Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 2011-tråden
-
Doc;608757 wrote:Nice!
Är det thrustern?
1.. 2.. och 3 ! -
adde;608746 wrote:Naish wave:
Enhandstoppsvängarna verkar vara på modet. Jag tror jag får jobba lite mer på mina i år.
-
Doc;608757 wrote:Nice!
Är det thrustern?
Den frustande fursten på thrustern?
-
Carbon Art släppte sina 10/11 vågbrädor idag, tre helt omarbetade linjer:
wave v, singel concave och wave thruster
möjligt att få med thrusters på samtliga modellerKombinera själv mellan 6 olika färger och 16 olika grafiska profiler varav
följande fyra är speciellt framtagna för de nya för våglinjernaDessutom förbättrad tillverkning och material så de ger TVÅ års garanti på vågbrädorna
se mer på http://carbonartwindsurf.com/News/Wave-2010-11-New-Shapes-New-Graphics-2-Year-Warranty
-
Petter;609027 wrote:Carbon Art släppte sina 10/11 vågbrädor idag, tre helt omarbetade linjer
http://carbonartwindsurf.com/News/Wave-2010-11-New-Shapes-New-Graphics-2-Year-Warranty
Fi fan…ser ut som hemmabyggekludd…leve 80-talet.
-
mes;609032 wrote:Fi fan…ser ut som hemmabyggekludd…leve 80-talet.
ha ha ha, håller med!
-
Ser ut att vara stora fenor va!?
Tim.Eriksson;608761 wrote:
1.. 2.. och 3 ! -
3 is the magic number.
Tror personligen mest på detta spår.
Att sen justera storlek, flex och hur långt fram eller bak man monterar mitt fenan borde räcka. Att det sen går att köra brädan single fin är ju kanon.
Men det är ju bra att man labbar me quad ett år så får man nog till en bra setup till kommande års trusterbrädor.
//Skrivet av teoretiker utan praktisk erfarenhet
-
tre är najs, just alternativet att kunna köra den som singel är ju väldigt bra.
Dock – har svårt att se hur tre skulle kunna bli lika gosigt som två när det gäller den där sköna, lösa toppsvängen och den där sköna kvickheten när man ändrar svängen på vågen. De tre-fenade saker jag kört har haft rejält med grepp (vilket så klart har fördelar det med). Men har upplevt skillnaden i känsla mellan två och tre som större än den mellan en och två.
-
dr Masse;609127 wrote:tre är najs, just alternativet att kunna köra den som single är ju väldigt bra.
Dock – har svårt att se hur tre skulle kunna bli lika gosigt som två när det gäller den där sköna, lösa toppsvängen och den där sköna kvickheten när man ändrar svängen på vågen. De tre-fenade saker jag kört har haft rejält med grepp (vilket så klart har fördelar det med). Men har upplevt skillnaden i känsla mellan två och tre som större än den mellan en och två.
Som sagt spekulerar jag lite från mitt kontor, men jag gissar att man borde kunna gå ner rejält på mittfenan med trusters. Kollar man sizen på Robbys trusters borde det inte behövas så mycke centrumfena
-
Ja, tre med en lite bakfena långt fram kan nog bli rejält “löst”. Men samtidigt, ju längre fram man flyttar den “sammanlagda fentryckpunkten” desto större risk är det att bräda uppför sig lite udda rakt fram, speciellt innan man har fart. Redan på Starboards Quads finns en liten tendens till det och de har ändå ganska mycket bakfena. Inget jätteproblem, men trots allt en lite annorlunda känsla som vissa verkar vara känsliga för. Och med en större fena längre bak på en tri fin blir det lätt stelt, stelare än motsvarande quad.
En renodlad twin är nog ändå den ultimata kompromissen om man vill ha max loosehet och ändå rätt OK rakframegenskaper.
Jag håller dock på att rita lite på en tri fin som skall vara en vågig fsw ala Goya One. Snabb rocker, men aningens smalare i tailen än en typisk fsw. Å så tri fin på det. Single för vanlig känsla, 2+1 (små framfenor och kanske 18-21 bak) för grym höjdtagning även med större segel i onshore torö, typ, klassisk thruster för fart och driv i bra vågor och så “twin+trailer” (2 stora (13-16) fram och en liten bakfena som håller styr på det hela) för max loosehet i lekvågor.
Du kanske vill vara testpilot, Larry? Det blir ju som en 2012:a redan nu, eller hur.
-
Singelthurster?
http://godsavethewind.blogspot.com/2010/04/jp.html
[IMG]http://4.bp.blogspot.com/_rWfKT3NX9Hc/S9fb64bBj3I/AAAAAAAACIw/06Hh7B_xj8s/s1600/0%2711%20thruster.JPG[/IMG]
-
Ola H.;609135 wrote:Ja, tre med en lite bakfena långt fram kan nog bli rejält “löst”. Men samtidigt, ju längre fram man flyttar den “sammanlagda fentryckpunkten” desto större risk är det att bräda uppför sig lite udda rakt fram, speciellt innan man har fart. Redan på Starboards Quads finns en liten tendens till det och de har ändå ganska mycket bakfena. Inget jätteproblem, men trots allt en lite annorlunda känsla som vissa verkar vara känsliga för. Och med en större fena längre bak på en tri fin blir det lätt stelt, stelare än motsvarande quad.
En renodlad twin är nog ändå den ultimata kompromissen om man vill ha max loosehet och ändå rätt OK rakframegenskaper.
Jag håller dock på att rita lite på en tri fin som skall vara en vågig fsw ala Goya One. Snabb rocker, men aningens smalare i tailen än en typisk fsw. Å så tri fin på det. Single för vanlig känsla, 2+1 (små framfenor och kanske 18-21 bak) för grym höjdtagning även med större segel i onshore torö, typ, klassisk thruster för fart och driv i bra vågor och så “twin+trailer” (2 stora (13-16) fram och en liten bakfena som håller styr på det hela) för max loosehet i lekvågor.
Du kanske vill vara testpilot, Larry? Det blir ju som en 2012:a redan nu, eller hur.
Lockande.
Logga in för att svara.