Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 21 minuter vågridning till kaffet

• surfslusken

Medlem
    6 april, 2010 vid 19:21
    tws;604988 wrote:
    Faen. Pendler til og fra jobb mens de later seg ‘over there’. Til sommeren skal jeg ta en dobbel i Lejet på freestylen. Og du slusken, skal få stå under som en kald, redd og våt liten hund..

Kjetil, du får se till o ha nyktrat till innan du kör över Svinesundsbron. Vi har låg
    promillegräns här i sverige.

• ola-h

Medlem
    6 april, 2010 vid 19:42

Fan vilken tur att man inte längre har kvar någon freestylebräda och måste bevisa sig på det där sättet.

• dude

Medlem
    8 april, 2010 vid 11:19

I motsats till vissa andra av er här 😉 gillar jag att både hoppa och vågrida i vågor och när det är lite lätt vind är det faktiskt något av de bästa förhållanden att även hoppa på vägen ut. Det är då min lilla freestyle kommer väl till användning, vilket även Gurra och Henrik O. visat stort “tycke” för.

Men, det vi pratar om nu är att göra dess sväng bättre, på vilket sätt det görs vi till viss del avverkat. Men det återstår ju var att placera dem, vad som kommer förändras i rakt-fram-seglingen och vad som är okay att förändra i rakt-fram-seglingen.

Jag tror i alla fall just nu mycket på att få dit fler än en fena på lite bredare brädor med fetare rails och rak rocker! För våra svenska förhållanden kan de nog nära göra underverk.

• dude

Medlem
    8 april, 2010 vid 11:41
    poppo;604826 wrote:
    sorry dude, jag tror inte på den. men jag skull aldrig tagit ut en ren freestyleplanka i vågor från början. tror Du på det så go for it!

btw: allt detta teoretiserande är ett tydligt teckan på att vi behöver komma ut på vattnet! torö är väl öppet, så nu fattas bara en schysst prognos.

Tjenare Poppo!

Kan det möjligtvis ha något att göra med att du inte testat en tillräckligt liten freestyle? Jag menar, de flesta freestyles som finns är ju ändå rätt stora, nästan alla ligger på runt hundra liter.
    Och jag tycker att det mesta handlar om att ha en bräda som inte har för stor volym. Min på 91 liter för mina 75 kg funkar, och före dess hade jag en JP Freestyle 93 ´03 som jag bytte ut för att den var lite för lång och inte kunde ge den där pivotala känslan som dagens vågisar, freestyles och även nu till stor det freestylewaves har. Alltså, den var för lång på mitten så det var svårt att hänga fram och få någon sväng på nosen och dessutom var det för lång platt på mitten för att den skulle ge en tillräckligt liten svängradie, vilket alltså den nya 07:an blivigt kvitt.

Jag tror egentligen bara det bara har funnits en liten freestyle på marknaden, Tabou Freestyle 80, eller har det funnits fler små freestyles? Och just den (mer eller mindre anmärkningsvärt), har i år kommit ut med två fenor (heter det twinser?). Jag får kanske ta och fråga hur de har placerat de fenorna för att använda för hur jag skulle, eller inte skulle, kunna placera fenor på min freestyle.

Eller vad säger du Mange? :laugh:

• dude

Medlem
    8 april, 2010 vid 11:55
    tws;604951 wrote:
    Hei Dude. Både Ola og Slusken har fel. Det er en meget god ide å sette twin fenor på din JP 91. Brettet vil gå godt i wave når vinden ar svak. Gi plass til trusters så du kan lage quad av den senere.

Jeg lå på 3 plass i NM wave efter første dagen med en 100L Fanatic Skate 2009. Super i vågor. Nå får den trusters til dager med store waves og lite vind. Da blir det en single med trusters.

