Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 2012 Naish Kiteboarding

  • sourra

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 16:02

    Antistiction-fönstret ska framför allt vara till för att vatten ska kunna rinna ut istället för att tynga ned kiten. Det kvittar ju när det tutar i men i marginella vindar är det gött.

  • sourra

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 16:10

    Moto är för övrigt min favoritsele, alla kategorier. Så jävla skön, både med tjock vinterdräkt eller i endast boardies. Money Shot-planken ser ut att ha rätt mycket rocker va?

  • pepa

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 19:37

    SS och Naish verkar ha ett nära samarbete på vissa delar nu för tiden. FIna grejer!

  • heerbie

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 13:43

    Vet någon när Naish 2012 brädorna kommer till Sverige? Är sjukt sugen på Momentum 🙂
    Någon som förresten vågar sig på en gissning vilken av 2012 brädorna som blir storsäljaren ?

  • fraddanr

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 18:58

    kommer om ca 2-3 veckor. Kitesen kom igår… 🙂

  • sourra

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 19:25

    Freddan – nice snorbroms.

    Heerbie – Svårt att säga. Hela brädlinjen för 2012 verkar jäkligt nice. Min gissning är Money Shot men det är inget annat än en ren gissning. Momentum har varit jäkligt nice i två år och jag tror inte den kommer bli mindre trevlig inför år tre. Jag har harvat runt på en 138 i år med Ronix-moonboots och har varit jävelnöjd med den.

  • alohasurfer

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 22:30

    The cat is out of the box!! http://www.naishkites.com/2012/home.html

  • sourra

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 02:46

    Se där ja, kanaler på hela brädhögen!

  • heerbie

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 12:30

    Då var en Park 12a och en Money Shot beställd, ska bli riktigt kul att gå ut och testa dessa inom kort !! 🙂

  • tomasw

    Medlem
    2 augusti, 2011 vid 08:58

    Har fått mina Torchar och dem är ännu fetar i verkligheten!!

  • perl

    Medlem
    2 augusti, 2011 vid 19:57

    Första testkörning.

    Körde Torch 14 i 6-7 m/s (5 timmar på vattnet så man är lagom mör). Testade att byta fram och tillbaka mellan 2011 Torch 14 och 2012 Torch 14 (samma bräda) och kan bara konstatera att allt är som förr fast bättre (och snyggare). Ni som kört Torch 2011 kommer definitivt känna igen er (känns som de haft filosofin, if it ain’t broken don’t fix it). Några mindre skillnader finns dock (nu har jag som sagt bara en session på den, så ni får ta det med en nypa salt).

    Styrningen på 2012 är lite mer direkt, kiten känns aningen köttigare (möjligen lite mer kraft och bättre lowend, men bådar funkar finfint från 6 m/s) och kiten är stabilare (mindre fladder) och har absolut ingen tendens att “luffa” även om man kraschar med kiten högt (vilken man ju inte skall göra…).

    Möjligen känns 2012an lite snällare än 2011an men absolut inte lam. Största skillnaden är när man loopar kiten, ännu jämnare drag och den fortsätter dra finfint efter loopar. Väldigt förutsägbar i karaktären, inga som helst konstigheter, oerhört lättkörd faktiskt. (Finns ingen anledning att C kites skall ha rykte om sig att vara “svåra”, snarare tvärt om numera.)

    Nya bommen är väldigt “clean”, de har flyttat depower till ovanför bommen. Inte testat safetyn, men nu kan man inte längre koppla leachen till depower, utan antingen suicide eller till safetyn (vad jag kan se). Kiten (2012) är lite lättare att vattnestarta utan att använda shiflinan (funkar fint i 6m/s och uppåt utan att dra i shiftlinan, 2011 var lite knepigare att starta om med att bara dra i en styrlina). Bra oxo att de har slang runt linan som går genom bommen, så slipper man att den nöts, känslan är dock den samma, ingen tendens till att den skulle fastna, och man kan skota ut/in fast man gett styrutslag (detta var problem med andra märken som kört med slang genom bommen tidigare av vad jag förstår). Nya bommen känns något mjukare i greppet än 2011, annars väldigt lik. (Gillade dekoren på gamla bommen, smaksak iofs.)

    Det enda som jag tycker kunde gjorts annorlunda är lite längre bar travel (dvs skillnad mellan fullt inskotad till fullt utskotad, detta kunde man justera på gamla shift bomen, men nu är stoppern borta, och man får leva med lite kortare utslag än vad som var möjligt med 2011 shift. I dag var det ju så pass lite vind att man kunde köra med full power och blev inte överriggad på något sätt (även utan depower alltså), men om det är byigt och mer vind skulle det kanske vara bra om man kunde släppa ut bommen ytterligare, men det är ingen biggie. Å andra sidan når man bommen i alla lägen, kunde vara ett problem om stoppern åkt ut och man klotat till det med 2011an, i alla fall för kortisar som jag, men det slipper jag nu 🙂

    Varken 2011 eller 2012 har någon tendens till backstall (i alla fall med “standardinställning” på frontlinorna (satt mer mot mitten av draken, men kan flytta “ut” dem men inte testat). Jag har heller inte justerat linlängden vid bommen (det gör man väl bara om linorna töjts/sträckts, men det har de inte….).

    Får man till poppen, så finns det gamla goa “slacket” precis som det skall. (det var lite choppigt i dag, så poppen satt väl sådär… men från och till gick det vägen.

    Känns som 2012an svänger marginellt snabbare än 2011an, men det kan vara ren inbildning, den känns i vart fall betydligt “styvare” i luften (trots att 2011an var pumpad hårdare, vilket jag märkte när jag släppte luften ur dem).

    Nöjdast blir alltså ännu nöjdare…

    /Per

  • martin

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 11:00

    Tack för den rapporten, Per!

    180cm lång och 75cm (!) bred racingbräda? Fyfan, snart kan man ta en sväng på den gamla windsurfing-formulabrädan och vara hetast i viken 🙂

  • ollos

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 20:53

    Fast, vafan, måste de envisas med det där fula inkamönstret? Eller är det tribal? Fult som stryk iaf, även om färgerna var lite bättre. Avskeda Naish’s designer! Nu.

  • sourra

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 23:09

    Om Polynesiska mönster är det värsta du vet så får du väl trösta dig med att grejerna är grymma!

  • alohasurfer

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 18:33

    Jag tycker designen är sjukt snygg och väldetaljerad!! Framförallt på min nya 2012 Park som har en cool tiki med spjut 😉 Men som sagt, smaken är väl, och kommer förhoppningsvis alltid förbli, som baken: delad.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 2012 Naish Kiteboarding

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.