Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 21 minuter vågridning till kaffet
Taggad: freestyle, maui, våg, våg freestyle, vågsegling
-
21 minuter vågridning till kaffet
tws svarade 14 år, 7 månader sedan 28 Medlemmar · 138 Svar
-
dude;604822 wrote:Men Hallå, är det nån som tror på min idé eller är jag för mycket ute och cyklar för att ni ska ha något svar?
Jag tror faktiskt att det skulle kunna bli lite bättre. Om du gillar brädan i vågor för övrigt, så varför inte. Du kan sätta fenorna lite extra isär, typ 15-16cm för att få lite tydligare “twineffekt”.
(Detta inlägg är inget skämt)
-
Jag är ändå intresserad av att uttömma om det kanske är möjligt att få till en bra bräda av JP Freestyle 91 ´07 genom att sätta på två eller fyra fenor på den.
Två eller fyra fenor innebär fena närmare railen. Och precis som alla de bilder som Ola H och Lars K har visat kan det släppa upp häcken ur vattnet en bit med bibehållet grepp från den twin eller de två quads som sitter på railen.
Om jag ska försöka komma till vad jag tror det hela handlar om så är det att få ner nosens rail i vattnet och komma åt den sväng som finns där. På en brädan med liten rocker är det ju alltid större sväng på en brädas nos än på häcken. Jag antar att det är just det som Goya har upptäckt vilket fått honom att köra sina twins med mindre tail-rocker, eftersom de svänger mer på svängen i nosen som utan twins vart svår att komma åt (om man då inte är vågseglarproffs och kan trycka ner grymt mycket rail ändå).
Sen, om jag jämför vad twin vs quad skulle kunna ge att sätta på den här lilla freestyleplankan, så kan jag tänka mig att den – likt andra freestyleplankor – har sämre grepp väl i sväng med sina nästan genomtjocka rails. Därför får den lite mer distinkt grepp först när man närmar sig att lägga ner mer av nosens rail. Då behöver man styrka upp fästet av bakhjulen med ett par driviga quads. Slutändan blir driv (?grepp?) i bakvagnen, grepp i framvagnen och riktigt mycket slajd där emellan.
Okay, hur står sig det här regretionstestat mot era teorier. Det här är i alla fall inte redo att skickas ut för test i fält :tongue: än
-
Ola H.;604830 wrote:Jag tror faktiskt att det skulle kunna bli lite bättre. Om du gillar brädan i vågor för övrigt, så varför inte. Du kan sätta fenorna lite extra isär, typ 15-16cm för att få lite tydligare “twineffekt”.
(Detta inlägg är inget skämt)
Hmm, vad menar du med “twineffekt”? Jag är inte så bra på vad alla begrepp betyder…
-
Ju bredare isär fenorna sitter, desto mindre kommer den att bete sig som en singelfena (kursstabilare rakt fram) och tillåta mer “twinsväng” på kanten.
Ja, lite bättre kan det nog bli, men med tanke på hur kanterna (rättså rejält boxiga längst bak) ser ut på en JP FS91 så kommer det aldrig, oavsett antal fenor, att bli en bräda som kommer att vara särskilt bra för vågridning.
Poppo har för övrigt rätt. Vi behöver komma ut i vågorna!
-
dude;604837 wrote:Hmm, vad menar du med “twineffekt”? Jag är inte så bra på vad alla begrepp betyder…
Men snälla du! Nu måste ändå Ola yra på bra. En freestajl bräda på 91 liter GÅR INTE bra o rida vågor med, kolla på railsen från fram stropp o bakåt så inser du de själv. Oavsett hur många fenor du fräser ner i den.
Om de nu verkligen är så att du tycker den funkar fint att rida vågor me så är de nog tyvärr så att du aldrig riktigt varit där än.OBS!!! DETTA INLÄGG INNEHÅLLER NOLL IRONI!!!!
-
Jag “red” vågor på Klittmöller musselrev en gång med min JP FS100. Vet ej varför egentligen men det blåste bara 7-8 m/s så jag behövde en fet planka. Det funkade men var nog det bängligaste jag gjort. Jag fick ta i så jag sket på mej för att få runt åbäket i svängarna. Plankan är ju helt fel för vågorna: ingen rocker, för bred, för tjock, kanterna för tjocka helt utan tucked långt fram (dvs inget kantgrepp).
Möjligtvis kan du få brädan lite mer “loose” kant till kant, men väl på kant kommer den inte att svänga ändå pga avsaknad av rocker. Enda rockern du kan svänga på är nosrockern men då måste du lägga på helvetes framfotstryck för att det ska hända något.
Oj va negativt det där lät, men bästa tipset är nog ändå att köpa en riktig vågis. Kanske en beggad EVO 90 eftersom du verkar gilla plattfeta dasslock. -
dude;604837 wrote:Hmm, vad menar du med “twineffekt”? Jag är inte så bra på vad alla begrepp betyder…
SOm de andra säger så kommer det ju aldrig av förklarliga skäl blir någon superloose vågrippningsmaskin av den där plankan, men om du som sagt redan nu tycker den svänger OK så menar jag alltså att den kommer bli ännu mer OK med twin (skippa quad).
