Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2011-tråden

  • ola-h

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 15:08

    Jag har inte detaljkoll på om det är _exakt_ samma shapes, men det “som mest” väldigt små justeringar av den shapen. Egentligen är det rätt kul eftersom denna “utvecklingslinje” började som efterträdare till Evil Twin, dvs som twin fins redan rätt så tidigt hösten 2008 eller våren 2009. Jag minns att Scott var grymt nöjd med dem. Men sedan började man testa dem även som quads, när man hade kommit fram till hur fenorna skulle sitta och vilka fenor som funkade så tyckte de helt enkelt att Quadkonceptet var så mycket bättre att det inte var någon ide att behålla twinlinjen. Personligen undrar jag varför de inte redan då körde dem som quad/twin convertible, men antagligen var de rädda för den extra vikten av två extra US-boxar. Men hur som hest testade de då brädorna också som single fins och även som tri fins och singlefinvarianten funkade tillräckligt bra för att de skulle våga ta bort EVOn (som då fortfarande var världens bäst säljande vågbräda) och bara köra quad convertible. Och att döma av t ex Boardseekers test så verkar de ju mycket riktigt vara grymma som single fins.

    När sedan nästa (2011) generations Quads utvecklades var som jag förstått det tanken att fortsätta med Quad/Quad convertible men nu också med twin fin option. Men det visade sig att den den gamla Quad-shapen var svårslagen som både twin och single, så det fick bli den som gick vidare och blev den nya EVOn.

    När det gäller onshore/down the line så tycker jag själv inte att det är den mest relevanta uppdelningen. Både ställen som Åsa, Torö och Gislövs kan ju snabbt gå från sunking onshore till närmat episkt down the line. För de flesta är det troligen bättre att ha en bräda som funkar till allt man tänker köra, dvs en bräda som är anpassad till ens egen stil och preferenser snarare än en bräda som är anpassad till någon viss typ av förhållanden. Som sagt tror jag det blir så även med Quad/EVO IQ, men testar lite och hittar sedan den inställning som passar en själv bäst sedan håller man sig till den (utom möjligen i vissa extremfall).

  • goose

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 18:51

    Ser man på, EVO tillbaka. Om jag inte minns helt fel sa jag förra sommaren att SB skulle tvingas att ta tillbaka den.

    För övrigt funkar Quatro Tempo Twin 76 underbart bra i STORA vågor och ren side-shore. Nyss hemkommen från Danska Jylland och har fått surfa i helt fantastiska förhållanden. Milslånga sandstränder, FETA logo/mast vågor, sol, och vind….shit vilken skillnad mot sverige och ändå är det så nära. Varför åka till Hawaii när man har Danmark runt hörnet?

  • surfmeister

    Medlem
    20 juli, 2010 vid 07:29

    Ola, vad jag menar är att man kan göra en bräda mer inriktad mot specifika förhållanden typ onshore men som fortfarande fungerar bra i tex side shore. Evo vs Acid är ett exempel. Min Quatro Tempo är ett annat bra exempel. En twin designad för att rocka i onshore men som fungerar fortfarande mkt bra i stora sideshore dagar. Att den fungerar super i ex Apelviken vet jag sedan tidigare och jag fick de senaste två veckorna också möjligheten att med Goose segla min Twin i DK. Vi fick fina förhållanden och brädan gick otroligt bra. Quatro Rhythm som är en mer utpräglad down-the-line twin skulle säkert varit ännu bättre men är å andra sidan inte lika anpassad för våra svenska onshore förhållanden. Ska också bli mkt kul att testa de nya SB Quad och Evo IQ! Specen ser onekligen intressant ut på Q74….

  • lars_k

    Medlem
    20 juli, 2010 vid 07:40
    Goose;621530 wrote:
    Varför åka till Hawaii när man har Danmark runt hörnet?

    Det är ju “Cold Hawaii” ju för fanken. Klart som korvspad att man åker dit. Pilsnern är dejlig också!

  • surfmeister

    Medlem
    20 juli, 2010 vid 20:56

    Angående fenbox-diskussionen kör Fanatic samma spår som Quatro&Goya och kör med US-box på sina Quads 2011……

    http://www.fanatic.com/content/products/windsurfboards/quad_te/index_eng.html

  • lars_k

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 06:15

    Gertenbach och Voget förklarar varför Fanatic kör US+tuttle istället för slutboxes här:
    http://viewer.zmags.com/publication/21a07a22#/21a07a22/50
    Sammanfattningsvis; man kan förlora fenan om man slår i revet, svårare att få tag i fenor, problem med sand i boxen, slitna skruvhuvuden, de är inte lika starka, och viktminskningen är är inte så stor om man jämför med korta US-boxar eller minituttle.
    På sidorna innan argumenterar de andra märkena för varför de infört de nya boxarna.
    Intressant artikel om man vill gräva ner sej i fenboxdravel.

