Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 21 minuter vågridning till kaffet
Tagged: freestyle, maui, våg, våg freestyle, vågsegling
-
21 minuter vågridning till kaffet
tws replied 14 years, 8 months ago 28 Members · 138 Replies
-
dude;604410 wrote:Det här med toe-in, jag antar att det hjälper till att svänga brädan – likt ett roder så som Gurra drog det lite längre. Och då antar jag att det gör att man få i mer rail i framkant av brädan. Då har kanske hur mycket toe-in man har med att göra med på hur tjocka rails brädan har. Kan det stämma?
Inom surfing lägger man snarare på mer toe in för att få en mer loose bräda och mindre toe in för att få mer “drive”. Som jag ser det är det egentligen alltid seglare som lägger ned rail i vattnet, inte fenorna. Fenorna kan, mer eller mindre, snarare hålla emot och trycka ned tailen. Twin tycker jag är klart lättast att få ned mycket rail på. På alla quadvarianter jag testat (och på thruster och allra mest på single) måste man lägga på lite mer tryck för att få ned railen. Men å andra sidan kan ju samtidigt fenorna stabilisera brädan så att det blir enklare att hålla den stabil på railen genom chop mm. Och en fenkonfogiration med mycket “driv” kan ju generera bra fart och stabilitet utan att man måste lägga i lika mycket rail.
Jag tror det finns sjukt mycket mer att lära sig om quad och tri fin för vindsurfing när det gäller detta. Tom Quatros/MFCs setups känns rätt så ad hoc. Keith Teboul brukar prata om att deras quadutveckling först tog far när det hittade “rätt” fendesign, men samtidigt kör ju många av deras bästa seglare med helt andra typer av fenor. På sätt och viss tror jag att den variant Quatro kör med är ett resultat av att de flesta egentligen gillade twin-känslan väldigt mycket och inte vill komma allt för långt bort från den. Detta plus att deras tidiga brädor hade framboxarna väldigt långt fram och då blir det av naturliga skäl rejält stelt med en stor framfena.
Som jag ser det är varianten med större fenor fram ett helt annat koncept som, på gott och ont, kräver en lite justerad teknik (precis som twin gör relativt single). Jag frågade Kauli om hans fenor och han hade aldrig testat med stora fenor fram. Han trodde det skulle göra brädan stel. Men om man kollar på surfing så är ju det konceptet vanligast där och ett generellt trick för att göra en bräda mer loose är att montera mindre bakfena (eller bakfenor om man kör quad).
Själv testade jag alla möjliga varianter på Maui och lustigt nog så tyckte jag varje ny variant var bättre än den förra. Till slut gick jag tillbaka till det jag började med (15 fram, 9 bak) och då kändes det också bättre. Min slutsats är helt enkelt att det handlar väldigt mycket om olika känsla och rätt lite om bättre eller sämre. Och eftersom jag när jag provar nya prylar oftare hittar saker jag gillar än saker jag inte gillar så fick jag nämnda “förbättringseffekt” hela tiden. Men samtidigt så tyckte jag nog trots allt att just mina brädor verkade funka bäst med de stora flexiga fenorna fram (även om jag gärna skulle haft ett par 13 i samma flexiga design – det hade nog blivit allra bäst).
Mina brädor har för övrigt 1.5 graders toe in vilket är ca 2.5mm på 10cm
-
Jag frågade Pascal om hans gulaktiga fenor och de var enl honom betydligt flexigare än de som går till kund. Inget han rekommenderade eftersom man tappade mkt i planing och höjdtagning. Dock svängde de bättre. Och de fenor som syns på teamets brädor ser jäkligt bakåtsvepta och flexiga ut. Prioritering på sväng helt enkelt.
Men MFC kanske släpper olika signatur-quadfenor precis som de gjorde med twinfenor med mer eller mindre flex. Inget konstigt egentligen med lite olika fentuning beroende på tycke och smak. Men sen finns det säkert ett grundkoncept i fenorna som måste till för att det ska funka ihop med brädan. -
Ola H.;604416 wrote:Fenorna kan, mer eller mindre, snarare hålla emot och trycka ned tailen.
På min quatro är det tvärtom. Fenorna ger ett lyft i tailen som ger en motreaktion i form av tryck på frontrailen. Ungefär som en vippbräda. Lyfter man i ena änden trycks den andra neråt. Toe-in på fenorna gör att de fenor som är nere i vattnet ligger som bärplan när brädan kantas och lyfter upp tailen. Samtidigt ligger de vinklade som roder och minskar svängradien.
