Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 214 Wave Hybrid seglad

• 214 Wave Hybrid seglad

Publicerad av rip på 20 december, 2004 vid 09:27

Jag och Martin, S-136, hämtade i lördags ut den nya Naish Wave Hybriden från Swell. Vi var ivriga som barn och riggade snabbt upp 5,0 resp. 5,4 i Apelviken. Vågorna var fina och det verkade blåsa bra. Tyvärr avtog vinden allt mer och vi planande inte mer än 50% av tiden. Då vi planande hade vi inte heller fullt drag men vi fick kännt på den korta brädan.
    Det man direkt slås av är att den just är grymt kort! Vi hade även ute en Naish Wave 78 och när man skall parera vågor eller dålig vind sätter man ju fram foten vid mastfoten för att få balans. Det gör man absolut inte med Wavehybriden! Då dyker nosen direkt. Man sätter istället fötterna precis framför fotstropparna när man hoppar upp och där står man still tills man planar iväg och då går man tidigt i stropparna. När vi fick koll på tekniken var den mycket enklare att kajka ut med i vågorna.
    Den har ju bredden 59 och volymen 85 och det flyer väldigt bra. Den planar upp tidigt om man faller av och pumpar lite och tog väldigt bra höjd. Den kändes lite mer som en freestylebräda då man seglar rakt fram men svänger otroligt rappt och tryggt högt upp i vattnet.
    Detta är den första stubby som jag testat men det känns helt rätt för våra förhållanden.
    Jag testade även en riktigt lam framåtloop utan tryck i riggen och det konstiga var att nosen så snabbt var förbi vattnet utan att slå i. Man får nog hålla tillbaka rotationen i den stora vågorna för den verkar rotera ruskigt fort.

Nu väntar jag bara på en dag med de rätta förhållandena!

s_136 svarade 19 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 56 Svar
  • 56 Svar
  • lars_k

Medlem
    20 december, 2004 vid 09:43

Gött! Fan va rå den ser ut! =)

…hoppas man får testa en sån nångång…

• rip

Medlem
    20 december, 2004 vid 10:21

Som Basse sa om sin Amigu: -Känn som att stå bredvid en storebror.
    Han stod också redo för att filma våran segling men det blev inte direkt några grymma moves…

• basse

Medlem
    20 december, 2004 vid 10:29

Beskåda även den mycket användbara och varma overallen Martin bär på bilden. Ett måste för all vintersegling!!

Finns på Jula för endast 599.-

• basse

Medlem
    20 december, 2004 vid 10:32

Som sagt så blev det inte mycket till vågsegling på filmen. Inget man vill visa iaf.

Bräden verkade trevlig. Mycket lätt.

• lars_k

Medlem
    20 december, 2004 vid 10:49

Vägde ni den innan ni drog dit stropparna? Jag har inte hittat några viktuppgifter på det lilla underverket än… tongue.gif

• adde

Medlem
    20 december, 2004 vid 10:51

6.2 enligt uppgifter från tyskland…

/adde

• rip

Medlem
    20 december, 2004 vid 10:57

Är du redo att hämta och testa din bräda nu, Adde? Di missade ju inte så mycket…
    Det är rätt käckt att i en Ford Focus Kombi kunna skjuta in brädan och den bara precis tittar fram mellan nackstöden.

• basse

Medlem
    20 december, 2004 vid 11:18

.. satt ju bra där bak ändå.

• lars_k

Medlem
    20 december, 2004 vid 11:20

Ahh. Riktigt lätt i förhållande till volym/bredd…

• adde

Medlem
    20 december, 2004 vid 11:24

Jepp, nu är det över!!

/adde

• basse

Medlem
    20 december, 2004 vid 11:51

Ja grattis en gång till. Måste kännas riktigt bra nu. Hämtar du dem idag??

• adde

Medlem
    20 december, 2004 vid 13:12

De är påväg ner till Swell nu (eller i alla fall idag, enligt fraktfirman) kommer de fram i rimlig tid så tuffar jag ned. Lutar åt en testtur på onsdag….

Bättre belöning kan man inte få va?

/adde

• toka

Medlem
    20 december, 2004 vid 13:34

Belöning?!
    Men doktor Adde, man MÅSTE inte forska i fem år för att få köpa nya brädor… Ledsen att jag kommer med de här sanningarna först nu! laugh.gif

• sinclair

Medlem
    20 december, 2004 vid 13:50

du måste lämna fler rapporter angående hybriden när du testat den i bättre förhållande!

• mag

Medlem
    20 december, 2004 vid 14:55

Ta med skidfordralet och packa den i!!! Tusan va praktiskt med korta brädor. Och snygg är den också.
    /Magnus

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 214 Wave Hybrid seglad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.