Med “twin effekt” menar jag (som de redan gissat ovan) egenskapen att det är enklare att få ned railen längre fram utan att begrava tailien men också att det är enklare att svänga brädan utan att utnyttja så mycket av rockern.
Så om du tycker det är lite kul att idka praktiskt handarbete med windsurfingprylarna så är det bara att köra på. Men om du skall betala någon annan för att göra det så är det säkert mer kostnadseffektivt att köpa en bättre begagnad storvågis.
-
Tack för svaren alla! Jag är helt med på vad du säger Lars K. Du har helt rätt i det du säger Lars K att den nog inte kommer att svänga med vidare grepp på railen före man plöjer ner nosen. Men den är jag helt med på!
Förresten har jag testat rida med ett antal större freestyleplankor, men de större är ju helt omöjliga att få ner i vattnet, just för sin storleks skull. Skillnaden på fem cm i bredd mellan JP FS100 och 91an tycker jag är en stor skillnad.
Tillbaka till att svänga på nosen igen, att kunna släppa upp lite av häcken, som fenor närmare railen ger möjlighet till, är hela grejen! Man kan få ner hela brädans rail i vattnet utan att behöva trycka ner volym och rail som är omöjligt att hålla nere med den kraft och kroppstyngd man har till hands. Med EN fena vart man ju tvungen att trycka ner halva brädan för att bakfenan fortfarande var kvar i vattnet medan nosen också var nere. Och då var det ju oundvikligt att antingen häcken slajdade ut, att man tappade vart för man vart tvungen att deplacera så mycket vatten i sin framfart, eller att nosen ploppade ur vattnet. Det vart liksom inget finlir utan bara att försöka få till en snabb kraftsväng vilket så klart inte räckte till eftersom det behövs mer tid på nosen för att få sväng därifrån och komma runt. Nu med mer av häcken ur vattnet kan man finlira svängen på railens främre del där det finns scoop att svänga på.
Men jag behöver veta mer om de negativa sidorna av att få mindre “singlefinegenskaper” med fenorna längre ifrån varandra! Vad händer t ex om man sätter fenorna för långt ifrån varandra?…
-
Långt ifrån = nära kanten = kan suga luft och få spinout. Annars är min erfarenhet att på min FSW-betonade twin med fenorna brett isär känns det väldigt loose på vågen, men är det fenorna eller shapen? Den kräver mer falla av och avlast fötterna för att plana tidigt, men då planar den å andra sidan tidigare än mina singlefins nånsin gjort. Min 77-litare har fenorna närmre varandra och känns mindre olik en singlefin. Återigen – är det shapen eller fenorna? svårt att säga, eftersom dom skiljer sig från varandra mer än avståndet på fenorna.
-
Doc, hur långt avstånd har du mellan fenorna? Min starboard eviltwin 74 har 13 cm emellan.
Jag skulle tro att hur brett man kan ha mellan fenorna nog mest har att göra med hur bred brädans häck är.
-
Hei Dude. Både Ola og Slusken har fel. Det er en meget god ide å sette twin fenor på din JP 91. Brettet vil gå godt i wave når vinden ar svak. Gi plass til trusters så du kan lage quad av den senere.
Jeg lå på 3 plass i NM wave efter første dagen med en 100L Fanatic Skate 2009. Super i vågor. Nå får den trusters til dager med store waves og lite vind. Da blir det en single med trusters.
-
tws;604951 wrote:Hei Dude. Både Ola og Slusken har fel. Det er en meget god ide å sette twin fenor på din JP 91. Brettet vil gå godt i wave når vinden ar svak. Gi plass til trusters så du kan lage quad av den senere.
Jeg lå på 3 plass i NM wave efter første dagen med en 100L Fanatic Skate 2009. Super i vågor. Nå får den trusters til dager med store waves og lite vind. Da blir det en single med trusters.
Jo visst, men du e ju norrman. Så ja tror inte nån här förväntar sej att
du ska förstå. -
Per_M;603601 wrote:Herregud vad skönt att alla är hemma från ön
Keep it up!
/PM…fortfarande kvar och lägger ner riggen mer eller mindre i bottensvängen varje dag 🙂
Mars leverarade vind och bra-stor size nästan varje dag, April har börjat
fint, morgon här; svängde precis förbi Hookipa som erbjöd ca halvmast glassy
som ska ligga hela veckan sen kommer ett större swell till helgen…
Filip & jag håller ställningarna 🙂 -
Koa;604981 wrote:…fortfarande kvar och lägger ner riggen mer eller mindre varje dag 🙂
Mars leverarade vind och bra size nästan varje dag, April har börjat
fint, morgon här; svängde precis förbi Hookipa som erbjöd ca halvmast glassy
som ska ligga hela veckan sen kommer ett större swell till helgen…
Filip & jag håller ställningarna 🙂Håll seften!
-
Faen. Pendler til og fra jobb mens de later seg ‘over there’. Til sommeren skal jeg ta en dobbel i Lejet på freestylen. Og du slusken, skal få stå under som en kald, redd og våt liten hund..
Logga in för att svara.