Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 2007 SS Link

• matthias

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 10:33

helt sjukt va alla ni kan mycket om material.

• pepa

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 12:43

Jag är tvärtom, jag kan bara köra fett.

• samhansson

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 12:44

ja kan varken eller

• doc

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 14:23
    nic wrote:
    Säg till om du vill testa instincten. Jag ger gärna lite inside tips (om det finns några kvar för dig).
    nic

Hehe!

Jodå, här finns utrymme för tips några år till. Jag ser mig som en nybörjare fortfarande. Läser och lyssnar därför intensivt.
    Inte alls omöjligt att jag PM:ar dig för en testkörning. Skulle ha gjort det i Apelviken för några veckor sedan men fick förhinder. Nyfikenheten finns dock kvar.

• nic

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 21:43
    Zilversurfarn wrote:
    Även jag känner till ett fall av invertering med Instincten. Var inte heller på plats, hört av en säker källa på stranden. Skickar ett PM till dig Nic.

Tack för PMet. Detta behöver jag inte kolla upp eftersom det var min kite som testades och då hände just det som jag skrev innan. Kiten gick genom linorna för personen som testade efter att den kraschat.

Men detta är inte invertering. Vid invertering vänds kiten ut och in och blir svår att kontrollera tills den kraschats igen. Tidskrävande och farligt om man befinner sig på fel ställe.

(Testpersonen var efteråt lyrisk över kiten precis som de flesta andra som testat den.)

nic

• doc

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 08:05
    nic wrote:
    Zilversurfarn wrote:
    Även jag känner till ett fall av invertering med Instincten. Var inte heller på plats, hört av en säker källa på stranden. Skickar ett PM till dig Nic.

Tack för PMet. Detta behöver jag inte kolla upp eftersom det var min kite som testades och då hände just det som jag skrev innan. Kiten gick genom linorna för personen som testade efter att den kraschat.

Men detta är inte invertering. Vid invertering vänds kiten ut och in och blir svår att kontrollera tills den kraschats igen. Tidskrävande och farligt om man befinner sig på fel ställe.

nic

Hmm, lite begreppsförvirring kanske. Det är ju detta (att kiten går genom linorna) som händer de flesta Bows. Att draken skulle vända ut och in i luften utan att man samtidigt kraschar låter obegripligt. I mitt fall rör det sig alltid om en krasch där linorna blir slaka och draken snurrar, eller att den snurrar på vattnet. Det har jag varit med om flera gånger själv och sett hända andra, både duktiga och mindra duktiga kitare. Det du beskriver har jag aldrig sett. Menar du att draken spontant vänder sig ut och in och att man man fortfarande har den i luften, och ”tvingas” krascha den för att vända rätt? Mystiskt. Det här får du gärna förtydliga.

Att en femlinors drake går genom linorna låter minst sagt trassligt. Kan man fortfarande starta om den och ta sig till stranden om det händer långt ut?

• stebe

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 08:42

Ja du kan starta om den om du kan koppla loss femte linan från bommen, slingshot har ett system för det på sina kites, något som jag tror alla märken/modeller med 5 lina har nästa år.

Att kiten går genom linorna (flippar, voltar, rullar) kan hända alla kites, foilar, bows, C-kites och är något man får lära sig leva med. Men det enda som händer är att front och baklinor blir korsade.

Invertering är att kiten vänds ut och in, ovansida blir undersida (styrning blir tvärtom). Detta är är ett problem som i stort sett bara finns på bow/sle-kites och peterlynn foils.

• nic

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 08:44
    Doc wrote:
    Hmm, lite begreppsförvirring kanske. Det är ju detta (att kiten går genom linorna) som händer de flesta Bows. Att draken skulle vända ut och in i luften utan att man samtidigt kraschar låter obegripligt. I mitt fall rör det sig alltid om en krasch där linorna blir slaka och draken snurrar, eller att den snurrar på vattnet. Det har jag varit med om flera gånger själv och sett hända andra, både duktiga och mindra duktiga kitare. Det du beskriver har jag aldrig sett. Menar du att draken spontant vänder sig ut och in och att man man fortfarande har den i luften, och ”tvingas” krascha den för att vända rätt? Mystiskt. Det här får du gärna förtydliga.

