Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › 2010
-
andersbq;592059 wrote:Har fått hem 2010 nu, ganska lika rent grafiskt. Men lite längre bom & kortare mast.
Nytt nedhalsblock och ny uthalsring med bara ett läge och seglen är lättare.
Här är 2010 jmf med 2009:Ser nice-iga ut BQ. Jag har precis fått hem min TR-4:a :smirk: Men så har jag oxå en bit kvar till din division.
HD-777.
-
Lasse N;592064 wrote:Anders: har uthalsöglans “utseende” någonting med att göra att dom tidigare 3 st “trim öglorna” har utgått eller ?
Nja mera att Nils Rosenblad har satsat på viktminskning, och de flesta visste nog inte vilken av de tre hålen man skulle använda. Jag kör alltid med det i mitten bortsett från på Karpathos när det blåste +30m/s i byarna.
PS Nya cambrar i 2010 oxå.
-
Verkar som Gaastra kommer att köra tvärt mot Nils R:s avskalade öljett och köra på bom rätt igenom seglet enligt tidigare bilder.
Pryde och Gaastra “head to head” i tävlingen: Konstigast akterlik vinnner:grin:!
-
Eller som jag hört Barry ska ha sagt om dessa nymodigheter: – Just let them play….i´ve been in this shit for so long now….!
Go Barry Go….!
-
Ser lite konstigt ut, bominfästningen ligger i en monofilmspanel en bit från ngn latta, bör bli rätt stora påfrestningar på monofilmspanelen där bommen sitter…
Undrar om det kommer hålla.. -
mahi;592128 wrote:Ser lite konstigt ut, bominfästningen ligger i en monofilmspanel en bit från ngn latta, bör bli rätt stora påfrestningar på monofilmspanelen där bommen sitter…
Undrar om det kommer hålla..Bilderna är bara tidiga prototyper, så förstärkningarna lär se annorlunda på de färdiga seglen. De skriver också att det ska vara “cross batten”.
-
Hyrde ett segel för ca 10år sedan med liknande infästning. Tror det var Gaastra då också. Seglet hade en infästning inne ungefär som på det ovan och en längst ut som ett mer normalt segel. Idé var att man skulle kunna välja efter vind. Mycket vind – inre infästningen och mer twist. Av någon anledning försvann det…
Då krävdes en specialbom om jag minns rätt. Här ser det ut att vara standardbom. Känns lite meckigt att behöva ta isär bommen för varje riggning, för det blir väl så man måste göra?
-
glader;592501 wrote:Hyrde ett segel för ca 10år sedan med liknande infärstning. Tror det var Gaastra då också. Seglet hade en infästning inne ungefär som på det ovan och en längst ut som ett mer normalt segel. Idé var att man skulle kunna välja efter vind. Mycket vind – inre infästningen och mer twist. Av någon anledning försvann det…
Då krävdes en specialbom om jag minns rätt. Här ser det ut att vara standardbom. Känns lite meckigt att behöva ta isär bommen för varje riggning, för det blir väl så man måste göra?
Sitter en dragkedja i akterliket!
-
LarsD;589257 wrote:van der Steen på Pryde … ?
… Pryde och JP …!
-
Bättre aerodynamik? Kan det verkligen spela roll i dessa hastigheter?
L -
Nej, jag tror inte det. Den verkliga orsaken är nog snarare att du får lite skydd för lattan där. Nu är det ju inte lika mycket indraget där som NP, men det har ju knäckts ett par lattor i dom seglen, kanske inte hade skett med en sådan här konstruktion?
-
nej, präsis, bra synpunkt. Har själv knäckt på RS R lattor på det sättet…..
Lars,
Logga in för att svara.