktigt bra bräda så är det knappast så att 1-2 år av sådan utveckling för den enskilde seglaren har betydelse. Då är det mer viktigt att hitta rätt karaktär på brädan och inte ens det är så lätt om mna inte väldigt väl vet vad man vill ha efter att ha seglat, många, många brädor. En anektod: Jag pratade med Mark Nelson 2004 och han hade då just gjort färdigt en sprillans nå vågbräda åt Kevin Pritchard som då var värslsmästare i vågor om jag minns rätt. Kevin hör till dem som har bra koll på sina brädor och är väldigt noga på vad han kör. Det intressanta i kråksången är att brädan var en exakt kopia av en Mistral Razor från 2003 – mao en troligen 2-3 år gammal shape. För Kevin var den dock ny och en variant han efter diskussion med Mark ville testa vad den kunde ge.
Poängen är att i princip ingen seglare som inte jobbat ihop med en viss shaper under lång tid kan räkna med att hitta rätt på en gång eftersom amn inte utan testnign kan veta vad som kommer att kännas rätt. Givetvis är ofta en custombräda väldigt bra ändå – helt enkelt för att det är en bra bräda – men argumentet att få något “speciellt passande för mig” är nog ofta lite överdrivet (speciellt om man inte är extremt tung eller extremt lätt). Fördelarna med custom handlar nog i praktiken mycket om känsla, bättre byggkvalitet sådant.
Logga in för att svara.