Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 21 minuter vågridning till kaffet
Taggad: freestyle, maui, våg, våg freestyle, vågsegling
-
21 minuter vågridning till kaffet
tws svarade 14 år, 7 månader sedan 28 Medlemmar · 138 Svar
-
Svenne;603768 wrote:Eller så skiter han i vad andra tycker och kör sina lay-downs som kittlar skönt i fötterna, kanske?
Ja, precis så menade jag men lyckades inte uttrycka det sådär fint som du just gjorde.
På nynorsk hade det varit klockrent direkt, såklart. 😀
-
Nachoman;603804 wrote:Kolla den här kantningen då!! Måste va proffs…;)
Du lutar riggen 2,1 grader för lite inåt och 3,7 grader för lite framåt i svängen. Glöm aldrig gradskivan när du ska ut och surfa!
-
Enig med Masse om at Robby gjør en liten tabbe der han glemmer å skyve seilet fremover. Men husk at det er langt enklere å lese bølgen når man gjør raske svinger opp og ned enn de store svingene til Naish. Egentlig litt kjedelig å se Levi i forhold til ‘the man himself’.
Igjen, kred til Lars K som allerede har laget årets beste og mest interessante surf-film. Langt bedre enn de profesjonelle ‘vanlige’ filmene. Og sorry, men svensk er verdens mest feminine språk før fransk. (Ref Stureplan etc.) :tongue:
-
Levi är chef. Bäst. Period.
Han har dessutom den goda smaken att köra med de bästa seglen!
edit: tack för filmen Lars, den var nice!
-
Självklart kan Robby köra på andra sätt med, men man skall nog ändå inte underskatta hur “djupt” seglingstilen sitter i seglare av denna kaliber. Det är extremt intränade rörelser som man inte bara ändrar på hur som helst.
När det gäller Hookipa och Maui i allmänhet så är det mycket riktigt ofta choppigt. Men samtidigt är vågorna så mycket snabbare än de flesta andra ställen. Vågorna dundar ju bara rakt in. På många andra ställen måste vågorna vrida in lite för att få bra sidvind, vilket i sig rensar upp. Så att det set så choppigt ut beror dels på att det ofta är rätt choppigt och dessutom helt enkelt på att de duktiga seglarna fart på vågen är så mycket högre än på de flesta andra ställen.
Och som sagt håller jag med om att det är olika stilar det handlar om, inte bättre och sämre. Men det är ändå kul att diskutera för och nackdelar med olika stilar, tycker jag. De bästa seglarna har såklart en extremt tydlig ide om i vilken riktning de vill ta sin segling och försöker anpassa stilen för att nå dit. Jag är t ex säker på att Levi verkligen vill segla både tightare och snabbare och att det har fått honom att gradvis lägga ned seglet lite mindre. Robby har egentligen gått åt andra hållet. Han verkar mest gilla det när det blir lite större och i kombination men hans “bakfotade” grundstil blir då hans nuvarande stil en bra lösning som också ger honom en unik stil.
En bra film som ledde till en rolig diskussion, Rille. Som sagt skall jag leta på lite intressant bildmaterial så småningom, bland annat på Robby Swift.
-
En annan aspekt som jag inte filmade var hur mkt vågor seglarna fångar per tidsenhet. Vissa spenderar oändligt med tid på att glassa runt där ute och leta efter rätt våg. Och är det minsta lilla fel på den så gippar/slår de ur och ut igen. Kevin P var en av de värsta, det var fan inte många vågor han red trots han var ute en bra stund.
Keith Teboul å andra sidan var fruktansvärt aktiv, Levi Siver likaså. Hade de precis ridit en våg så tog det fanimej inte lång tid innan de var på väg in på en våg igen. Keiths stil tror jag underlättar med sina aktiva tighta svängar hit och dit så kan han korrigera om han ligger lite fel på vågen, om den stänger går han runt eller drar av en rökare mot läppen etc. Keith o Levi var nog de som var mest underhållande att titta på, det hände fanimej något hela tiden. Robby kom där ibland också med långa skär i en jäkla fart o la ner seglet. Snyggt var det men det krävde en feet våg för att imponera. -
Här e ju precis de ni snackar om! 🙂
http://www.kulingvarning.nu/wp-content/gallery/081023/img_6948.jpg -
snyggt slusken, du borde prova att göra det på en våg nån gång! 😉
-
poppo;603854 wrote:snyggt slusken, du borde prova att göra det på en våg nån gång! 😉
Njaa…ja tycker de e roligare o spara toppsvängen till vågen.
