Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 21 minuter vågridning till kaffet

  • lars_k

    Member
    3 april, 2010 at 11:10

    Jag tror också fenan ligger ganska neutralt som en styrfena. Möjligtvis existerar inte “bärplanseffekten”, utan det är fortfarande brädans vinklade botten som lyfter upp tailen och fenan håller emot inåt i svängen. Dock gör toe-in att fenan “tillåter” ett högre vattenläge i tailen som i sin tur ger mer kanttryck fram på brädan. Att en quad ligger högre i tailen än en single i svängen tror jag stenhårt på. Det är vad jag upplevt iaf.
    Att fenorna skulle jobba ihop och ger ett “vridande moment” som drar ner railen tror jag inte alls på. Fenorna sitter alltför långt bak och för tätt ihop i längsled för det.

  • tws

    Member
    3 april, 2010 at 11:19

    OK, dere så ikke quadtesten min på nynorsk, toe på 3 grader gav mer speed, men ser dere denne? Sivers backloop ved 2:58 !!!! Eller airial til Mark Angulo ved 2:15? Kauli som ovverroterer dobbel.
    Endelig Hookipa action som jeg husker det med Mark i hovedrollen. Fyyyyfaenn jeg gleder meg til Lista tar av. Hva gjør dere inne i Sverige da?

    http://blog.mauiwindsurfing.net/2010/04/extreme-hookipa-video/

  • surfslusken

    Member
    3 april, 2010 at 11:57
    tws;604547 wrote:
    OK, dere så ikke quadtesten min på nynorsk, toe på 3 grader gav mer speed, men ser dere denne? Sivers backloop ved 2:58 !!!! Eller airial til Mark Angulo ved 2:15? Kauli som ovverroterer dobbel.
    Endelig Hookipa action som jeg husker det med Mark i hovedrollen. Fyyyyfaenn jeg gleder meg til Lista tar av. Hva gjør dere inne i Sverige da?

    http://blog.mauiwindsurfing.net/2010/04/extreme-hookipa-video/

    Pål, kan du ikke finne deg en tysk sajt istället???

  • ola-h

    Member
    3 april, 2010 at 12:16
    Lars_K;604545 wrote:
    Jag tror också fenan ligger ganska neutralt som en styrfena. Möjligtvis existerar inte “bärplanseffekten”, utan det är fortfarande brädans vinklade botten som lyfter upp tailen och fenan håller emot inåt i svängen. Dock gör toe-in att fenan “tillåter” ett högre vattenläge i tailen som i sin tur ger mer kanttryck fram på brädan. Att en quad ligger högre i tailen än en single i svängen tror jag stenhårt på. Det är vad jag upplevt iaf.
    Att fenorna skulle jobba ihop och ger ett “vridande moment” som drar ner railen tror jag inte alls på. Fenorna sitter alltför långt bak och för tätt ihop i längsled för det.

    Jag menar inte att fenorna jobbar ihop, bara att “inåtkraften” som varje fena producerar som verkar för att hindra brädan från att få spin out samtidigt verkar för att hålla tailen i vattnet som en motvikt till seglaren som häver sig framåt och försöker trycka i mer rail. Att en fenas kraft på detta sätt blir riktad nedåt blir ju helt enkelt en effekt av att brädan vinklas upp på kant.

    Toe in på en (inner-) fena ger den hel enkelt mindre anfallsvinkel vilket påverkar kraften den fenan genererar och i vilka vinklar den klarar av att bibehålla strömningen (innan den stallar). Precis när du är på väg in i sväng kommer toe in också göra att innerfenan börjar producera nämnvärd kraft lite, lite senare, dvs den uppför sig mer neutralt tills kraften i svängen genererar tillräcklig “slip” för att skapa någon anfallsvinkel att tala om mot fenan. Jag vet dock inte om just detta spelar någon roll eller ej. Däremot justerar man ju fenorna på en vågsurfbräda mot mer toe in om man vill ha en mer loose bräda och mindre toe in om man vill ha mer driv (se t ex 4wfs:s webbplats) och anledningen till att det blir så beror just på att mer toe in ger mindre anfallsvinkel och därmed mindre kraft till den fenan. Rent generellt flyttar man ju ihop fenorna för att få mer loosehet och att ge framfenan mindre kraft (genom mer toe in) ger ju motsvarande effekt.