Jag har aldrig fått i så mkt rail, framför allt i cutbacken, som med min quad. Detta utan att ens aktivt lägga tryck på framfoten utan det sker automatiskt. Eller snarare automagiskt höhö.Här ser man hur horisontellt Keiths Quad ligger i sväng, med ena sidans fenor uppe i vädret. De aktiva fenorna ligger vinklade som bärplan/roder i häcken och ger lyft+sväng. Tillsammans med outlinen med framflyttad bredaste punkt så får han i jävligt mkt av railen, nästan fram till nosen. Lysande 🙂
-
RRD Quad testa i Drøbak av Robotar
Idag blei Torkildstranda åpna for seiling og me tok med oss custom RRD quad 82L for testing. Vinden auka for 5.6m2 med til tider godt trykk. Litt bølger frå danskebåten og nokre skiftingar i straumen gav oss dynningar med vinkel mot vinden for svimlingsknep (shakas) og skyv-attende (shove-its). I røynda blei dette ein bump and jump test.
Fjøla virka overraskende normalt med dei fire finnene. Som ventet pressa dei brått mot bakbeinet, noko som igjen gav bedre høgd. Når bakbeinet kan stemmes hardt så åpner dette for at fjøla tek større duk. Det kjens som at fjøla legg seg lettere oppe i vannet ved lite vind. Ho verka ikkje større men det er som om ho vannplaner like tidlig som ei 5 liter større fjøl. Ikkje noko fartstap, snarere auka hastighet ved kryssing. Svingte gjorde ho nett som med to finnar og ho la seg roleg på vannet i sjøgangen. Ved nokre små hopp og eit par spinnlupar syna brettet at det slapp like enkelt som før ifrå vannet.
Jibben satt altså som ved to finner. Kantene beit som nyslipte jern på isen. Lite overraskelsar med andre ord og bra er det, for RRD’s twin har få feil ved seg. Likevel, fire finner gir heilt klart en fordel når man kryssar som ein gal i straumen utmed Torkilstrandi.
Me trur baksida utav quad synar seg dei dagane det bles hardt i vinkel på bølgene. Dei dagane når du kan segla rett imot dei og du kjenn at hekken stem for mykje attende. Då vart det viktig å kunne ta av sidevingane og skru på plass blokkar som fell ned i finnefesta slik at fjøla ikkje luggar med åpne hol. Fjøl leverert som berre quad er såleis ikkje å få hugleik for.
NFC sine robotar kjem attende med test av fire finner i verkelege bølger, både med ‘fjæra-på’ ved Saltstein og med rein ‘fjæra-langs’ i Åsa.
Samstundes God Påske
ifrå NFC’s Testrobotar(Og husk lett at dynni, ellers kjem det sjaug inn.)
-
dr Masse;603967 wrote:JP:n tror jag har helt fel kanter (för feta och raka) för att funka som en riktig vågis, oavsett hur många fenor du petar ner i den… fel outline oxå.
Just min JP Freestyle 91 ’07 tycker jag är riktigt kul i vågor, den ligger högt i vattnet, är otroligt lättseglad, hoppar superbra och svänger mjuka skärande svängar lätt som en plätt. Det är bara när jag pressar den för hårt och försöker få till riktigt tajta svängar som den tappar fästet med fenan och slajdar ut. Ett sätt att försöka lösa det är så klart att sätta på en riktigt stor (men kanske mjuk) vågfena, t ex en 24a eller 25a.
Men jag undrar ändå hur det skulle funka om man satte dit två fenor vilket innebär en fena närmare railen som då släpper upp brädan ur vattnet och inte försöker hålla ner den hela den feta railen, på den feta häcken, i vattnet förgäves som den gör när den slajdar ut. Det borde då teoretiskt i alla fall tillåta mer längd av railen (mer rail närmare nosen) att läggas ner utan att behöva gräva ner halva brädan i vattnet.
Så även om den har fet häck och tjocka kanter så tror jag att skulle man få dit fenor närmare kanterna av häcken så skulle man behöva gräva ner betydligt mindre av de tjocka kanterna, i alla fall inte lika djupt som singlefinsetupen gör nu.
Faktiskt tror jag mer på quads än twins just för att kunna hålla kanterna nere i vattnet och behålla driv i tajtare svängar. Twins poppar nog upp ändå eftersom det bara är en mindre fena som skulle hjälpa till att behålla driv i sväng.
Vad tror ni andra, är jag ute och cyklar???
-
Lars_K;604470 wrote:På min quatro är det tvärtom. Fenorna ger ett lyft i tailen som ger en motreaktion i form av tryck på frontrailen. Ungefär som en vippbräda. Lyfter man i ena änden trycks den andra neråt. Toe-in på fenorna gör att de fenor som är nere i vattnet ligger som bärplan när brädan kantas och lyfter upp tailen. Samtidigt ligger de vinklade som roder och minskar svängradien.
