Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 21 minuter vågridning till kaffet
Taggad: freestyle, maui, våg, våg freestyle, vågsegling
-
21 minuter vågridning till kaffet
tws svarade 14 år, 8 månader sedan 28 Medlemmar · 138 Svar
-
Just ja, jag har ju också en JP Freestyle 91 med alldeles för fet häck och tjocka kanter för att det ska gå att gräva ner railen med en liten fena på utan att fenan släpper och railen poppar upp och slajdar ut. Undrar hur denna skulle funka med twins eller quads på…
Och före jag sålde Goya One 85:an tänkte jag att just det som skulle kunna rädda toppsvängen på den (som för mig är hopplöst styv eftersom den har mindre tail-rocker än en vågbräda) var att sätta på två fenor i häcken (och det var ju just det som Goya själv pratade om – att en vågbräda kunde göras med betydligt mindre rocker i häcken och fortfarande vara loose).
-
dude;603965 wrote:Just ja, jag har ju också en JP Freestyle 91 med alldeles för fet häck och tjocka kanter för att det ska gå att gräva ner railen med en liten fena på utan att fenan släpper och railen poppar upp och slajdar ut. Undrar hur denna skulle funka med twins eller quads på…
Och före jag sålde Goya One 85:an tänkte jag att just det som skulle kunna rädda toppsvängen på den (som för mig är hopplöst styv eftersom den har mindre tail-rocker än en vågbräda) var att sätta på två fenor i häcken (och det var ju just det som Goya själv pratade om – att en vågbräda kunde göras med betydligt mindre rocker i häcken och fortfarande vara loose).
JP:n tror jag har helt fel kanter (för feta och raka) för att funka som en riktig vågis, oavsett hur många fenor du petar ner i den… fel outline oxå.
En goya one skulle man nog kunna roa sig med att fenbestycka på ett annat sätt, vissa twin fins har ju väldigt raka bottenkurvor (inklusive min RRD Twin 90), samtidigt så är det en shape som är välkänd för sina fina allround-egenskaper, vilket nog blir svårt att behålla med andra fenor. Lite synd att riskera “sabba” en bra bräda är det ju.
Men såklart, har men en 85-liters fsw som kanske har tappat det mesta av sitt andrahandsvärde, tid, bra epoxi, glasfiber, ett par boxar och fenor, ja, varför inte… det är kul med folk som vågar experimentera! 🙂
-
Tws kan nog ha delvis rätt i att det kan gå att plasta i fler fenor o få det att funka. Men man ska nog inte ta för givet att brädan alltid blir bättre.
Jag har själv konstaterat hur mkt mer min Quatro Quad gräver ner railen jfrt med en singlefin. Tror det är pga toe-in på alla fenorna som häcken “lyfts upp” och därmed trycker ner frontrailen när brädan kantas. Keith Teboul har fått jobba med rails och outline för att kompensera/utnyttja detta. Tex har han gjort brädan bredare längre fram och fetat upp railsen. Detta tror jag på iaf. Quatro har ändrat en hel del i shapen på sina twin och quad jfrt med sina singlefins.
Starboard verkar köra i stort sett EVO-shapen rakt av. Är redan rätt bred i shapen och fenorna har ingen toe-in, dvs det blir inte lika mkt lyft när brädan kantas. Så om man har en gammal EVO tror jag man utan vidare kan safta i några boxar till och få ett bra resultat. Eller bygga om en Evil twin till Quad.
Dock tror jag inte det går att ta vilken klassisk singlefin med smal häck som helst och bygga om. Har testat själv och det blev bajs. -
Lars K du har en quad fra Quatro. Kan du sjekke hvor mye toe-in finnene foran har? I mm per 10cm ? Også posisjonen i forhold til bakre twins? Jeg feilet skikkelig og fikk 3mm toe på venstre thruster og 5 mm på høyre. Målet var 3mm på begge. Som fanatisk perfeksonist så plastrer jeg selvsagt vestre thruster om igjen, men hvilke mål bruker Quatro?
Her er reultatet. Siste bilde viser overdreven toe på thruserne pga perspektivet (linsen for nær). Slang med et bilde av Hookipa-assyn fra Hi-Tech også på request.
-
Lite svårt att mäta men framfenorna har ca 1.5mm toe in per 100mm. Bakfenorna har samma toe-in, dvs fenorna ligger parallellt riktade på var sida. Jag har US-boxar både fram och bak så alla fenorna kan justeras bakåt/framåt. Jag har just nu 35mm mellan bakkant på framfenorna till framkant bakfenorna. Pascal rekommenderade minst 2 fingrars avstånd i längsled så att framfenorna inte ger turbulens på bakfenorna.
-
…och på vissa brädor jag har mätt av andra märken har det inte varit Toe-in alls. Alla fenor (twin som quad) sitter rakt. Fanatic hade toe-in på några teambrädor, men de gick bäst med fenor som hade lika mycket i toe-out, dvs de neutraliserade toe-in och var återigen parallella.
