Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 2012 – den traditionella pryltråden
Tagged: 2010, north, np, prototyper
-
2012 – den traditionella pryltråden
Posted by dr-masse on 31 januari, 2011 at 16:33Japp, det är januari 2011. Då måste såklart en tråd om 2012 års grejor startas.
NP Fly 2012?
North någe våge 2012?
Ja, det är klart att märkena har sina produktionscykler, men jag fattar inte varför de inte testar såhär tidigt med typ enfärgade segel (som North faktiskt verkar ha gjort, snyggt i helvitt tycker iofs jag)… de bidrar ju till att de 2011 segel som finns ute hos deras handlare i ett slag genast känns lite… äldre… :confused2:
ola-h replied 13 years, 4 months ago 29 Members · 74 Replies -
74 Replies
-
North Hero?
Snyggt![ame=”http://www.youtube.com/watch?v=UJUgl2pXCNo”]YouTube – Brawzinho Testing 2012 North Sail at Hookipa Maui[/ame]
-
Pjaaa…den där North 0-12an verkar ju lite sisådär, sen på läppen 8ggr av 10.
-
Några märken verkar vara på väg bort från årsmodellsbegreppet precis som inom bilindustrin för några år sen. Det blir istället mindre uppdateringar och nya versioner efter några år. Mycket är kanske för att det flyter bättre med tillverkningen att kunna lansera nyheter året runt.
Sverige har väl alltid legat mycket tidigt när det gäller nyheter (produktionsbrädor/segel) , till och med före Maui.
Visst är det kul med nyheter och så mycket stress som inför bolagens beslut om 2011 års Quads mm har det nog inte varit på många år.
Vi får nog se mer finslipningar inför 2012. Finns för övrigt en intervju i Boards där KT siar lite om framtiden.
-Ja fram med bilderna!!!
För övrigt konstaterade chefen för USAs patentverk redan på 1800-talet att allt redan är uppfunnet…
-
Det blir mycket spännande att se om Simmers brädor kommer i produktion, och när…
-
Trots kinesiskt nyår och andra mer eller mindre oförutsedda händelser går det i stort enligt plan, dvs det blir 2012 modeller. Några få modeller återstår att finjustera shapen på, men de flesta är klara. Men processen från proto till produktion är mycket snabbare och exaktare än hos Cobra vilket gör att vi kan jobba längre med prototyperna. En brädmodell (75liter) har sedan rätt länge tillverkats i form i olika konstruktioner och seglats av många seglare på många platser (Maui, Aus, Sverige, Cap Verde, Kanaireöarna etc) så vi börjar få koll på vilken/vilka konstruktionen/er vi kommer köra på i produktion också. Lite fenutveckling mm återstår dock. De “viktigaste” quad-fenorna börjar vi bli klara med. Två rätt olika designer som båda går bra för alla, men där de olika testseglarna ändå väldigt tydligt hittar sin favorit. Sedan är det lite mer jobb kvar med min personliga baby när det gäller fenor – en asymmetrisk design med olika profil nära brädan och längre ned – som skall köras med ungefär lika stora fenor fram och bak.
-
Snacka om diversifiering, RRD erbjuder segel (sedan några år men inte i Sverige) och Simmer erbjuder brädor! Kanske en komplett Simmer-linje med Iconsegel och matchande bräda, IconQuadboard 75 l?
-
När efterfrågan för enskild produkter och produktslag minskar måste man skaka fram fler produkter för att hålla företaget, inklusive distributionsled, team etc flytande. Enkel affärslogik.
RRDs segel var i vart fall till en början förra årets Simmer, nu vet jag inte. Simmerbrädorna är nåt mer äkta nytt, dessutom från Sveriges egen rockerkurveguru Ola H. Dessutom produktionstecknologi utvecklad av Anders Bs gamla shaper Umbaldi M.
/JB
-
Ola H.;645622 wrote:Trots kinesiskt nyår och andra mer eller mindre oförutsedda händelser går det i stort enligt plan, dvs det blir 2012 modeller. Några få modeller återstår att finjustera shapen på, men de flesta är klara. Men processen från proto till produktion är mycket snabbare och exaktare än hos Cobra vilket gör att vi kan jobba längre med prototyperna. En brädmodell (75liter) har sedan rätt länge tillverkats i form i olika konstruktioner och seglats av många seglare på många platser (Maui, Aus, Sverige, Cap Verde, Kanaireöarna etc) så vi börjar få koll på vilken/vilka konstruktionen/er vi kommer köra på i produktion också. Lite fenutveckling mm återstår dock. De “viktigaste” quad-fenorna börjar vi bli klara med. Två rätt olika designer som båda går bra för alla, men där de olika testseglarna ändå väldigt tydligt hittar sin favorit. Sedan är det lite mer jobb kvar med min personliga baby när det gäller fenor – en asymmetrisk design med olika profil nära brädan och längre ned – som skall köras med ungefär lika stora fenor fram och bak.
En nog så viktig fråga, hur kommer grafiken se ut?
-
Visst var/är RRD-segel enklare Simmerdesignade segel men dom har klarat sig bra i tester vad jag sett.
Kommer tillverkningen av brädorna att ske vid samma produktionsenhet som AB+? Det är bara en fråga…
Vilka andra brädmärken produceras där?
Ja apropå Grafiken, kan man inte få välja mellan lite olika alternativ o färger på en produktionsbräda?
-
RRD;645693 wrote:Kommer tillverkningen av brädorna att ske vid samma produktionsenhet som AB+? Det är bara en fråga…
Vilka andra brädmärken produceras där?
Thommen. Och kanske Mistral numera?
-
Det är samma fabrik som AB+ använde, men en helt annan produktionsteknik. Maurizio har utvecklat det hela en hel del under de tio åren sedan AB+-tiden. Det är lite hemlighetesmakeri runt det hela och jag vet inte själv alla detaljer, men som jag ser det är det en avsevärt modernare produtktionsmetod än vad Cobra använder. Mindre spackel, mindre manuellt efterarbete (= inga felslipade tucked under-linjer mm), snävare vikttoleranser mm. Dessutom som sagt mycket snabbare från proto till färdig bräda. Thommens brädor byggs där nu, men vi kommer köra annorlunda layup:er (ingen bambu, t ex). Inget superfancy med massa kol etc (givetvis en hel del strategiska kolförstärkningar dock) men man kommer långt med ett bra kompakt laminat där man håller bra kontroll på att plasten distribueras på rätt sätt i fibern och därmed slipper nästa helt torra ytor här och där som man ofta ser på kraschade produktionsbrädor.
-
Intressant, det är bara att hoppas på en jämn och hög kvalitet i produktionen.
Att få ner vikten lite med hög hållfasthet i brädan är ju alltid intressant speciellt med så många boxar, men det blir väl den nya lättare varianten, men vilka justeringsmöjligheter finns?
Förväntningarna är höga!
Log in to reply.