Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2011-tråden

• koa

Medlem
    19 juli, 2010 vid 10:05

Tror mest på optimerad shape tillsammans med visst antal fenor.

En bräda med massa olika fenalternativ kan väl vara kul; om man har tid och testa och testa…

Personligen vill ha det mesta intrimmat av proffs till 90% för att sedan inte behöva tänka på bräda, fenor…antal…stor back …små fram…ska dom lossna.

Helt enkelt bara koncentrera sig på sin segling 🙂

Snart börjar det blåsa…då planar allt med fenor 😀

Aloooha

Calle N

Kika vad dom säger:
    http://www.fanatic.com/forum/read.php?1,18938
    och här…
    http://www.fanatic.com/forum/read.php?1,18899

…precis fått min goa Fanatic Quad 79:a 😀

• koa

Medlem
    19 juli, 2010 vid 10:17
    Ola H.;608061 wrote:
    Det är deras quad och den är snarare sedvanligt fanaticlång, tror jag.

Starboard har längre…och…Fanatic har kortare…Quad brädor 😀

De ´ela inte storleken dä hänger på… 😀

Snart kanske det blir lite vind också 🙂

• koa

Medlem
    19 juli, 2010 vid 10:18

4 fening eller kompromiss:

Tror mest på optimerad shape tillsammans med visst antal fenor.

En bräda med massa olika fenalternativ kan väl vara kul; om man har tid och testa och testa…

Det första Fanatic testade var att sätta 2 extra små fenor på en Twin och det fungerade inte bra…så man testade och testade…och då pratar vi om proffs.
    Info, klicka på video och hör direkt från Sebastian och Brawsinho…:
    http://www.fanatic.com/content/products/windsurfboards/quad_te/index_fra.html

Själv tycker jag det är skönt med att få det mesta intrimmat av proffs till 95% för att sedan inte behöva tänka på bräda, fenor…antal…stora bak …små fram…tvärt om mot förra året…ska dom lossna…? Torö har många stenar…

Snart börjar det blåsa…då planar allt med fenor 😀

Aloooha

Calle N

Kika vad dom säger:
    och här…
    http://www.fanatic.com/forum/read.php?1,18899

…precis fått min goa Fanatic Quad 79:a 😀

• ola-h

Medlem
    19 juli, 2010 vid 10:20

Visst. Det kan lätt bli för mycket krångel och i praktiken tror jag det flesta som kör “adaptiva” brädor rätt snabbt hittar sin favvoinställning som man sedan sällan ändrar. Men trots allt fins ju valmöjligheterna där. En bräda som är “optimerad” i sin shape är ju trots allt optimerad för något speciellt, oftast för att passa den tänka “medelkunden”. Ligger man lite utanför denna tänka målgrupp är det inte fel att kunna göra lite justeringar.

Det är ungefär som på fsw-brädor: Det finns de som kör dem rakt fram med dubbelstropp bak och stor rak fena och de som seglar dem med enkelstropp med en liten vågfena, men troligen inte så många som alternerar mellan dubbel och enkel fotstropp bak? Men trots det har brädkategorin med sin “adaptibilitet” visat sig väldigt bra för båda kategorierna. Olika fenor/stroppbestyckningar lockar helt enkelt fram lite olika saker ur samma shape.

• surfslusken

Medlem
    19 juli, 2010 vid 10:21

När/var arrangeras sveriges första Quad konferans (Live) där vi kan klämma/känna/jämföra våra plankor o lyssna på föreläsningar av Ola H mfl, och försöka reda ut bla den här knepiga fen frågan?

• koa

Medlem
    19 juli, 2010 vid 10:29
    Ola H.;621454 wrote:
    Visst. Det kan lätt bli för mycket krångel och i praktiken tror jag det flesta som kör “adaptiva” brädor rätt snabbt hittar sin favvoinställning som man sedan sällan ändrar. Men trots allt fins ju valmöjligheterna där. En bräda som är “optimerad” i sin shape är ju trots allt optimerad för något speciellt, oftast för att passa den tänka “medelkunden”. Ligger man lite utanför denna tänka målgrupp är det inte fel att kunna göra lite justeringar.