  • ola-h

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 07:09

    Tyvärr tror jag snarare det är ren “politik” varför inte flera märken kör Slot box. Fenboxområdet är ju sedan länge det klart mest politiserade området inom windsurfingen, fullt med gammalt groll, patentstrider mm. Och Fanatics flera av argument nästan lite löjligaT ex sparar slot box även jämfört med en kort US (för twin fin fenor, t.ex.) minst 100g per box, mer om man vill ha en US box med lite justermån. Det är en baggis att få tag på fenor eftersom man enkelt kan modifiera US box-fenor. De skruvar som sitter i produktionsboxarna är PH3, dvs rejält grova huvuden och slitna skruvhuvuden kommer helt säkert inte bli ett problem (Fanatic refererade säkert till insexskruvar på tidigare versioner). Sand är knappast ett större problem än på US och MT. Och argumentet att slot box är bra för proffs men inte amatörer blir ju extra löjligt eftersom just användarvänligheten är en av de stora fördelarna.

    Det enda reella argmentet skulle jag säga är det om att tappa fenor. Visserligen kan enkelt man konstruera en slot box så stark att fenan sitter minst lika bra som med US eller MT, men US-boxens fördel är att fenan (ibland) sitter kvar i baksprinten om mak kör av fnutten fram. Men i de flesta fall är ju då fenan ändå kaputt. Det GÅR att laga, men hur många gör det? (Glenns “brytbricka” är dock en smart innovation på detta område.) På en MT kan man (liksom i powerbox och tuttle) om man kör på rejält få avsevärda skador på brädan när skruven skall dras rakt igenom. På en slot box är det ännu oklart vad som kommer hända vid en rejäl grundstötning. Det är ju en slags försänkning i fenan som skruvarna vilar mot och fenan tar sig inte förbi. SÅ något måste ge vika. Har man en fena med fräst bas i G10 lär det inte bli fenan. Om basen är gjuten (vilket den ser ut att vara på produktionsfenorna) så blir det antagligen fenbasen deformeras (och då kan lagas om fenan hänger kvar i bakskruven). Nästa steg är antagligen att gängorna i boxen ryker, men det går i nödfall att laga “i fält” med lite epoxy, lite smörjfett och en extra skruv. Men oavsett snackar vi nu om rejäla stenpåkörningar. Hur ofta händer dessa? Jag kör på sten nästan varje gång jag seglar Åsa eller Torö, men det var länge sedan jag drog på i full karula. Tror det var 97 (då jag var lite ny i Åsa och körde sönder 5 US-boxar samma år). Men som sagt, vi får väl snart se hur slot box kommer fungera i praktiken. Nästa gång Åsa eller Torå går av kommer jag ha slot box under mina brädor och som vanligt blir det väl minst ett par grundstötningar.

  • koa

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 07:16

    Lite intressant i detta är att jag vägde in min nya Fanatic Quad 79:a komplett med stoppar och alla 4 fenor; 7,4 kg extra förstärkta i år.
    En god väns Quatro Custom Quad från Haiku Maui på 80 liter vägde in komplett med stroppar och fenor; 7,2 kg

    🙂

  • koa

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 07:17
    Lars_K;621706 wrote:
    Gertenbach och Voget förklarar varför Fanatic kör US+tuttle istället för slutboxes här:
    http://viewer.zmags.com/publication/21a07a22#/21a07a22/50
    Sammanfattningsvis; man kan förlora fenan om man slår i revet, svårare att få tag i fenor, problem med sand i boxen, slitna skruvhuvuden, de är inte lika starka, och viktminskningen är är inte så stor om man jämför med korta US-boxar eller minituttle.
    På sidorna innan argumenterar de andra märkena för varför de infört de nya boxarna.
    Intressant artikel om man vill gräva ner sej i fenboxdravel.

    Lite intressant i detta är att jag vägde in min nya Fanatic Quad 79:a komplett med stoppar och alla 4 fenor; 7,4 kg och Fanatic är extra förstärkta i år.
    En god väns Quatro Custom Quad från Haiku Maui på 80 liter vägde in komplett med stroppar och fenor; 7,2 kg
    Ungefär lika prod och custom 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 07:18

    En nackdel med slot-box, tycker jag, är dock att även om man kan “göra om” sina nuvarande US-box fenor till slot, så funkar ju inte slot-fenor i US-box. När du väl gjort om din(a) US-box fena(or) så är det liksom kört, eller hur?