Att en femlinors drake går genom linorna låter minst sagt trassligt. Kan man fortfarande starta om den och ta sig till stranden om det händer långt ut?

Visst är det en osannolik manöver men om en kite lyckas åka genom sina linor behöver du inte ta dig in till stranden. Bara att fortsätta åka.

Invertering händer oftast när du kraschat kiten men det kan även hända i luften om man skjuter ifrån sig bommen för fort/för mycket så att vinden kommer åt att trycka ner ovansidan.

Här är en film på det du inte vill ska hända när du är i stora vågor:
    http://media.putfile.com/invert-bow
    Jag har sett detta hända ett flertal gånger i år. Naturligtvis lider nybörjare av detta mest eftersom de oftast kraschar kiten.

nic

PS: detta är inget specifikt för kiten på filmen. Anti-invert-linan på Instinct är till för att förhindra möjligheten av invertering. Hittills har inte läst någonstans att den inte fungerat annat än utmärkt, det är också min erfarenhet.

• milkman

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 08:53

Invertering är när kiten vänder sig ut och in, i luften eller i samband med krash, relaunch etc. Ifall du vill veta mer så kan jag tipsa om att söka på ”Invert” på http://www.kiteforum.com där detta är en livligt debaterad fråga.
    Att kiten kränger sig mellan linorna behöver du normalt inte ens åka in till stranden på en gång för, att linorna korsar varandra är inte jättebra då det ökar slitaget på dem, men det går ju fortfarande att åka med. När det hänt mig så fixar jag det genom att skicka bomen mellan rätt linor när någon håller kiten så är det urtraslat.

• milkman

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 08:53

haha. Ojj va svar. 🙂

• larssa

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 09:52
    nic wrote:
    Larssa wrote:
    Ser mycket lovande ut. Man kan välja mellan att använda 5-linan eller köra med 4. Det är bridles på Linken. Kolla även: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2329804&postdays=0&postorder=asc&start=0

och http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2329773
    Vill ha!!!!

I korthet kan man välja:
    Bridles, 4linor eller obridlat, 5linor.

Bättre aerodynamiska egenskaper med 5e-lina.
    100%-depower på bommen endast i bridle-4line-mode.

(trim verkar dock ge 100%-depower även på 5e-lina förstås)

Vore riktigt kul att testa North Rebel, SS Link och Ozone Instinct samtidigt. Är säker på att det skulle vara svårare att välja sin favorit än det var i våras.

nic

Kan ni sluta tjata om invertering hit och dit. Pumpa upp kiten ordentligt så är det inga problem. Kan man få svar på frågorna ang LInken som denna tråden handlade om från början:

Var har du sett att man kan köra den obridlat?
    Vad är det som gör att det e bättre aerodynamiska egenskaper med 5e-lina?

• nic

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 10:12
    Larssa wrote:
    Kan ni sluta tjata om invertering hit och dit. Pumpa upp kiten ordentligt så är det inga problem. Kan man få svar på frågorna ang LInken som denna tråden handlade om från början:

Var har du sett att man kan köra den obridlat?
    Vad är det som gör att det e bättre aerodynamiska egenskaper med 5e-lina?

Sorry att tråden spåra ur.
    Det stod i forumet som länken leder till som du skickade.
    http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2329773

annat forum wrote:
    They’re all riggin five lines today, it boosts the performance for the guys who want or are used to it, but obviously reduces the depower. Its still there, and sheetable at the bar, but obviously not 100% as it is in bridle mode.

Plus en bild där enbart 5e-lina är på. Å varför skulle man ha bridles om man har 5e-lina?

nic

• larssa

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 10:27

Ok tackar, skulle kanske kollat in tråden igen innan jag frågade 😉

• fredde

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 14:45

shit att ni orkar….

• larssa

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 16:53

Här e iaf helt ny info ang LINK: http://www.sskiteboarding.com/water/fr_kites_link.cfm

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 2007 SS Link

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.