Det är ungefär som på fsw-brädor: Det finns de som kör dem rakt fram med dubbelstropp bak och stor rak fena och de som seglar dem med enkelstropp med en liten vågfena, men troligen inte så många som alternerar mellan dubbel och enkel fotstropp bak? Men trots det har brädkategorin med sin “adaptibilitet” visat sig väldigt bra för båda kategorierna. Olika fenor/stroppbestyckningar lockar helt enkelt fram lite olika saker ur samma shape.

På Fanatic Quad som är “full-on 4 fening” kan man ju fortfarande flytta mastfot, stroppar fram och bak och bakre fenparet…det räcker för mig 😉
    Personligen måste jag nog finslipa mer på min segling istället 😀

Info, klicka på video och hör direkt från Sebastian och Brawsinho…:
    http://www.fanatic.com/content/products/windsurfboards/quad_te/index_fra.html

Mer info & specs:

Snart kommer vinden och då får vi plana.

Calle N

🙂

• lars_k

Medlem
    19 juli, 2010 vid 10:33

Köper jag en quad vill jag att den ska ska vara optimerad för fyra fenor. Punkt slut. Tycker Fanatic är rätt på det med unika linjer för single-, twin- och quad. Optimerade brädor för resp tycke och smak.

• surfslusken

Medlem
    19 juli, 2010 vid 10:43

Så länge man kan få sin bräda i BLÅA toner så tror ja att den funkar jättebra till de mesta.
    För då ÄR den optimerad! Oavsett tycke o smak.
    🙂

• lars_k

Medlem
    19 juli, 2010 vid 10:54

Ja, eller HELRÖD. Då är den optimerad för mitt tycke o smak! 🙂

• star

Medlem
    19 juli, 2010 vid 11:00

Qautro Levi Siver Promodel, Quad/Icon 2011 Quatro quad/Combat 2011, Fanatic 79 Quad/Goya Eclipse 2011.

Finns massvis 2011 här på Teneriffa; RRD Quad, Mistral tri-fin, Goya Quad, Exocet tri-fin och single ( som testarna var lyriska över), Gaastra, NP etc

• surfslusken

Medlem
    19 juli, 2010 vid 11:23
    Lars_K;621463 wrote:
    Ja, eller HELRÖD. Då är den optimerad för mitt tycke o smak! 🙂

Ja vill man se ut o va sponsrad av OB (kanske du e?) o köra omkring på nåt som ser ut som en jättelik
    välanvänd tangpong så är ju helrött optimalt.
    Men att blanda i hop de me tycke, framför allt smak är väl inte riktigt okej?

• lars_k

Medlem
    19 juli, 2010 vid 11:29

Var inte det som togs om hand i OBs reklam alltid blått? Snarare är det väl du som är sponsrad av OB isåfall??

• m-c

Medlem
    19 juli, 2010 vid 11:50
    Lars_K;621469 wrote:
    Var inte det som togs om hand i OBs reklam alltid blått? Snarare är det väl du som är sponsrad av OB isåfall??

eller tar ni både rött och blått och får som bekant lila=Fanatic Quad 2011:grin:
    /M

• surfslusken

Medlem
    19 juli, 2010 vid 11:51

Skulle ja gärna va!

• surfmeister

Medlem
    19 juli, 2010 vid 12:00

Ola, är EVO IQ 2011 76, 81, 86 samma shape som Quad 2010 76, 81, 86? Verkar onekligen så om man tittar på specen. Inget fel i detta utan mest intresserad om så fallet då en Quad-shape i så fall har blivit en Twin och single.

Personligen tror jag mer på en onshore variant och en down-the-line variant eftersom man seglar sin bräda absolut mest på sin hemmaspot och vill då ha en bräda designad för just de förhållanden. Risken om man trycker in ett för stort användningsområde är att det blir för mkt av en kompromiss men å andra sidan tycker jag att SB med sin nya Evo och Quad har ngt mkt intressant på g. Twin+Quad konceptet har fungerat för JP med sin 2010 Quad och jag skulle absolut kunna tänka mig en större variant av SB Quad som lättvindsvågis.

Sida 8 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2011-tråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.