Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 21 minuter vågridning till kaffet
Taggad: freestyle, maui, våg, våg freestyle, vågsegling
-
21 minuter vågridning till kaffet
tws svarade 14 år, 7 månader sedan 28 Medlemmar · 138 Svar
-
Yes! Tenker så det knaker her og pluselig kom det til meg. :smirk:
Massemiddelpunktet, MMP, ligger mellom riggen og kroppen. MMP er årsaken til at brettet kanter. Bena holder konstruksjonen stiv. Enig? Siste bilde av Teboul viser at seilet ikke er nær vannet så han må ha riggen nær kroppen om MMP skal klare å kante brettet hardt. Kropp nær rigg => ustabilt og dermed lavere fart. Naish, on the other hand, har god avstand til riggen, til og med lavere MMP. Han er som en linedanser med stav. Staven vider balansekunstneren ut og hjelper ham å balansere. Staven sakter ned og demper og ustabile bevegelser. Slik klarer Naish + Angulo å lugne ned brettets sjøgang i stor fart på single fins.
Er doctoren med meg nu ?
-
Proffsen på Hookipa i all ära. Men hur ska vi få max fart i vågridningen här hemma i sunkig cross-on? Lägga ner riggen horisontellt går ju knappast. Jag tror mer på Levi/Keith stil med mer upprätt rigg och kanta mkt med tryck fram på railen. Det är nog det svåraste i onshore – att få tryck på framfoten. Med en jäkla massa tryck i riggen blir det ofta att man stretar emot på bakfoten. Och det är det samma som att stampa på bromsen. Sen står man där och försöker få lite draghjälp clewfirst utan fart.
Något att fundera på. Hjälm bär jag iaf redan, hoppas det hjälper. -
Larsa du är min hjälte: en riktig man som kan fylla ut sin hjälm!
Calle N har ju fint flyt i sin bottom-turn även här hemma (i och för sig i sideshore och Torö-tryck) men han lägger ner så där precis lagom, dvs lite mer än oss andra, och skotar ut rjääääält mycket, dvs nästan motsatsen till Robbys extrema överinskotning och nedläggning…
Sen är det ju klart så att Calle är som bäst i lite mindre vågor och då är det att behålla och generera speed som gäller, Robby är ju ofta ute i typ 3 ggr så stort och då kan det ju snarare vara tvärt om, skönt om man kan slippa lite av farten…
/JB
-
Är man tjockskallig fylls hjälmen ut per automatik.
Skota ut riggen i bottensvängen alltså. Är nog ganska olikt hur jag svänger. Jag skotar in som fan och lägger ner, sen först upp i cutbacken skotar jag ut. Men ska försöka göra en Calle Nyberg sväng istället o se hur det går. Så här då alltså:
(hela sekvensen här: http://www.stehsegelrevue.com/pod/20091005112421/index.shtml)
-
Ola H.;603456 wrote:Ja, men kolla då Levis kantning av brädan jämfört med Robbys (början och mitten av samma sväng) nedan. Jag skulle säga att dessa bilder är representativa för hur mycket dessa två legender typiskt sett kantar. Och som jag ser det visar bilderna rätt tydligt att man INTE kan kanta mer ju mer man lägger ned seglet. Snarare vill man ha en relativt rät vinkel mellan bräda och rigg i det ögonblick man skall lägga maximal kantning/kraft. Anledningen är som sagt att man använder överkroppe för att via bommen/masten trycka ned brädan. Med för mycket segelnedlägg blir det inte längre lika effektivt.
Men Robbys svängar gör sig sjukt bra på bild!
-
Kollar man på de i onshore och cross on så beror det lite på om de skotar ut (så mycket att det blir “clew first känsla”) eller ej. Oftast tycker jag bara att det är i riktig onshore som de ibland gör det. Och då är det inte utskotat och sedan bara glida med utan en rätt extrem variant som den som Calle kör där de både skotar ut och ändå håller tryck på framrailen. Inte helt lätt att få ihop. Angulo och Pritchard gör det t ex grymt snyggt.
Jag har för övrigt en snygg bildserie på Robby Swift i rätt stort Hookipa som jag skulle säga riktigt snyggt kompromissar mellan Robbys laydown med Levis power. Skall lägga upp när jag kommer hem till mitt bildbibliotek.
-
Herregud vad skönt att alla är hemma från ön (framför allt Ola) så att det blir lite fart på surfzone…..
Tyvärr kan jag inte bidra med något i teknikdiskussion, ska dock fortsätta att njuta av duellen något kan man säkert snappa upp som kommer höja en.
Keep it up!
/PM -
Jesper B;603480 wrote:Jag är docent.
Bär hjälm!
/JB
hahahaaa HAHA HAHAHAHAHAHAHAAA!
Jag kanske har torr humor, men det där var faktiskt jätteroligt.Skit i det där med lägga ner seglen nu. Kalle lägger inte ner alls och han rockar så hårt att jag skiter på mig, Robby lägger ner ordentligt och jag skiter på mig en gång till. Så, gör någon nytta nu, typ dra igång en fentråd eller nåt.
BTW, jag orkade inte se klart hela filmen, den var alldeles för ångestframkallande.
