Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 2007 SS Link
-
Larssa wrote:Här e iaf helt ny info ang LINK: http://www.sskiteboarding.com/water/fr_kites_link.cfm
Jag tänker satsa på link 15-10,5 nästa år, jag är nöjd med mina SSTD, Alla drakar som är dåligt pumpade kan inventera! Utom Instict givetvis, för den har anti någonting. -
Tjenixen
Jag tycker man ska åka på sina kites innan man byter:smile:
Dom blir oftast bäst när man kört dom ca 6 månader eller 100 timmar
Alla ska byta hela tiden, lär känna era kites först det är underbart läckert.
Ha en trevlig helg så hörs vi
//Roger -
Asså Instincten e säkert bra men glöm att jag vill testa den nu efter all hype som varit. Det är ju värre en EH var än gång i tiden. Man får ju spykänslor.
-
Pepä wrote:Asså Instincten e säkert bra men glöm att jag vill testa den nu efter all hype som varit. Det är ju värre en EH var än gång i tiden. Man får ju spykänslor.
Fattar precis vad du menar. Hype suger men att testa är enda sättet att ta ner hypen på jorden.
Fast du har väl slutat kita 😉
Annars säg till nån gång när du går ut får du lära mig nåt Pepä-trick. Jag kanske börjar bli mogen för lite av din visdom :pnic
-
Slutat kajta? Det är ju först i år jag skaffat bil och verkligen börjat. Skillnaden nu är bara att man drar till alla secret spots som finns häromkring.
-
Lasurf wrote:http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2330239&sid=3c4ae90142bef8fb1d2e375695bede18
Bla bla bla bla bla….
När kan vi test dem Anders?? har tankarna på en 12a.
TW
-
eagletech19 wrote:Tjenixen
//RogerPrecis håller med!
-
Svinet wrote:eagletech19 wrote:Tjenixen
//RogerPrecis håller med!
Ja man byter efter ett år! Men att byta upp sig funkar väl i kite med? -
nic wrote:Doc wrote:Hmm, lite begreppsförvirring kanske. Det är ju detta (att kiten går genom linorna) som händer de flesta Bows. Att draken skulle vända ut och in i luften utan att man samtidigt kraschar låter obegripligt. I mitt fall rör det sig alltid om en krasch där linorna blir slaka och draken snurrar, eller att den snurrar på vattnet. Det har jag varit med om flera gånger själv och sett hända andra, både duktiga och mindra duktiga kitare. Det du beskriver har jag aldrig sett. Menar du att draken spontant vänder sig ut och in och att man man fortfarande har den i luften, och ”tvingas” krascha den för att vända rätt? Mystiskt. Det här får du gärna förtydliga.
Att en femlinors drake går genom linorna låter minst sagt trassligt. Kan man fortfarande starta om den och ta sig till stranden om det händer långt ut?
Visst är det en osannolik manöver men om en kite lyckas åka genom sina linor behöver du inte ta dig in till stranden. Bara att fortsätta åka.
Invertering händer oftast när du kraschat kiten men det kan även hända i luften om man skjuter ifrån sig bommen för fort/för mycket så att vinden kommer åt att trycka ner ovansidan.
Här är en film på det du inte vill ska hända när du är i stora vågor:
http://media.putfile.com/invert-bow
Jag har sett detta hända ett flertal gånger i år. Naturligtvis lider nybörjare av detta mest eftersom de oftast kraschar kiten.nic
PS: detta är inget specifikt för kiten på filmen. Anti-invert-linan på Instinct är till för att förhindra möjligheten av invertering. Hittills har inte läst någonstans att den inte fungerat annat än utmärkt, det är också min erfarenhet.
Ursäkta om vår diskussion kapade tråden, men det satte ju onekligen fart på den, eller hur? Tack för länken till filmen. Samma andas barn är det ju, jag har bara aldrig sett det hända i luften sådär tidigare utan en krasch, och mina fyralinors har alltid vänt tillbaka av sig själva eller snurrat vidare.
För att återgå till ursprungstemat så verkar det ju smart att kunna välja på 4/bridle eller 5 beroende på vad man ska köra. Hellre skulle jag ju ha 4 i vågorna då, så man få startat om ifall skiten snurrar o inte riskerar att dra sönder kiten med 5:e linan. Eller vad säger lite mer erfarna vågridare?
-
Doc wrote:Ursäkta om vår diskussion kapade tråden, men det satte ju onekligen fart på den, eller hur? Tack för länken till filmen. Samma andas barn är det ju, jag har bara aldrig sett det hända i luften sådär tidigare utan en krasch, och mina fyralinors har alltid vänt tillbaka av sig själva eller snurrat vidare.
För att återgå till ursprungstemat så verkar det ju smart att kunna välja på 4/bridle eller 5 beroende på vad man ska köra. Hellre skulle jag ju ha 4 i vågorna då, så man få startat om ifall skiten snurrar o inte riskerar att dra sönder kiten med 5:e linan. Eller vad säger lite mer erfarna vågridare?
Krascha inte kiten i stora vågor. Spelar ingen roll vad du har för system. Vatten i rörelse är som cement i rörelse för en kite.
Slingshot, Instinct m.fl. har oh-skit-handles att flagga ut kiten med vilket minskar chansen att den trashas om det skulle hända.I små vågor spelar det ingen roll. Då flyter kiten ovanpå.
nic
Logga in för att svara.