Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 2012 – den traditionella pryltråden
Tagged: 2010, north, np, prototyper
-
2012 – den traditionella pryltråden
ola-h replied 13 years, 4 months ago 29 Members · 74 Replies
-
För att återgår till den renläriga nördigheten: Här är skisser på två av de tre quadfendesigner som vi kommer köra på Simmer.
-
Kollar man i kataloger osv så finns det ju en uppsjö freeridebrädor, slalom, manöver eller komfortorienterade perfekta för dom som vill bränna runt hemma på viken och garva ikapp med polarna.
Här är det enskilda individer som snackar om vad dom (och jag) är intresserade av.
-
Små Mission: 85, 95, 105
Stora Mission (de bakåtsvepta): 135, 145
Icon (de “stubbiga”): 130, 140
Flex: lite svårt att beskriv i ord, men i Icon finns det lite flex i toppen som jag faktiskt tror hjälper att göra fenan lite mer förlåtande i toppsvängen jämfört med MUF x-twins. I alla fall känner jag inte att dessa fenor har samma problem med att vara lite oberäkneliga i toppsvängen som MUF utan är istället väldigt solida och säkra, även om man svänger genom lite skum.
Mission har ju en hel del flex. Det är en fena designad för att vara maximalt loose och förlåtande.Det kommer också en linje som heter Blacktip som är designad för att kunna köras med stora fenorna fram (och även switchas, ala Starboard). Personligen är jag ju extremt förtjust i den här varianten, trots att i princip alla tester av Starboards “switchsystem” föredrar små fenor fram. Men jag får mer och mer feedback från folk som “gått över” till stora fenorn fram, t ex från folk som seglar några av mina gamla shaper som jag lämnat efter mig. Men än så länge förblir dessa fenor “aftermarket” och Mission/Icon är standard på våra Quads. Blacktip kommer i 10, 11, 12, 13 och 14 (slot) samt 13, 15 och 17 us och det är de fenorna som utgör tri fin-kittet till vår fsw också.
-
finnns det någon tanke med att dom heter som segel eller är det bara balla namn?
-
Låter som du gör en idol intrevjuv för P3 Star eller “Året me kungafamiljen” när du frågar ut Ola H Styret.
Testa o agera lite mer typ Sverker Olofsson alt Janne Josefsson. -
nästa gång har jag tänkt iscensätta ett möte för ett custombygge med inhyrda skådisar. Sen när han minst anar det kommer jag springa ut och ställa Ola mot väggen rejält.
-
styret;649746 wrote:nästa gång har jag tänkt iscensätta ett möte för ett custombygge med inhyrda skådisar. Sen när han minst anar det kommer jag springa ut och ställa Ola mot väggen rejält.
Finns de möjligen nån chans att man kan få va me o streaka på den inspelningen?
-
Nå’t skall de väl heta…. Fast lite tanke finns det. I jälva verket matchar de olika fenorna känsla i seglen rätt bra. Inte så att en viss fena passar ett viss segel utan det är mer karaktärerna som är likartade på något sätt. . Mission mer hardcore, mindre “drag”, designade för att man liksom inte skall känna av fenan. Icon: Mer power men ändå allround, prestanda var som helst för den som vill ha lite tryck i prylarna. Black tip: Lite new school, med kombination av att samtidigt ha mer “drag” (=grepp) i fenan i svängen men ändå med väldigt bra manöverbarhet.
Så vi tänkte att de invanda segelnamnen kanske kan hjälpa till att kommunicera de olika karaktärna på fenorna.
Slusken: Shoot.
(fast när det gäller det där med streakningen så är jag nog din överman, är jag rädd) -
Ola: Ni får fixa en fenöversättningstabell för oss med andra segelmärken!
/Magnus
-
stefan_gbg;649711 wrote:En fundering efter att ha läst denna tråden; hur mycket resurser lägger tillverkarna ner på att få fler till sporten?
Det snackas bara twin, quad och stora vågor. Dom flesta åker inte 70 mil för att få 3 timmars surf efter jobbet, dom flesta träffar inte läppen på en masthög våg.
Det lär inte finnas mycket pengar att utveckla nya ideer om man inte har en hyfsad volym på försäljningen. Man borde sträva efter en större bredd på sporten.Jag ser samma problematik som du. Det pratas bara positivt om dessa nya skapelser som passar för att köra vågor som har driv och kraft, lättillgängligt på en handfull ställen i världen.
En nära vän, ska vi kalla denne för X, tycker till exempel att alla quaddar är sega att komma igång med. X vill ha den där lätta känslan när brädan bara sticker iväg och poppar upp i planing utan ansträngning. Och nu pratar vi för 3.7 till 5.3 och i 70 till 80litersklassen.
Jag kommer att tänka på Tabou DaCurve 73 2005 i och med det här. Superlätt upp i planing, v-botten gjorde den lätt att gå från kant till kant och lekfull. Det är också en superkul down-the-line-bräda för snabba vågor och de som kan läsa sådana vågor och rida dessa typer av vågor. Den är 238 lång, 52.5 bred, funkar faktiskt bra med 3.7 till 5.2. Det som utmärker den är “Plug and Play: Step on and go, it feels conventional and familiar under-foot, but offers a level of performance that will satisfy anyone, irrespective of wave-riding experience.”
