Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 214 Wave Hybrid seglad
-
Yes, brädan är riktigt lätt!
Har nu vägd brädan och mig för att få lite extra vikt på vågen.Wave Hybriden väger 5,8 kg strippad och 6,2 kg med fena och stroppar. Som referens vägde jag Wave Comp. 8,4:an som väger 6,5 kg strippad.
Som sagt brädan är ruskigt lätt och står sig bra emot konkurenterna….
MVH
Martin
S-136 -
Var köper man hybriden och vad kommer den att kosta?
-
Från surfbutiken i sthlm eller direkt från importören/butiken Swell på västkusten (Varberg). Priset ligger på 10650:-
/adde
-
Coolt, det borde betyda att uppgiften på playmate lite (6.6 resp. 6.8 kg) är MED fena & stroppar…
/adde
-
Jag har ingen erfarenhet av så korta vågisar men jag tycker en bredd på 59 cm låter för mycket. När jag kör varvar mellan min freestyle wave 60 cm bredd och min vågis 53,5 cm så är det ju en enorm skillnad. Det är ju så mycket skönare med en smal vågbräda. Är den verkligen så lämplig att ha på västkusten, ni har ju trots allt rätt fina förhållande och mycket vind. Tror ni inte den kan bli rätt jobbig att kontrollera i hårda vindar?
-
Absolut inte. Tvärt om skulle jag vilja säga. jag tycker att AmiGu’n är mucket lättare att rida med än vad Cult55’an var som jag hade tidigare. Den är faktiskt lättare att kontrollera i hårda vindar. Din vågis är iof gjord för hårdare vindar än vad 55’an är men Amigu’n klarar sig riktigt bra i överriggad 4.2 iaf (det minsta jag har). Den fångas inte alls lika lätt av vinden och är lättare att kontrollera i luften.
Testa en stubby och du är såld!
-
En smalare vågis är att föredra i en hårt carvande bottensväng. Den ligger mkt stabilare i skäret.
Dock kan man med de nya brädorna byta stil lite och köra kvickare manövrar och gå in för att smacka mer vertikalt, även i cross-on. Och de hoppar klart bättre.
Det blir bra förhållanden på västkusten också då en vanlig vågis är att föredra. Beror mkt på åkstilen, vad man vill göra på vågen. En kort/bred förenklar mkt och är mer förlåtande. Dock är den mer svårkontrollerad med mkt tryck och fart i bottensvängen.
Håller med om att 59 cm är grymt brett, men den bredden ligger långt fram. Häcken ser rätt smal och fin ut, och det är ju mkt den man svänger med. -
Jag kan som sagt inte uttala mig om brädans fulla kapacitet än, då jag bara provkört den i underrriggad 5,4 i Varberg. Men där lyckades jag ivarje fall ta en frontside-ride på en våg jag aldrig skulle lyckats med på min 8,4:a.
Om man läser test kommentarerna från Jan Sleigh, Naish UK på
http://www.boardseekermag.com/equipment_reviews/sailor/naish_hybrid_05.htmSå säger han mast högt är gränsen…. inte särskillt vanligt ens här på västkusten. (Idag kan det iofs. bli det i Villshärad skulle jag tro..;-))
/Martin
Q: So bye, bye to the traditional long and narrow wave board?
A: Not quite. If people live in locations where they are getting proper waves, like in Ireland or Cornwall, then they should get a traditional wave board. If it was real windy, down the line and big waves, I’d use my 78 litre wave board.
The Hybrid will work to a point in mast high conditions. The volume is concentrated in the middle so it might be difficult to bury the nose in a long, full speed, bottom turn compared to a narrower board with a long water line and thinner rails. But I’m talking mast high, real windy and in the hands/feet of someone who knows how to bottom turn at full speed and who regularly goes out in mast high waves! Any other condition and ability and this board will only improve your sailing, especially in crappy, onshore conditions. -
Nu har även jag fått testa hybriden. Dock enbart på plattvatten/chop.
Första gången var i Askim, 5.4 (boxer) med okej drag och original fena (23 cm), stropparna(*) längst fram och mastfoten 2/3 från bakkanten. Vinden låg lite för mkt på väst så det var inga vågor att leka med.