De Custom-Quatro jag har klämt på har varit sjukt bulliga i rail med mycket “dome deck”, då funkar det nog bra med Toe-in (som på Witch gamla Koster-eka), men med lite vassare rails och mindre volym fram i brädan tror jag att vinkelmontage inte ger något. -
Det kanske är dags för svenne att sätta borren i min Goya one 105 🙂
-
Varför är det ingen som gör det bästa av det bästa och tänker i nya banor vad gäller fenor?
Plana tidigt och bra kursstabilitet men ändå svänga bästa av alla? Hmmm, hur gör man?
Är det inte bara att ta en FSW 77 med 24 racefena och fräsa ur runt bakstroppen och sätta den på en roterbar platta. Plattan styrs av fotleden och går direkt ner till en fenan som styrs. Om man stabiliserar upp allt med en inbyggda fjädrar eller oljedämpare (små som fan) som stabiliserar upp allt i högra farter, typ dämpningen på styret till motorcyklar är det inga problem rakt fram. Då man går in i bottensvängen eller bara en snabb laydown gibe så tvingas man att göra en rätt cool grej. Man vinklar fram bägge knänan och bägge fötterna pekar inåt dit man ska. Fenan rör sig sig och svängradien blir sjukt mycket bättre (roder är ju trots allt en rätt gammal uppfinning som används än idag). När man sen går in i toppsvängen vrider man runt allt kring sin bakfot och bakknät pekar åt läppen men framfoten ner åt (dvs man står med tårna utåt). Det innebär att fenan vrids åt andra hållet och styr runt allt perfekt.Sen kan man sätta en låsspärr på den roterbara skivan så den är fast så fungerar den helt normalt.
Varför är det ingen som tänker utanför boxen????? Ska man behöva göra allt själv 🙂
Sammantaget borde man få den snabbaste vågbräda (hopparens dröm) med tidigast planing och svänger bättre än en twin. Nobelpriset nästa…hahaha.
-
Ha, ha! Roder i brädan – nog fan är det segling vi sysslar med!
Slå till Gurra, kan ju bli hur kul som helst att köra en sådan sak! Men, jag tycker mig ha sett något om svängande fenor förr… ?
Och ja, man ska behöva göra allting själv. Det är just därför jag får så lite gjort, oah!
-
Men om man tänker på det så är det inte så konstigt. En motorcykel kan man styra genom att luta men styra ännu mer om man även svänger på styret.
De nya skateboarden går ju att styra mer.
En kajak svänger bättre med roder.
Varför inte en fena som har några graders rörelsefrihet i sidled? Det känns som framtiden….
Förr satt folk och glodde på TV, nu är alla själva producenter och alla har tillgång till HD prylar för en rimlig summa. För i tiden var det bara surfproffs som kunde gå vertiklat på vågen, i framtiden kommer vilken svenne som helst kunna göra det – även i onshore 🙂
-
Näe, jag håller med. Om inte annat lär vi få bra mycket mer “intelligenta” fenor med material som anpassar sig till kraft och vinkel.
Typ som de vingarna de hade i Formel 1 ett tag som gav mer downforce i låg fart/kurvor. för att sedan ge mer toppfart på rakorna genom att helt enkelt vika sig för fartvinden.
Alldeles oavsett lär det bli dyrt… eller så får man göra själv!
Jag tror du har helt rätt och har en riktigt bra spaning här.
-
dude;603964 wrote:Har idag en custom liknande F2’s Rebel 83 (med riktigt fet häck som är grym i onshore och mindre side-shore (alltså perfekt för Sverige)). Med två eller fyra fenor skulle det ju gå att svänga utan att behöva gräva ner hela den feta häcken som man behöver med en fena i mitten.
Jag har en Guerilla86 som är samma modell som Rebel men något år tidigare. Planen är att konvertera den till twin under våren.
-
Rotating surf fins, uten hukommelse… dvs ikke fleksible men roterbare.
http://www.blakestah.com/fins/
Selv liker jeg bedre ideed med å genmanipulere delfiner Tenk en flat delfin, opp-ned, singlefin naturligvis med verdens raskeste yta. Mastefot festes ved operasjon og genmanipulasjonen fikser fotstropper. Litt trist å skyte vennen sin når nye modeller kommer en gang i året.
-
FastlandsGuten;604068 wrote:Det kanske är dags för svenne att sätta borren i min Goya one 105 🙂
Tror det här skulle kunna göra underverk för brädans toppsväng. Just att den har en vågbrädas scoop (rocker längre fram) och sen lite rakare rocker (där bak) skulle kunna göra den perfekt för ett twin-setup, quad kanske också men det vet jag inget om och tror jag blir ännu mer komplicerat att få till rätt och lätt att göra fel.
-
Det här med toe-in, jag antar att det hjälper till att svänga brädan – likt ett roder så som Gurra drog det lite längre. Och då antar jag att det gör att man få i mer rail i framkant av brädan. Då har kanske hur mycket toe-in man har med att göra med på hur tjocka rails brädan har. Kan det stämma?
Logga in för att svara.