Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › 2010
-
mahi;599748 wrote:Har aldrig testat ett Maui Sails, men det råder nästan sektstämmning här på konfen för dessa segel från vissa håll.
Kan nån förklara varför?Nu har jag inte haft förmånen att rulla ut ett nytt MauiSails men första gången jag kände draget i seglet var episkt. Eftersom jag varken e sponsrad eller på något annat sätt har nån förmån att prata gott om seglen så är jag bara såld ändå….! Den episka känslan fortsatte då jag kom in i den där jättevindbyn då jag med tidigare segel hade blåst åt h-vete o tappat kontrollen. Med min “stora” 7.6a bara ökade jag farten och bibehöll kontrollen ! Den känslan är den som jag lever vidare på… ! Nu väntar jag in att dom stora grabbarna ska sälja av sina TR5or hehe! Tackar ödmjukast Mr Hed som släppte iväg sitt segel till promotionpris!! Sen att Barry Spanier är en av windsurfingens mest kompetenta och ödmjuka personer gör ju inte saken sämre. Som jag har hört men inte provat så ska vågseglen vara av samma kaliber…! Välkommen till Verkebäckvikens Testcenter i vår för en egen episk upplevelse!! Där kan vi snart erbjuda TR7or då vi ingår i ett hemligt utvecklingsprojekt
-
mahi: Maui Sails är inte bättre än något annat märke på marknaden… Det är fortfarande snubben som håller i trasan som gör skillnad…
-
Jester;599751 wrote:mahi: Maui Sails är inte bättre än något annat märke på marknaden… Det är fortfarande snubben som håller i trasan som gör skillnad…
Åsså timmar på vattnet
-
Näe, ni har fel.
Det är materialet. Jag har fel utrustning. Japp, så måste det vara.
-
mahi;599748 wrote:Har aldrig testat ett Maui Sails, men det råder nästan sektstämmning här på konfen för dessa segel från vissa håll.
Kan nån förklara varför?Tror många surfare köper prylar med hjärtat precis som exempelvis mc-åkare.. Hör man om någon som seglat bra med en viss windsurfingpryl så ska alla andra köpa denna pryl också.. Kan ju också vara så att någon idol har knutits till märket eller att märket är mer exotiskt dvs få andra har denna pryl..
Hade windsurfing varit något som mera tilltalade den funktionella delen av vår livsstil så hade vi kanske inte köpt nya prylar som ibland är sämre än prylarna som fanns året innan..
Sedan är ju trimmet, prylarna och gubben lika viktiga för att det ska gå fort..
-
lbj;599764 wrote:Åsså timmar på vattnet
… & inte minst massor av gröt förståsch (eller var det mera ägg, Tobhed)!
-
getwet;599746 wrote:Så här ser världens snabbaste biologiska vinge ut. (såvida det inte finns någon insekt som är snabbare, men det tror jag inte)
måste va den vingen gaastra tittat på iår, tycker mig se ett liknande bomuttag där på den övre vingen:)
-
getwet;599746 wrote:Så här ser världens snabbaste biologiska vinge ut. (såvida det inte finns någon insekt som är snabbare, men det tror jag inte)
Han viker ju ihop vingarna och faller fritt när han är snabbast, så det borde ju inte räknas.
Det borde vara den fågel som har bäst glidtal eller lyftkraft som har effektivast vinge. -
Kapten K;599803 wrote:Han viker ju ihop vingarna och faller fritt när han är snabbast, så det borde ju inte räknas.
Det borde vara den fågel som har bäst glidtal eller lyftkraft som har effektivast vinge.Pilgrimsfalken är som ALLRA snabbast just vid dyket, precis som du påpekar när vingarna är infällda, maxar ca 170km/h. Men han är likförbannat troligen ändå den snabbaste även utan att ha fällt in dom. Duvor tillhör en av de absolut snabbaste fåglarna som finns men har ingen chans mot en pilgrim så länge det går rakt fram (det är därför pilgrimmen oftast jagar uppifrån med en dykattack). Duvan klarar sig oftast pga större manöverbarhet om jakten sker vågrätt.
Så pilgrimsfalken är troligen den snabbaste även i själva “flygögonblicket” och ska vi hänge oss till Barrys teorier så är det isåfall så ett segel ska se ut, men det blir troligen sämre bottendrag men högre toppfart. Teoretiskt alltså…….Ugglor däremot har ett bra glidtal eftersom dom ljudlöst anfaller på låg nivå bakifrån. Har själv upplevt det några mörka februari nätter i skogen då man lyckats reta upp en uggla genom att härma……..
Men dom är inte speciellt snabba. Många av dom är utpräglade skogsjägare/åkermark med marken som jaktfält samt att det sker nattetid, då behövs inte farten på samma sätt.
Så teoretiskt är en ugglevinge ingen vidare bra jämförelse med att göra snabba segel, däremot bra lyft/glidtal, vilket också borde vara viktigare för oss. -
Jester;599751 wrote:mahi: Maui Sails är inte bättre än något annat märke på marknaden… Det är fortfarande snubben som håller i trasan som gör skillnad…
Du har säkert rätt Jester, eller är det kanske gumman som styr gubben som håller i trasan som gör skillnad….
-
Skulle var intressant att veta hur fort en fågel flyger i de förhållande som speedrekord i vindsurfing är registrerade.
Någon som kan räkna ut det?? -
Jester;600348 wrote:Simmer SCR 2010 nu på simmers hemsida: http://www.simmerstyle.eu/2010sail/Default.aspx?modelNr=117
Kör du enbart Simmer i år Jester eller är det lite blandat godis?
-
Blir blandat. Kommer börja med att testa en 8.6 av Simmer SCR. Mina challenger är ju inte ens inkörda, så det finns ingen anledning att byta ut dom ännu.
-
Jester;600427 wrote:Blir blandat. Kommer börja med att testa en 8.6 av Simmer SCR. Mina challenger är ju inte ens inkörda, så det finns ingen anledning att byta ut dom ännu.
Verkar som ni TT-killar börjar köra lite större prylar också, är det en satsning för årets slalomcup eller bara mer tid på vattnet?
Logga in för att svara.