Tack för att du hänger med i svängen här för fler fenor på små freestyles :santa: Jo, jag funderar lite på vad du kan mena med att ge plats till thrusters. Menar du att jag ska sätta twinsen mer inåt mitten och längre bak för att kunna såtta dit thrusters utanför och framför? Det tror jag i så fall skulle förstöra mycket av det jag vill komma åt med att sätta dit twins på den. Som Ola H föreslog, skulle jag kunna sätta dit fenorna längre isär (var det en 15-16 cm emellan) i stället för vad nu som är standard på andra brädor. Om något då, så skulle jag hellre sätta dit dessa fenor längre fram och längre isär (än tvärt om), för att få mer twinkänsla (som dessutom Dietem pratar om för sin trailerfinsetup utan trailerfenan isatt). Och så kommer då även ditt resonemang in att det även skulle vara för att kunna få plats med ett par mindre quad-trailers (á la Starboard Quad) – eller varför inte en enkel trailer-fena precis som Dietem kör med (som ju dessutom det redan finns en box i för. Nu börjar det likna något! :santa:

• dude

Medlem
    8 april, 2010 vid 11:56

Och att få i en mindre mjuk fena lite längre bak i en powerpox är dessutom en tillräckligt liten sak för att även jag skulle ta mig på med att göra med glädje.

• poppo

Medlem
    8 april, 2010 vid 12:16
    dude;605285 wrote:
    Tjenare Poppo!

Kan det möjligtvis ha något att göra med att du inte testat en tillräckligt liten freestyle? Jag menar, de flesta freestyles som finns är ju ändå rätt stora, nästan alla ligger på runt hundra liter.
    Och jag tycker att det mesta handlar om att ha en bräda som inte har för stor volym. Min på 91 liter för mina 75 kg funkar, och före dess hade jag en JP Freestyle 93 ´03 som jag bytte ut för att den var lite för lång och inte kunde ge den där pivotala känslan som dagens vågisar, freestyles och även nu till stor det freestylewaves har. Alltså, den var för lång på mitten så det var svårt att hänga fram och få någon sväng på nosen och dessutom var det för lång platt på mitten för att den skulle ge en tillräckligt liten svängradie, vilket alltså den nya 07:an blivigt kvitt.

Jag tror egentligen bara det bara har funnits en liten freestyle på marknaden, Tabou Freestyle 80, eller har det funnits fler små freestyles? Och just den (mer eller mindre anmärkningsvärt), har i år kommit ut med två fenor (heter det twinser?). Jag får kanske ta och fråga hur de har placerat de fenorna för att använda för hur jag skulle, eller inte skulle, kunna placera fenor på min freestyle.

Eller vad säger du Mange? :laugh:

dude, det kan absolut ha med saken att göra (att jag inte testat en riktigt liten fs). mina rnda erfarnehter av fs-brädor är renodlade runt 100l. jag väger dessutom strax under 70, vilket gör att jag inte ser någon vits att köra med något större än min goya one 85 ens på plattvatten denna säsong! (5,7 är numera största seglet)

hade vart lite spännande att testa fler fenor one 85:an, men jag vill inte (och kan inte!) messa med en grym shape som passar lika bra i vågor som hemma på sjön.

så för mig verkar det hål i huvet med fs i vågor, men som jag sa – tror du på idén är det bara gå loss!

ses på torö snart förhoppningsvis 🙂

• lars_k

Medlem
    8 april, 2010 vid 12:17

Dude, du kanske kan starta en ny tråd där de som är intresserade snackar om när du bygger i fler fenor i din freestyle och mirakulöst förvandlar den till en fullfjättrad vågbräda.
    Vi andra fortsätter helst med stilar på vågen, single vs twin vs quad osv i denna tråden. Om nu nån har nåt mer att tillägga dvs…? 😛