-
Lars_K;603848 wrote:… Keiths stil tror jag underlättar med sina aktiva tighta svängar hit och dit så kan han korrigera om han ligger lite fel på vågen, om den stänger går han runt eller drar av en rökare mot läppen etc. Keith o Levi var nog de som var mest underhållande att titta på, det hände fanimej något hela tiden. Robby kom där ibland också med långa skär i en jäkla fart o la ner seglet. Snyggt var det men det krävde en feet våg för att imponera.
Synd att du missade Kauli. Jag är också en stor fan av både Levi och Keith (och Pritchard med för den delen) men när Kauli dök upp höll ögonen på att trilla ur skallen på mig. Han tar sånna sjukt snygga linjer till synes utan att anstränga sig.
-
Ola H.;603838 wrote:Robby har egentligen gått åt andra hållet. Han verkar mest gilla det när det blir lite större och i kombination men hans “bakfotade” grundstil blir då hans nuvarande stil en bra lösning som också ger honom en unik stil.
Och som oxå förklarar hans avoga inställning till twinfins.
-
Sjekk hvor forskjellige intervjuene med Teboul og Wenzel er. Teboul går rett på sak men Wenzel virker som han unnskylder seg hele tiden med en haug med adjektiver.
http://pozonews-en.blogspot.com/2010/03/keith-teboul-interview.html
http://pozonews-en.blogspot.com/2009/07/interview-with-sebastian-wenzel.html
Jeg begynner egentlig å bli drit lei av shapere som uttaler at litt endring på finnene krever helt ny shape. Det var Bullshit med twins. Min wave-line Proof med nosejob og to thruster finnekasser fra 80-tallet funker jævelig bra. OK den kunne hatt mer rocker, men brettet er noen år og jeg har aldri hoppet så høyt som med det brettet under en liten storm på Åsa. Hvis 82L RRD twin funker bra som quad (skal testes mot Quaden til Teboul) så får disse gutta høre det. Merk at Teboul ikke kommer med slikt. Wenzel derimot er livredd for å si noe positivt om gjenbruk og som ødelegger salget av nye brett. ‘For sure’.
Teboul holder i stedet kjeft om størrelsen og plasseringen på finnene. Det er en indikasjon på at brettene er bra nå men at finnen er hemmeligheten. Vi snakker toe, vertikal binkling, assymetri, horisontal posisjonering, areal, bredde etc… Masse snacks å tenke på. Note, når Teboul sier at FCS på hans brett så var det lengre singlefins brett han testet med thrusters. Faen heller, jeg må ut og teste på Torsdag.
NewZealender med samme prosjekt i flere år:
http://thrusterproject.blogspot.com/Oioi. Program om Knutby på TV nå. Greit å lære mer om søta bror.
-
Tack för länkningen till intervjuerna tws. Just det här tycker jag är speciellt intressant från intervjun med Teboul:
“1· The board feels so loose but at the same time you have an absolute feeling of control, I had the sensation it could hold a much wider tail without loosing control and maintaining most of its turning ability, do you think the quad could be the answer for a really good ultra light wind or big guy wave board? Are you going to shape anything bigger than the 85?
This I think is where the quad really excels, big volume wave boards and boards for bigger guys. In general with a Quad or twin you want to ride about 5 lts more than you would a single fin because than you have more range with the board and you don’t loose any performance because it is a quad and you have plenty of turn.”
-
Har idag en custom liknande F2’s Rebel 83 (med riktigt fet häck som är grym i onshore och mindre side-shore (alltså perfekt för Sverige)). Med två eller fyra fenor skulle det ju gå att svänga utan att behöva gräva ner hela den feta häcken som man behöver med en fena i mitten.
Jag skulle alltså tro att det är en ersättare till min F2 Rebel 83 custom som jag söker. Men samtidigt så är det intressant att höra tws:s ideer om att det inte alls är en helt ny shape som behövs, utan bara en stor kunskap om hur fenorna ska placeras. …även om det inte verkar göra det så mycket enklare, för som du tws säger, så handlar det om toe-in, vertikalvinkel, hur nära kanten eller långt fram man sätter fenorna, yta, bredd på basen av fenan, etc.
Edit: Det handlar egentligen bara om avstånd från kanterna, långt fram eller bak och toe-in för boxarna. Sen kan man experimentera med storlek, bredd på basen och flex för fenor. Men det blir mycket ändå!
Logga in för att svara.