    Men som sagt, du har fortfarande helt rätt i att en quad (alla jag kört i alla fall) tillåter “högre vattenläge” i tailen jämfört med en single, men jag menar alltså att det har med att fenorna sitter närmare kanten att göra (och att de sitter längre fram). Och en twin (toe in eller ej) gör det också. Skillnaden som jag upplever det är att de quadvarianter jag kört kombinerar mycket mer grepp totalt sett med mycket av effekten att det är lätt att lägga i rail från twin. Det är det som jag skule säga ger känslan av driv i svängen. På en twin får man i mycket rail, men fenorna “svarar” inte på samma sätt så det blir inte samma acc. Men i gengälld gör det extra drivet att brädan spårar lite mer och inte blir lika snabb i reaktionerna, mao man måste stå lite mer rätt och “planera” linjerna lite bättre. Kasnke är det därför du gillar quad, Rille, för att du får drivet som du är van vid från din single och ändå mycket av “raileffekten” som en twin har. Det är ju förresten så som många andra också beskriver olika quads – att de plockar goda egenskaper från singel och twin.

    För övrigt såg jag flera seglare som körde sina Quatroquads som twin fins. Jag pratade med i alla fall tre och alla saknade helt enkelt looseheten från twin.

  • ola-h

    Member
    3 april, 2010 at 13:06
    tws;604547 wrote:
    OK, dere så ikke quadtesten min på nynorsk, toe på 3 grader gav mer speed,

    Jodå jag såg. Du borde prata lite med crispavio på Boardsforumet som är expert på plattvettentestning av quadbrädor. Allvarligt talat, det skall bli mer intresant at se hur du gillar brädan i vågor. Glöm inte att köra både med och utan framfenorna för att få lite referenser.

    tws;604547 wrote:
    Fyyyyfaenn jeg gleder meg til Lista tar av. Hva gjør dere inne i Sverige da?

    Kanske kommer vi dit om inte Åsa eller Torö skall gå av samtidigt.

  • lars_k

    Member
    3 april, 2010 at 13:42

    Tror vi tänker ungefär likadant Ola, fast vi uttrycker det olika bara hehe. Om fenorna ger mer rail i vattnet eller det “är enklare” att få ner rail spelar kanske mindre roll. Man måste i vilket fall som helst aktivt svänga med framfotstryck. Brädan gör inte allt jobbet åt en.
    Jag såg också många med quatroquads på Maui, alla dock med alla 4 fenor i. Men att man också kan köra dem som twin är ju positivt. Det ökar klart rangen på plankan. I vissa förhållanden går säkert plankan bättre som twin, tex när det blåser pung och man mer behöver kontroll än megadriv och fengrepp. Eller om man vill ha brädan mer loose som de du snackade med på Maui. Ska bli riktigt intressant att köra brädan med mina Twixx 16. Är tunna och flexiga och borde göra brädan riktigt lösaktig.

  • tws

    Member
    4 april, 2010 at 11:12

    180 kulingdager i året…

  • ola-h

    Member
    4 april, 2010 at 19:29

    Nice. Måste pallra min feta röv dit snart.

  • ola-h

    Member
    5 april, 2010 at 09:01

    Apropå frågan om rail i vattnet och brädan läge så kom jag att tänka på nedanstående bild. Här snackar vi en vanlig svensk seglare som uppfostrats i Apelviken, inte på Maui och Madagaskar, och som dessutom knappt håller i bommen (kolla bakhanden). Nu snackar vi alltså lätt att få i rail (utan toe in… med väl med twin fin). Liksom på Keith-bilden LarsK postade är brädan förvånansvärt “horisontell” dvs man behöver inte begrava så mycket tail för att få i mycket rail.

    _Z0D7108%20-%20Version%202.jpg

  • lars_k

    Member
    5 april, 2010 at 09:38

    Ja, begraver man mkt tail blir det svårare att lägga i rail. Toe-in får upp tailen och gör det ännu enklare. Jag misstänker också att Quatro har breddat tailen på sina quads relativt sina twins för att supporta det mer horisontella läget på kant.

