Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 2011-tråden
-
Och vi ska inte glömma Twin i denna fendjungel!
Grymt starkt alternativ för Sverige och “all over” 🙂
Själv har jag valt en större Twin och en mindre Quad…[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=CNBMWMkLnCQ”]YouTube- Fanatic NewWave Twin TE 2011 – ADDICTED TO RIDE 6[/ame]
Default är på 360p…men…klicka ut och se i HD
Snart blåser det igen
/ Calle N
-
Sköna klipp, Calle, alltid lika betryggande att se Sebastian köra sitt shapesnack – lite av en tradition!
Bra att Twin är kvar oförändrad, har ju en 93a som det kanske blir några svängar på snart igen… hoppas, hoppas…
Lars_K, skulle vara kul att läsa en jämförelse mellan din quad och tidigare brädor nu när du kört lite mer på den, du höll ju rätt hårt i dina singel Proof (har väl kvar?)…
-
dr Masse;621914 wrote:Lars_K, skulle vara kul att läsa en jämförelse mellan din quad och tidigare brädor nu när du kört lite mer på den, du höll ju rätt hårt i dina singel Proof (har väl kvar?)…
Är väl inte rätt tråd kanske men kortfattat: Allt är mkt enklare; ta sej ut, ta höjd, positionera om sej på vågen, få fart på vågen, gå tajtare mot läppen, svänga tajt utan att tappa fart (snarare får jag mer fart när jag svänger känns det som),samma planka grymt allround i allt från mast+ Maui till midjehögt i Åsa o segel från 4.2 till 5.5. Visst har den en markant planingströskel pga mkt rocker och inte så hög toppfart, där blir den slagen av mina singlefins. Och för max kontroll med 3.7-4.2 i stökig cross-on gäller min Proof eller CA. Men hade jag haft en mindre quad hade den säkert funkat fint även i stökigare förhålllanden. Skulle inte förvåna mej om jag nästa gång jag åker till Maui beställer en 75 liters Quad av Teboul som komplement till min 90 liters 🙂 . Inte fel att ha samma känsla i alla sina brädor, det skiljer en hel del mellan quad och single helt klart.
-
Lars_K;621907 wrote:“The quad concept requires a COMPLETE new design”, Wenzel spottar på typiskt tyskt manér ut orden hur många ggr som helst. Känns som han menar det han säjer. Keith Teboul på Quatro säjer samma sak och kör ganska olika shaper för resp fenuppsättning.
Starboard kör “convertibles”, använder tidigare EVO-shaper med små modifieringar och smackar i fler fenboxar så man kan sätta fenorna lite som man vill. Tabou kör samma shape med single eller twin (snart även quad?).
Vem har rätt? Allihop antagligen på sitt sätt. Dock minst sagt förvirrande för den som ska lägga upp 15papp på en ny bräda…
Det enda jag vet är att Teboul har shapat en sjukt bra quad custom till mej. Blir fanimej bättre och bättre ju mer jag seglar den. Och den har minst sagt en unik shape jfrt med mina singlefins och de twinfins jag klämt på.Haha, när mantrat upprepas sisådär en 20 ggr på den korta filmsnutten undrar man lite vem han försöker övertyga? De pratar mer om att shapen måste anpassas till twin än om hur brädan faktiskt funkar. Lite Obama, kanske? Change… Fast Sebastians karisma är möjligen av ett lite annat slag än Obamas. Men visst håller han stilen, Sebastian.
I själva sakfrågan “vem har rätt” så har jag ju sagt vad jag tycker redan i denna tråd: att det beror på vad man menar. Som jag ser det kunde Sebastian lika gärna ha sagt: The high rocker concept requires a completely new design”. Är det sant? Ja om man samtidigt vill kompensera för att brädan blir lite segare. Nej om man bara vi ha lite mer sväng. Saker och ting hänger ihop, men det finns inte en unik “lösning” på hur, bara olika typer av kompromisser.
-
Ola H.;621848 wrote:Helt enkelt ett lättviktsbygge.
No shit Sherlock??
Är de inte egentligen ganska så ointressant va dom ensklilda komponeterna har för “lösvikt”?
