-
214 Wave Hybrid seglad
Jag och Martin, S-136, hämtade i lördags ut den nya Naish Wave Hybriden från Swell. Vi var ivriga som barn och riggade snabbt upp 5,0 resp. 5,4 i Apelviken. Vågorna var fina och det verkade blåsa bra. Tyvärr avtog vinden allt mer och vi planande inte mer än 50% av tiden. Då vi planande hade vi inte heller fullt drag men vi fick kännt på den korta brädan.
Det man direkt slås av är att den just är grymt kort! Vi hade även ute en Naish Wave 78 och när man skall parera vågor eller dålig vind sätter man ju fram foten vid mastfoten för att få balans. Det gör man absolut inte med Wavehybriden! Då dyker nosen direkt. Man sätter istället fötterna precis framför fotstropparna när man hoppar upp och där står man still tills man planar iväg och då går man tidigt i stropparna. När vi fick koll på tekniken var den mycket enklare att kajka ut med i vågorna.
Den har ju bredden 59 och volymen 85 och det flyer väldigt bra. Den planar upp tidigt om man faller av och pumpar lite och tog väldigt bra höjd. Den kändes lite mer som en freestylebräda då man seglar rakt fram men svänger otroligt rappt och tryggt högt upp i vattnet.
Detta är den första stubby som jag testat men det känns helt rätt för våra förhållanden.
Jag testade även en riktigt lam framåtloop utan tryck i riggen och det konstiga var att nosen så snabbt var förbi vattnet utan att slå i. Man får nog hålla tillbaka rotationen i den stora vågorna för den verkar rotera ruskigt fort.Nu väntar jag bara på en dag med de rätta förhållandena!
Logga in för att svara.