Intressant teori… SÅ du menar alltså att på en vågsurfingbräda (som typiskt har innersidan plan på sidfenorna) så är högtryckssidan på innerfenan den kurviga och lågtryckssidan den flata, allt för att fenan skall jobba för att trycka upp tailen ur vattnet?
Njae…jag sätter nog mina dollars på att alla fenor, även de med toe in, har högtryckssidan på den sidan som är utåt i svängen och därmed trycker tailen inåt/nedåt. Och en konsekvens av detta är ett fler fenor (typ två extra) kommer trycka ned tailen mer, även om de har toe in. (Däremot är fenornas placering i längsled högst relevanta och en extra thruster flyttar ju fram “fentryckcentrum” lite vilket gör det enklare att få ned rail relativt det extra “fendriv” som den extra fenan genererar.) Likaså blir det förstås enklare när det “aktiva” fenorna sitter närmare kanten. Det bidrar till den effekt som Lars K hänvisar till att man kan få ned mycket rail i längsled utan att gräva ned tailen. Men även här tycker jag twin fin verkar ge den mest utpräglade effekten.
Lars_K;604470 wrote:Jag har aldrig fått i så mkt rail, framför allt i cutbacken, som med min quad. Detta utan att ens aktivt lägga tryck på framfoten utan det sker automatiskt. Eller snarare automagiskt höhö.Jag tror att detta mest är en effekt av shapen som helhet (och fenornas position långt fram och nära railen snarare än deras toe in)
Lars_K;604470 wrote:Här ser man hur horisontellt Keiths Quad ligger i sväng, med ena sidans fenor uppe i vädret. De aktiva fenorna ligger vinklade som bärplan/roder i häcken och ger lyft+sväng. Tillsammans med outlinen med framflyttad bredaste punkt så får han i jävligt mkt av railen, nästan fram till nosen. Lysande 🙂Min tolkning är snarare att Keith lägger sjukt mycket tryck nedåt på mastfoten i den där svängen. Kolla t ex arbågarnas rikting nedot och överhuvud taget hela kroppspositionen. Om det var brädans förtjänst kan man ju undra hur Bringdal kunde lägga ned ännu mer rail redan för 7-8 år sedan med bara en fena (utan toe in…).
-
Har du ens testat en Quatro Quad Ola? Känslan av att tailen ligger högt med brädan på kant är mkt tydlig. När man går från plant läge till kant i ingång bottensväng så accar brädan som en raket. Tailen lyfts upp på bärplanen bak och svänger på de bulliga bananpontonerna fram. Det är bara att kolla på vilket klipp som helst så ser man vilket acc Keith och Levi får i svängarna. Såklart måste det till bra teknik från seglarna också med tryck på framfoten för att brädan ska lägga sej rätt.
Med läget som brädan har i vattnet och hur flödet runt fenorna är riktat kan jag inte se hur fenorna med sin toe-in skulle kunna få en anfallsvinkel nedåt.
Hade fenorna grävt ner tailen får man snarare en bromsande effekt.
Sen finns det säkert lägen då insidan på fenan ligger på tryck istället, tex i en tvär cutback då fenorna står för mycket av greppet och hindrar tailen från att slajda ut.
En vågplanka kan mkt väl fungera på annat sätt med trycksidan på insidan av fenan istället, tex för att generera grepp i sväng. En vågbräda ser ju helt annorlunda ut dessutom.
Klart man kan få i mkt rail på en single och twin också med rätt teknik. Men en Quad tror jag kan hjälpa till lite ytterligare. Så upplever jag det med min planka iaf. Andra quads kanske inte funkar på samma sätt. Tex starboard har ingen toe-in och bygger på en EVO-shape ganska rakt av. -
Testa att ta bort alla fenor och gör en bottensväng. Med ditt argument borde då tailen gräva ned sig mer än den gör nu på din bräda (eftersom fenorna med ditt argument lyfter tailen).
Eller gör det mindre radikala experimentet att segla den som twin.
Den enstaka grad som (möjligen) skiljer Quatros toe in från min (jag har 1.5 grader) gör ju knappast att brädan brädan funkar enligt helt nya fysikaliska principer. Som sagt, det är shapen som helhet och fenornas position (relativt vad du är van vid) som ger den effekt du pratar om.
När det gäller Levi och Keith så är ju trots allt skillnaden på hur de seglar med quad eller twin högst marginell.