De som räknas e ju vad brädan väl väger ute på vattnet. Eller e ja helt lost nu igen? -
Lars_K;621921 wrote:Är väl inte rätt tråd kanske men kortfattat: Allt är mkt enklare; ta sej ut, ta höjd, positionera om sej på vågen, få fart på vågen, gå tajtare mot läppen, svänga tajt utan att tappa fart (snarare får jag mer fart när jag svänger känns det som),samma planka grymt allround i allt från mast+ Maui till midjehögt i Åsa o segel från 4.2 till 5.5. Visst har den en markant planingströskel pga mkt rocker och inte så hög toppfart, där blir den slagen av mina singlefins. Och för max kontroll med 3.7-4.2 i stökig cross-on gäller min Proof eller CA. Men hade jag haft en mindre quad hade den säkert funkat fint även i stökigare förhålllanden. Skulle inte förvåna mej om jag nästa gång jag åker till Maui beställer en 75 liters Quad av Teboul som komplement till min 90 liters 🙂 . Inte fel att ha samma känsla i alla sina brädor, det skiljer en hel del mellan quad och single helt klart.
Tack, intressant läsning! Och kanske fel tråd, men va fasen, värre trådurspårningar har man sett…
Lustigt nog skulle jag beskriva mer eller mindre exakt samma sak när jag började segla stor twin (RRD Twin 90) istället för singel “allroundvågis”, förutom “ta höjd” och “Maui”… din quad verkar vara en riktig godbit, vad gött det är när man hittar rätt planka!
-
Ola H.;621922 wrote:Haha, när mantrat upprepas sisådär en 20 ggr på den korta filmsnutten undrar man lite vem han försöker övertyga? De pratar mer om att shapen måste anpassas till twin än om hur brädan faktiskt funkar. Lite Obama, kanske? Change… Fast Sebastians karisma är möjligen av ett lite annat slag än Obamas. Men visst håller han stilen, Sebastian.
I själva sakfrågan “vem har rätt” så har jag ju sagt vad jag tycker redan i denna tråd: att det beror på vad man menar. Som jag ser det kunde Sebastian lika gärna ha sagt: The high rocker concept requires a completely new design”. Är det sant? Ja om man samtidigt vill kompensera för att brädan blir lite segare. Nej om man bara vi ha lite mer sväng. Saker och ting hänger ihop, men det finns inte en unik “lösning” på hur, bara olika typer av kompromisser.
var inte bitter 😀
-
dr Masse;621914 wrote:Sköna klipp, Calle, alltid lika betryggande att se Sebastian köra sitt shapesnack – lite av en tradition!
Bra att Twin är kvar oförändrad, har ju en 93a som det kanske blir några svängar på snart igen… hoppas, hoppas…
Tack Masse, ja din Twin 93:a är grym!
Ja det är ju lite skönt att höra direkt från Sharpern och de teamriders som utvecklat brädorna.
Det blir ju liksom lite balans till all annan propaganda & spekulationer som spids på forumen 😀Snart blåser det och vi alla får segla oavsett modell och antal fenboxar, då blir nog alla glada 😀
-
Nya segel från Point-7 samt uppdaterad Swell.
Mer information om dessa nyheter finns här: http://www.activesport.se/index.php/segel-2011-c-22_47
-
Gaastra 2011 (från http://www.wind67wide.it/?p=8657):
IQ (redan uppe på sajten, har skådat på Skidsport)
Manic 2011, tydligen inspirerat av IQ med lite kortare mast och fetare topp:
Manic HD:
Poision 2011:
Cross (ersätter Remedy):
-
Hittade RRD 2011 prylar på denna sidan: http://www.windsurfingkarlin.cz/windsurfing/eshop/34-1-plovaky-RRD-2011
Dom har gjort en twinzer twintip bräda, är det verkligen bra?
-
jonteasu;625186 wrote:Hittade RRD 2011 prylar på denna sidan: http://www.windsurfingkarlin.cz/windsurfing/eshop/34-1-plovaky-RRD-2011
Dom har gjort en twinzer twintip bräda, är det verkligen bra?
Räknar man in fsw så har de sju (!) olika modeller enbart för wave…
Twinzer twintip, ja, Tabou har ju kört med det ett år, kanske funkar?
-
Som jag uppfattar det så har dom inte ändrat fsw, wave twin och wave thurster alls. Sedan så är quadsen och single finsen samma brädor, bara olika många fenor. Kanske?
Men helt klart många vågbrädor att välja mellan.
Det känns inte som dom tror helhjärtat på twin freestyle om dom inte skrotar single finen.
-
Tycker ni inte 2011 modellerna börjar känns lite mossiga o lägga upp blider o skit på nu när man sett dom live på svenska stränder i drygt en vecka?
Känns nästan som att produktutvecklingen, på brädor iaf, inte riktigt hinner me eftersom dom bara tar förra årets brädor, trycker i nåra fenboxar till o lägger till “twin” alt “quad” i modellbeteckningen. Lite som att förlänag produktcykeln på en bil me nya lyktor o galler i grillen.
När kommer första singelbrädan me “Classic” som till lägg i modellbeteckningen?
Logga in för att svara.