    Om man, som jag, har en twin-bräda med US-box och skaffar en ny multifenad sak så vore det ju en ganska rimlig önskan att kunna köra sina twin-fenor i både sin stora och lilla vågbräda… ? Dessutom innebär ju samma fenboxar i mina vågbrädor att jag “automatiskt” alltid har med mig reservfenor. För går på grund, det gör jag i stort sett varje gång jag seglar exempelvis Torö…

    Är rentav US-box bak och MT fram, som Fanatic kör, kanske inte så dumt ändå? Vad kan det vara, 200g extra? Och US-boxen går säkerligen att göra lättare och smidigare än idag. Men visst – jag skulle gärna se att den något historiska US-boxen ersätts av en bättre lösning, kanske är det slot-boxen trotsallt… de slot-boxar jag kikade på i Guincho såg slimmade å fina ut i alla fall.

  • koa

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 07:40
    dr Masse;621723 wrote:
    En nackdel med slot-box, tycker jag, är dock att även om man kan “göra om” sina nuvarande US-box fenor till slot, så funkar ju inte slot-fenor i US-box. När du väl gjort om din(a) US-box fena(or) så är det liksom kört, eller hur?

    Om man, som jag, har en twin-bräda med US-box och skaffar en ny multifenad sak så vore det ju en ganska rimlig önskan att kunna köra sina twin-fenor i både sin stora och lilla vågbräda… ? Dessutom innebär ju samma fenboxar i mina vågbrädor att jag “automatiskt” alltid har med mig reservfenor. För går på grund, det gör jag i stort sett varje gång jag seglar exempelvis Torö…

    Är rentav US-box bak och MT fram, som Fanatic kör, kanske inte så dumt ändå? Vad kan det vara, 200g extra? Och US-boxen går säkerligen att göra lättare och smidigare än idag. Men visst – jag skulle gärna se att den något historiska US-boxen ersätts av en bättre lösning, kanske är det slot-boxen trotsallt… de slot-boxar jag kikade på i Guincho såg slimmade å fina ut i alla fall.

    Javisst kan man köra med sina lite större Twin fenor i bakboxarna på Quads från Fanatic, Goya, Quatro, F2 …och alla andra Twins med US box…skönt med backup ibland 🙂
    Och vem vet så kan man ju freaka ut och köra bara twin på en Quad bara för att testa en “skaty” version 🙂

  • ola-h

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 07:45

    I princip kan du ju behålla “nosen” fram på en US box-fena och om basen som helhet inte är längre än 13cm så kan du då enbart genom att ta bort sprinten bak och fräsa/slipa sätena för slotboxskruvarna få ned den i en slotbox. Då är det bara att knacka i sprinten igen om du vill köra US. Du tappar justermånen, men många US-boxar är numer också så korta att det knappt går att justera något.

    På en fena med väldigt bred bas eller lång nos funkar det inte rakt av, men genom att antingen kapa fenbasen lite i bakkant och flytta sprinten och/eller korta nosen och borra ett nytt hål närmare fenan så går det att fixa utom i extremfall (fenor med extremt bred bas).

    MT fram och US bak har jag ju själv kört i ett gäng custombrädor. Det funkar helt OK. Men eftersom jag på en quad tycker att det finns stora poänger att även kunna byta plats på fram och bakfenorna så blir den lösningen rätt omständig.

    Och visst har du rätt: US boxen är närmast en historisk relik. Och även om det vid det här laget är en förädlad relik (som förbränningsmotorn, typ) så behövs något bättre. Jag ritade själv på en variant på MT med viss justering. En sådan skulle också kunna byggas lätt, stark och smidig. Men möjligheten att enkelt bygga om US-fenor samt att det av hållfasthetsskäl inte skull vara någon höjdare med ett hål (med tillhörande rör) mitt under hälen (vilket skulle bli fallet med MT bak) gör att jag nog tycker slotbox verkar mer lovande.

  • ola-h

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 07:51

    …och följande tankeexperiment är ju ofta intressant. Vad skulle hänt om us-boxen inte var tradition utan istället presenterades som en ny innovation idag. Den skulle skrattas ut. En vansinnig konstruktion, krånglig att montera fenan i. Inbyggd brottanvisning som gör att man måste överbygga boxen så sjukt mycket att varje enskild boxmontering kostar 100-200g extra.

    Det ENDA som talar för us-boxen är just traditionen.

  • lars_k

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 08:03

    Samtidigt har US-boxen överlevt många år och fungerat hyffsat bra för tusentals kunder. Återstår att se hur slotboxen fungerar när den prånglats ut till massorna. Är allt problemfritt ser vi nog en ny standard.
    Annars en massa förbannade kunder och det blir gamla hederliga US även i fortsättningen. Facit har vi om några år…

  • ola-h

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 08:12

    Ja, så är det. Och med internet å allt kommer till och med ett fåtal personers eventuella problem att få det att verka som en total katastrof (trots att det antagligen körs sönder 100-tals US-boxar per år som ingen gör någon stor sak av). Så slotboxen måste vara närmast felfri från scratch för att övergången skall gå smärtfritt.

Sida 9 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2011-tråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.