  • surfslusken

    Member
    5 april, 2010 at 11:50
    Ola H.;604764 wrote:
    Apropå frågan om rail i vattnet och brädan läge så kom jag att tänka på nedanstående bild. Här snackar vi en vanlig svensk seglare som uppfostrats i Apelviken, inte på Maui och Madagaskar, och som dessutom knappt håller i bommen (kolla bakhanden). Nu snackar vi alltså lätt att få i rail (utan toe in… med väl med twin fin). Liksom på Keith-bilden LarsK postade är brädan förvånansvärt “horisontell” dvs man behöver inte begrava så mycket tail för att få i mycket rail.

    Inget fel på den bilden Ola. Men en stillbild säger egentligen väldigt
    lite om ämnet. De är ju jätte avancerat att få i mkt rail i en bottensväng. Men att få
    ner mkt rail OCH ha fart e jävligt avancerat.

  • ola-h

    Member
    5 april, 2010 at 11:58

    Helt sant. Rent tekniskt har man ju absolut mest rail i vattnet om man står till knäna i sjunker. Om inte brädan är för kort man man nog komma upp i närmare fem meter rail då. DET kallar jag mycket rail! Och vem har egentligen rail-rekordet? Med lite barlast på en gammal 70-talspråm borde vi kunna snacka 8-9 meter rail i vattnet.

  • dude

    Member
    5 april, 2010 at 17:23
    Ola H.;604794 wrote:
    Helt sant. Rent tekniskt har man ju absolut mest rail i vattnet om man står till knäna i sjunker. Om inte brädan är för kort man man nog komma upp i närmare fem meter rail då. DET kallar jag mycket rail! Och vem har egentligen rail-rekordet? Med lite barlast på en gammal 70-talspråm borde vi kunna snacka 8-9 meter rail i vattnet.

    Nemen hej Ola, när du svarar så där är det svårt för en teoretiker som jag att veta om ditt och Sluskens inlägg är på allvar eller inte. Men eftersom du svarade så avvädjande så antar jag att det var ett rent insiderskämt mellan Slusken och dig…

  • dude

    Member
    5 april, 2010 at 17:27

    Men Hallå, är det nån som tror på min idé eller är jag för mycket ute och cyklar för att ni ska ha något svar?

    dude;604489 wrote:
    Just min JP Freestyle 91 ’07 tycker jag är riktigt kul i vågor, den ligger högt i vattnet, är otroligt lättseglad, hoppar superbra och svänger mjuka skärande svängar lätt som en plätt. Det är bara när jag pressar den för hårt och försöker få till riktigt tajta svängar som den tappar fästet med fenan och slajdar ut. Ett sätt att försöka lösa det är så klart att sätta på en riktigt stor (men kanske mjuk) vågfena, t ex en 24a eller 25a.

    Men jag undrar ändå hur det skulle funka om man satte dit två fenor vilket innebär en fena närmare railen som då släpper upp häcken ur vattnet och inte försöker hålla ner den hela den feta railen, på den feta häcken, i vattnet förgäves som den gör när den slajdar ut. Det borde då teoretiskt i alla fall tillåta mer längd av railen (mer rail närmare nosen) att läggas ner utan att behöva gräva ner halva brädan i vattnet.

    Så även om den har fet häck och tjocka kanter så tror jag att skulle man få dit fenor närmare kanterna av häcken så skulle man behöva gräva ner betydligt mindre av de tjocka kanterna, i alla fall inte lika djupt som singlefinsetupen gör nu.

    Faktiskt tror jag mer på quads än twins just för att kunna hålla kanterna nere i vattnet och behålla driv i tajtare svängar. Twins poppar nog upp ändå eftersom det bara är en mindre fena som skulle hjälpa till att behålla driv i sväng.

    Vad tror ni andra, är jag ute och cyklar???

  • poppo

    Member
    5 april, 2010 at 17:42
    dude;604822 wrote:
    Men Hallå, är det nån som tror på min idé eller är jag för mycket ute och cyklar för att ni ska ha något svar?

    sorry dude, jag tror inte på den. men jag skull aldrig tagit ut en ren freestyleplanka i vågor från början. tror Du på det så go for it!

    btw: allt detta teoretiserande är ett tydligt teckan på att vi behöver komma ut på vattnet! torö är väl öppet, så nu fattas bara en schysst prognos.

Page 7 of 10

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 21 minuter vågridning till kaffet

You must be logged in to create new discussions.