-
Jeeesussss. Er det ingen svensker som skjønner norsk? Jeg heter jo for f…n Svensson til efternavn. Nuvel, da tar vi det s-a-k-t-e. Her er Svenssons to regler for waveriding. Vi brekker det ned i litt fysikk:
1. BØY KNÆRNE
Newtons andre lov F=m*a leder til formelen for sentripetalkraft ved sirkelbevegelse: S=mv2/R der m=masse, v=fart (tangentretning av sirkel), R=svingradie og S=kraften som holder legemet i sirkebevegelse. Øker man S så øker farten. Enkelt. Skateren, surferen og snowboarderen må altså pumpe med bena for å øke farten. Pumping med bena skjer ikke når man står rakt opp før svingen. Bøy knærne før svingen.2. LAVT TYNGDEPUNKT
Høy fart i bottomturn kan by på en bumpy ride. Rideability får man kun på Cape Verde. Ergo må tyngdepunktet ned for å klare ujevnhetene ved høy hastighet på Hookipas waves. Tyngdepunktet holdes kun nede ved å skille kropp og rigg radikalt. Riggen holdes lengst unna kroppen ved ‘laydown’ som ikke er ‘laydown’ i det hele tatt men som bør hete ‘pushforward’. ‘Pushforward’ oppnås kun ved at riggen starter bak kroppen, ergo bakre hånd må start inn og fremre hånd ut.Kun Robby Naish følger disse to lovene. (OK Josh Angulo også men han får jo det meste gratis ved å ha flatt underlag.) Og, nei Slusken. Jeg nekter å translate til verdens mest feminine språk.
Right. All aboard?
-
Helt OK, förutom att att Robby (som docent Blomberg medelst sitt empiriska skarpsinne också intygar) långt ifrån är den som gör dessa saker bäst. I större vågor kör han ju en lång och rätt kraftlös sväng som snarare går ut på att hålla fart än att lägga tryck och accellerera. Ser som sagt bra ut men rent “utvecklingsmässigt” ser jag hans position som en återvändsgränd. Och just det du säger om att trycka riggen framåt är ju det som Robby inte gör, han pekar jo riggen mer rakt in och använder i rätt så låg grad riggen för att få tryck på brädan.
Och jag hålle rinte med om att det bara handlar om masscentrum, utan mist lika mycket om att riggen hos en vindsurfare liksom motsvarar framfoten hos en surfare (vi står ju med båda våra kroppsliga fötter extremt långt bak på brädan och måste därför ta hjälp av vår extrafot – mastfoten).
-
tws;603712 wrote:… Og, nei Slusken. Jeg nekter å translate til verdens mest feminine språk.
Nynorsk?
-
Ola H.;603739 wrote:Helt OK, förutom att att Robby (som docent Blomberg medelst sitt empiriska skarpsinne också intygar) långt ifrån är den som gör dessa saker bäst. I större vågor kör han ju en lång och rätt kraftlös sväng som snarare går ut på att hålla fart än att lägga tryck och accellerera. Ser som sagt bra ut men rent “utvecklingsmässigt” ser jag hans position som en återvändsgränd. Och just det du säger om att trycka riggen framåt är ju det som Robby inte gör, han pekar jo riggen mer rakt in och använder i rätt så låg grad riggen för att få tryck på brädan.
Och jag hålle rinte med om att det bara handlar om masscentrum, utan mist lika mycket om att riggen hos en vindsurfare liksom motsvarar framfoten hos en surfare (vi står ju med båda våra kroppsliga fötter extremt långt bak på brädan och måste därför ta hjälp av vår extrafot – mastfoten).
Men nog faen borde väl en seglare av Robbys kaliber kunna göra en “Levi-sväng” på vågen bara han ville? Han är ju någonstans mellan fem och tiotusen gånger bättre än en våglök som jag, och till med undertecknad kan ju, tror det eller ej, göra lite olika typer av bottensvängar. Allt från dåliga till mindre dåliga, ha, ha! 😀
Är väl kanske snarare så att Robby vet att han har sin stil i vågorna, som han dessutom är känd för, å kör på det?
Jag tycker att Lars Ks 21-minuters klipp var riktigt kul att se på. Stort tack! Långa sekvenser, och visade bra mycket mer hur seglingen faktiskt ser ut än vad alla dessa korta klipp och värstingmanövrar på rad gör gällande. Jädrar vad gropigt det var i vågorna emellanåt, ni i “Maui-ligan” borde nog ge typ Irland en chans, framstår som super-super cleant… :smirk:
Och så var det kul att se hur klassen på seglarna liksom bara dyker upp. Som när Keith Teboul – pang – smäller av en 360. Eller deras oerhörda tajming på vågen. Och även om det var kul att se Robby och hur han läser vågen så måste jag säga att Levi var den som imponerade mest på mig. Jädrar vilken fart han får ut av typ ingenting och vad smidigt och enkelt allt ser ut.
Åsså var det skoj att se svenskarna i slutet. Det är fasiken en bedrift att ni får det att funka såpass bra i den där typen av förhållanden, inget man lär sig på en kvart, precis.
-
Kul att ni gillade filmen. Tvekade länge om jag skulle sätta ihop nåt. Hade mest bara lite handhållet skräp som jag filmade i förbifarten medan jag satt o fotade tyckte jag… Men det var ju en hel del gött ändå när jag kollade igenom materialet. Synd om det bara skulle ligga på en backup-disk och ruttna. Ska skärpa mej nästa gång o filma mer, och hmm fixa ett stativ.
Också en uppmaning till er som har material liggande: sätt ihop sekvens för sekvens på allra enklaste sätt med musik till. Är ju alltid kul att kolla på! -
dr Masse;603757 wrote:Är väl kanske snarare så att Robby vet att han har sin stil i vågorna, som han dessutom är känd för, å kör på det?
Eller så skiter han i vad andra tycker och kör sina lay-downs som kittlar skönt i fötterna, kanske?
Logga in för att svara.