Såklart känns det lite ovant, men om man låter bli att titta ned (och tänka “hur skall det här sluta?”) så var det inte så stor skillnad som jag hade förväntat mig.
Brädan seglar lite som en freestyle, man kan kliva i stropparna riktigt tidigt, falla av och “gnugga” upp den i planing, den ligger också högt i vattnet. Höjdtagningen är riktigt, riktigt bra.Som sagt, inga direkta vågor att svänga i men den går runt riktigt snabbt i gipparna och 360 med fötterna i stropparna kändes inte långt borta. Att slå var knepigare, så fort man sätter foten framför masten sjunker den, det var nästan så helikopterslag känndes rimligare. Å andra sidan kan man snabbt dra runt den i en slamgybe.
Vattnet var inte så trillvänaligt, men att få runt den i vulcano rönte inga större problem. Väl runt behövde man lägga all vikt på frambenet, den smala tailen fastnar lätt. Framtiden får utvisa hur bra den är som freestyle i hårdvind, för en lättare seglare (själv väger jag 82 + dubbla dräkter) är den nog inte oäven.
Andra turen var i Björlanda men där var det för j-vla kallt så det blev inget surf värt att skriva hem om. Samma uppsättning som ovan, men med 4.0 (Session). Ni som seglat Björlanda med 4.0 vet att det blir choppigt som tusan och igår var inget undantag. Hybriden har ett svagt V och den svalde choppet riktigt bra.
(*) Originalstropparna är fina, men svåra att justera för segling med 6 mm skor. Jag använde därför DaKine Core Contour.
/adde
-
Jag har också testat brädan för andra gången. Jag körde 5.0 vid våran klubbstuga i Fiskebäcksvik, Lysekil. Denna gången hade jag riktigt tryck i seglet och dyningsvågor med lite vindvågor på. Tyvärr orkade inte vinden upp till 4.0-4.5 segling då vi kan få riktigt fina vågor.
Jag fick dock testat lite hopp, enkel vågridning och hårdvindsfreestyle. Brädan har ett väldigt bra popp och är väldigt lätt i luften samt roterar riktigt fort i loopen. I vågridning var det ruskigt fräckt att även om jag tappade vågen i svängen så kunde man dra av grymma bottomturns ändå. Brädan sjunker ju inte igenom och svänger grymt bra.
I volcan så är den mycket enklare i och med bredden och att man står nästan i mitten. Jag skar aldrig ner tailen.Annars så har jag i stort samma uppfattning som dig, Adde.
Man vänjer sig vid att den är så kort och är man bara med på att nosen kan sticka neråt så är den mycket enklare att segla (gäller säkert alla stubbies) än “vanliga” vågbrädor: Den är snabb, planar tidigt (med lite hjälp), studsar t o m mindre i shoppigt vatten, lättare att hoppa med, tar grym höjd och är lätt att packa i bilen.Det känns som att dessa brädor bara är lättare att segla och att även jag kan lära mig lite moves!
-
Testade Adde’s igår i snudd på midjehöga chopp.. .. i Björlanda och tykte den gick bättre i choppen än vad Amigu’n gör och det kan ju ha att göra med det lilla V som finns. Tykte att det kanske var ännu viktigare att komma i framstroppen tidigt än vad det är på Amigu’n men det var ungefär samma. Den känns ganska mycket kortare (10 cm) än vad Amigun gör fanktiskt, man ser knappt nosen alls. Det var riktigt bra popp i de små små ramper som fanns igår.
Grymt sköna pads. Det är samma stroppar som på Amigu’n och jag har också bytt mina eftersom det inte går att ställa ut dem tillräckligt för skor utan att kardborren släpper.Hoppas på vågor på Torsdag så man kan få lura till sig ett test till.
-
De där små fotstropparna kan man ju ifrågasätta. Robby själv använder nog inye skor så ofta…
Jag lyckades faktiskt få mina stora genom att slita och dra i 25-gradig lägenhetstemperatur och nu funkar de faktiskt bra så jag kanske inte byter ut dem ändå.
Det kanske blir en tur neråt för att få testa lite riktiga vågor. Ut och surfa skall jag men får se om det finns utrymme att ta en tur till Varberg.
Logga in för att svara.