• ola-h

Medlem
    8 april, 2010 vid 13:03

OK, back on track: Här kommer en sväng av Robby Swift, som utlovat. Notera den närmast Robby Naish-mässiga ingången men att han sedan är mer dynamisk och lägger mer tryck framåt för att sedan när han börjar resa upp sig och gå upp tillbaka mot vågen flytta trycka mer bakåt igen. Bottensväng är helt annorlunda. Där får han lite dåligt mer space och kör rätt bakfotat genom hela för att hinna upp mot läppen. En kille som gör sig bra när det är lite större, jämför med t ex Keith Teboul som har en mycket snabbare rörelse i sin sväng och kör bäst när det är lite mindre, tycker jag.
    web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

• poppo

Medlem
    8 april, 2010 vid 13:10

håller me ola. keith har sett bäst ut i lite mindre vågor på filmklipp denna vinter. eller är det helt enkelt så att inte väljer rätt bräda eftersom han har lite låsningsfokus på extremt svängiga shaper?

• lars_k

Medlem
    8 april, 2010 vid 13:30

Grym sekvens med Swift. Blev helt klart impad av honom på Hookipa. Han låg ofta helt rätt placerad på vågen och alltid med full fart mot nästa läpp.
    Keiths plankor med extremt mkt rocker funkar nog inte så bra för långa skär i hög fart på de största vågorna. När det var stort låg han ofta på häcken och bromsade tills vågen rest sej och nästan började bryta. Då droppade han rakt ner och sen rakt upp igen mot läppen. Allt han gör verkar fokusera 100% på att gå vertikalt mot läppen…

• tws

Medlem
    8 april, 2010 vid 14:15

1,10 og 11. Det er bildene av Swift dere skal fokusere på. Her skulle han stått oppreist med seilet bak rævva mens han seier som han gjør rett ned bølgen. Han gjør det nok, men bildene har ikke fått med seg denne lille bevegelsen som går så vannvittig raskt. Den bevegelsen er hemmeligheten bak det å kunne skyve seilet fremober langs vannet. Seilet må jo starte bevegelsen fra et sted. Fine bilder selv om de ikke fikk med essensen i hvordan han får det til.

• tws

Medlem
    8 april, 2010 vid 14:20

På tide at dere svensker får oppleve noe annet en småvågorna på Hawaii. Her er en Listavåg med skikkelig bredde.

• lars_k

Medlem
    8 april, 2010 vid 14:50

Äsch, det där var inte större än svensk västkust i höstas…
    http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=50522&d=1256466756

• ola-h

Medlem
    8 april, 2010 vid 15:19
    tws;605314 wrote:
    1,10 og 11. Det er bildene av Swift dere skal fokusere på. Her skulle han stått oppreist med seilet bak rævva mens han seier som han gjør rett ned bølgen. Han gjør det nok, men bildene har ikke fått med seg denne lille bevegelsen som går så vannvittig raskt. Den bevegelsen er hemmeligheten bak det å kunne skyve seilet fremober langs vannet. Seilet må jo starte bevegelsen fra et sted. Fine bilder selv om de ikke fikk med essensen i hvordan han får det til.

Jag förstå vilken rörelse du menar, jukset, eller vad du brukar kalla det. Och jag håller med om att det (för vissa seglingstilar) kan ha sina poänger. Men det är ju absolut inget man måste göra. I princip kan man ju lika gärna ligga på ett lätt innerskär och sedan gå rakt in i “droppa fram/ned seglat-positionen”. Eller (som de flesta gör) fixa det hela med att gå lite brantare nedför vågen (dvs mindre down the line, och på ett lätt ytterskär) än den tänka linjen och liksom få en anings “häng” i seglet som man sedan häver sig lite mot, därefter släpper lite.

Hur man än läser det hela handlar det ju om att skapa en liten tidsfrist där man inte har drag i seglet.

Och jag skulle säga att om man vill maximera drivet i svängen, är det bättre att gå rakt in utan jukset, som Levi gör. Men med jukset kan det i någon mening bli surfigare eftersom man använder seglet i mindre grad med den typen av sväng och mycket tidigare i svängen hamnar i den positionen där bakfoten spelar huvudrollen.

Sida 9 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 21 minuter vågridning till kaffet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.