Frågan är vad vi idag har som skulle kunna göra en bräda ännu bättre. Finns detta eller är brädor bara annorlunda idag: twin, quad, thruster, kortare brädor, bredare brädor, mer rocker, …och vad mer som utvecklingen gett oss.
Vilken bräda finns det idag 2011 som erbjuder det som DaCurve 73 från 2005 har att erbjuda? Det finn i alla fall ingen bräda i Tabous sortiment som gör det, så med detta exempel tycker jag att stefan_gbg’s fråga “Hur mycket resurser lägger tillverkarna ner på att få fler till sporten?” och påstående “Man borde sträva efter en större bredd på sporten.” är legitima.
-
Här är mer information om brädan i form av ett test som jag tycker beskriver brädan bra. Länk till texten: http://www.deepfried.tv/news/default.cfm?Pg=1170&ID=432
Gear Preview – Tabou Da Curve 73
Furnished with more traditional style Tabou graphics (namely naked ladies), it uses a conventional pintail wave shape, but looks decidedly small and compact with a length of just 239cm.
03.12.04Straps are supportive and elasticated, being easy to adjust and holding their shape well, whilst the footpads have double density shockabsorbers, making them very comfortable and adhesive.
The board is extremely light, not just because of size but construction too, being made with extensive carbon Kevlar sandwich wraps on both the hull and deck.On the water the Da Curve produced an exceptional performance that stood it proud in the group of small, conventional high-wind wave boards to which it belongs. It has similar levels of bite and dedication to the other super small boards, but is tempered with a smooth progressive and useable character. It allows even the intermediate to make far more practical use of this level of performance on a more real world basis. Excelling when it is very windy and the swell builds, it is nonetheless a lot of fun in mediocre, everyday conditions. The Da Curves straight-line comfort is excellent, feeling very secure; there is no slap or bounce to the board, it remains poised whilst the pads effectively act as shock absorbers even the roughest chop passes by without notice. In the carve, there is positive feedback instantly provided to the rider.
The board feels compact, yet is smooth through less than perfect water and it holds speed well to make riding devastatingly precise and effective. If some boards have a super smooth, soft nature, take more power to get going, and offer little in terms of feedback, whilst others are sharp and nervous, the Da Curve has the best of both qualities. It is one of the easiest small boards to use effectively and has stunning potential. Highly recommended for the extreme wave-sailor and intermediate alike.
Verdict
A very usable extreme wave board that is highly effective whatever the conditions. Easy and forgiving, it has full-on performance that real world riders will be able to dial into.Intermediate: Small, but one of the most userfriendly boards in this size.
Expert: Fantastically easy to use for so much performance.
Plug and Play: Step on and go, it feels conventional and familiar under-foot, but offers a level of performance that will satisfy nyone, irrespective of wave-riding experience.
-
Lite mer teknisk data om DaCurve 73 2005 från länken http://www.surftribe.it/windsurf/catalogo_prodotto.php?id_prodotto=2500
“Based on the shape of the last years test winner, Tabou brings forward the evolution of the ‘classic wave’ board – Da Curve. The boards are shorter with a new tail rocker line, which gives the board a more reactive nature without loosing what made the previous years so easy and radical. Designed for sailors who want a carving board with lots of speed and control in the turns and especially down-the-line windsurfing, making it easy to draw powerful curves in medium to big waves with full speed. Da Curve has a super fast ‘rail to rail’ turn due to it’s narrow tail and fine details, giving you confidence off the bottom turn allowing you to set up for the big smack. The center section has a flat rocker designed for early planning and easy speed, which makes it an excellent jumping board and ideal for onshore conditions. Da Curve is an easy radical board.”
“Bottom> Double Sandwich S glass
Deck > Double sandwich Carbon Kevlar
DESIGN DETAILS
Triple curve rocker line speed easy planning, turning, forgiving on reentry Outline narrow power carving, control, fast rail to rail Shorter outline lighter nose = easy planning and well balanced board. V Double concave forgiving with lot of grip in the turn and smooth on chop Fin rails lot of grip and faster rail to rail Heavy duty construction free your mind from breaking the board” -
dude;649799 wrote:J
En nära vän, ska vi kalla denne för X, tycker till exempel att alla quaddar är sega att komma igång med. X vill ha den där lätta känslan när brädan bara sticker iväg och poppar upp i planing utan ansträngning. Och nu pratar vi för 3.7 till 5.3 och i 70 till 80litersklassen.Det är ju exakt för detta som vi designat den linje som vi kallar Quantum. För en seglare på säg 75-80 kilo skulle jag säga att Quantum 75 gör just detta.
-
Ola H.;649778 wrote:Slusken: Shoot.
(fast när det gäller det där med streakningen så är jag nog din överman, är jag rädd)Skulle INTE tro de! Ställer upp på ett streakrace vilken dag som helst i veckan!
Log in to reply.