Jag tvivlar inte på att din bräda ge ett sjukt acc in i svängen och är jättelätt att lägga i mycket rail på. Jag håller bara inte med om teorin att fenorna skulle lyfta tailen utan menar att det istället är en fråga om en “relativ effekt”: fenorna gör fortfarande sitt vanliga jobba att hålla kvar (=in) brädan i sväng, men relativt t ex en single fin så behöver inte tailen ligga lika djupt i vattnet för att fenorna skall greppa (för att fenorna på en quad/twin sitter längre fram och längre ut på kanten).
-
Effekten blir likadan med twin eftersom bakfenorna har samma toe-in vinkel. Fast med 4st fenor blir nog effekten större. Quatros quad ger ju också mer driv än deras twins enl BS test. Ska testa köra brädan med mina twinfenor så snart det blir tillfälle. Håller med om att det inte bara är fenorna som ger drivet utan det är hela shapen. Fenorna gör det lilla extra för att hjälpa till så att brädan ligger rätt i vattnet, dvs lyfta tailen och därmed lägga i railen fram. Att fenorna skulle gräva ner tailen tror jag är helt fel tänk. Det ger inget driv. Sen är det huvudsakligen railen som håller brädan i sväng, inte fenorna.
-
Ja, bara det funkar i praktiken kan man ju tänka som man vill…jag är bara lite förundrad att du tror att en i sammanhanget minimal ändring av en liten vinkel från 0 till kanske 2 grader skulle ändra fenans beteende. Eller menar du att en fena i tailen alltid driver tailen uppåt/utåt (oberoende om det är 1 2 3 4 eller fler fenor med eventuellt några enstaka graders toe in)?
Fundera lite på vad som skulle hända om fenan (fenorna) gick av mitt i en fulltrycks bottensväng. Skulle då tailen flyga ur vattnet eller tryckas ned mer i vattnet?
-
Enligt gubben Boukes teori, som faktiskt för engångskull verkar logisk, så blir brädan snabbare med toe in på sidofenorna. Om brädan har helt plan undersida o seglas rakt fram borde ju den plogform som fenorna bildar bromsa. Men nu är ju inga brädor plana eller seglas rakt fram, vilket gör att vattenflödet styrs i en bågen under brädan. Så de gäller att hitta den vinkeln på fenorna som bäst sammanfaller med vattenflödets riktning vid fenorna.
Men som allt annat måste de bli en kompromiss eftersom för vattenflödet över (undersidan av) brädan påverkas av hastighet, hur o hur mkt/lite den kantställs mm.Kollade igår på två twins av 2010 års modell. Längd, bredd o volymsiffrorna på dom var indentiska. Men där emot var bottenformen, eller iaf skillnaden i djupet på konkaviten från framstroppar o bakåt enorm. Trots att de borde innebära att utgångsvinkeln för vattenflödet vid fonorna på brädorna är ganska olika verkar toe innen va den samma??
Dessutom har Fanaticen har så djupa konkaver att railsen nästan blir till fasta småfenor, dvs quad! Medans RRDen har väldigt grunda konkaver o mindre tail kick.
SUCK….att de ska behöva bli så invecklat o ha kul på en våg:( -
Boukes teorier handlar dock om hur brädan funkar när man seglar rakt fram.
-
Å andra sidan levererar han teorier om hur flödet runt brädan ändras kors och tvärs som om det är en djupgående deplacementbåt han pratar om. Fast med hans shaper så är det nog det när jag tänker efter.
Klart att fenans vinkel påverkar brädans beteende, även om det handlar om så lite som en ynka grad. Sen att den lyfter eller trycker ner brädan i större mängder tror jag inte, och som jag skrev tidigare är det flera som köra med parallell setup. Visst påverkar det, men det är mer påtagligt hur “stjärtstyrd” brädan bli med annan vinkel på fenorna. Våra vänner utan segel testar fenvinklar hela tiden och flera typer av fenboxar kan sätta både olika toe-in och cant-vinkel direkt i boxen. De är justerbara på några grader och det är enorm skillnad i hur brädan beter sig. Men då har de också en helt annat typ av shape och inte en rigg som trycker ner railen (om den används så att säga, vissa norrmän hävdar annat).
Ni kan teorisera tills vi kräks, men det är inte förrän brädorna blindtestas med olika fenvinklar som det verkligen går att säga om brädan går bättre med olika vinklar.
-
Svenne;604524 wrote:Klart att fenans vinkel påverkar brädans beteende, även om det handlar om så lite som en ynka grad.
Självklart påverkas beteendet, det jag menar är bara att man inte byter sida på strömningen genom att t ex gå från 0 till 2 graders toe in. Brädan har redan betydligt större “avdrift” i svängen än så. Så även med lite toe in är det så att säga en positiv anfallsvinkel när brädan väl ligger i sväng.
Log in to reply.