Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2,15 lång 34 bred o 3,1 kg lätt!

• 2,15 lång 34 bred o 3,1 kg lätt!

Publicerad av anders_hoffman på 25 april, 2004 vid 18:16

Ja, det är måtten på Exocets nya speedraket.

Så här står det på hemsidan:
    Jose Bahadour, the well known “Speedman” from the French West Indies, is one of the contenders of the Masters of Speed attempt to break the existing speed sailing record.

Therefor Jean-Marie Guiriec – EXOCET’s shaper – has designed two Speed Guns prototypes for Jose, adapting the “S” Series 2004 concept to the more extreme conditions of the speed runs.

The Speed prototypes dimensions are:

2,15m*34cm*3,1kg and 2,15m*38cm*3.2kg

Full carbon construction.

vinta_kestrel svarade 20 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • fenan

Medlem
    25 april, 2004 vid 18:38

helt sjukt!

men varför målar de brädorna.. måste vara några gram extra sen skulle ju de kunna kapa lite på padsen.

det skulle var kul å veta hur tjockt lager av kol de har.

• ian

Medlem
    25 april, 2004 vid 19:24

eller bara sätter pads på ena sidan, har de inte strutar att sätta fötterna i också så att de inte pajjar aerodynamiken, kanske en najs dräkt ocksåa.

o sen en keps med propeller så de ser om det blåser!

• mickemn

Medlem
    26 april, 2004 vid 18:42

Dom målar dom bara för att epoxyn i brädan ska klara solens UV-ljus.

Micke

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2004 vid 19:47

Krävs det helt platt vatten för att köra fort med en Speed needle eller tror ni att dom där brädorna skulle gå fort över chop också.
    Förutsatt att det blåser HÅRT och att man slörar.

Har förresten en gammal Mikael Delfs svensk speed needle som jag tänkt sätta i en modern fena i, tror den är 240×40 eller nåt sånt också helt i kol.

G-son

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2004 vid 20:38

HEJ !

Jag har två nålar, en 45 bred och en 38 bred.
    -45:an kör jag vid mer än 13 m/s och den är skön att köra i chop.
    -Rena större vågor går också bra, speciellt om du faller av på plattvattnet mellan vågorna och maxar fart för att sedan lova på någon peak,
    -du har aldrig hoppat så högt och långt!
    -Fantastiskt skönt är också att duckgippa eller göra en race gipp i maxfart på rel. platt vatten.

-Jag brukar hålla till bakom ett rev. -Detta är nästan nödvändigt med 38:an som körs vid mer än 16 m/s då choppen är för grov för de extrema farter 38:an kommer upp i.
    Om jag kör 38:an i chop brukar jag lova rel. mycket och höjda genom choppen för att sedan gippa och “rida” choppen på en optimal slör.

Speedbrädorna är underbara när det blåser tillräckligt!

Mvh. Ulf Å

P.S. De flesta nålar som Delfs gjorde var ca 260 långa.
    Min 38:a är 258 lång. -Kuriosa : En av Björn Dunkerbecks nålar från 2003 var 263 lång. D.S.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2004 vid 22:59

Grymt! Är det brädor byggda av Delfs som du har??
    Jag är även stolt ägare till ett 5.0 och ett 4.0 m2 North SPEED segel tror dom är från 91 eller nåt sånt med 5 cambers och typ 8 lattor.
    Masten är en North kolfiber med en styvhet som inte är av denna världen.
    Enda nackdelen är att dom är svåra att få till att rotera över efter gipp.
    Min bräda är också grym att gippa på plattvatten, stor radie och brädan skär som en kniv genom vattnet

Mer speed skulle va kul med en speedtävling i Sverige!

• stinger

Medlem
    27 april, 2004 vid 06:22

Jag har sett dina inlägg ang TOW o Go Big osv: Du täcker verkligen upp ett stort register med dina brädor, Formula till rena speedbrädor (38cm är smalt). Verkar grymt att åka speedbräda, misstänker att det är rätt stor skillnad mot traditionell slalom. Jag har nyligen köpt en gammal F2 Sputnik 285 Thommen Edition, ska bli riktigt kul att få fart på den…

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2004 vid 11:00

Tjena!

Javisst, man vill ju inte missa de blåsigaste dagarna.
    Riktigt tryck i ett extremt profilstabilt segel,
    (-jag har bl.a. några små simmer speed med 8 lattor 6 cams i storlekarna 4,3 4,9 och 5,6)
    på någon av mina nålar (de är byggda av Delfs)
    och jag hoppar rakt ut i stratosfären när jag hittar en ramp!
    Ni har väl sett Laird Hamilton hoppa 17m högt och skööönt långt, med speedbräda i NP´s gamla video..

Mvh Ulf

• vinta_kestrel

Medlem
    27 april, 2004 vid 13:43

Jaså var det Laird Hamilton (trodde det var storebror Angulo)? Har rullen, det hoppet är grymt! Om det är det hoppet där han bara åker uppåt uppåt uppåt och till slut bara kastar grejerna och faller typ halva dagen? Från tidigt 90-tal (91-92 kanske)?

• getwet

Medlem
    27 april, 2004 vid 14:21

Har själv en Mikael Delfs bräda hemma på väggen (där får den hänga numera)och också seglat den en hel del och kan bara konstatera att visst är dom snabba….för sin tid! Däremot har dom inte en chans mot de slalomraketer (downvindsslalom) som tillverkades från åren 1997-2001.

Moderna (får väl anse att downvindslalombrädorna från sent 90tal än idag är moderna, ej att förväxla med de nya slalomkonceptet men dom är inte heller några DW slalom)slaloms, förutom Hypersonicen, är byggda för att seglas på
    fena vilket inte Delfs brädor var. Kan man tekniken att segla på fena så har jag väldigt svårt att tro att något skulle kunna gå fortare!
    Min egen RRD268 avantslalom på 72liter slår ALLT annat jag prövat när det gäller fart och jag vet att F2:s lilla fina gula Thommen tillhör samma liga och några få till. Vill man åka tokfort så är det nog i den kalibern man ska leta för oss ej superduperelittokstarka seglare med Dunkerbeck kvaliteer.

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 07:41

Japp, det är Laird. Fast Forward, om jag inte missminner mig?!?

Ett av mina allra bästa seglingsminnen är från en Bic Allegro, den var smal redan då. Men faktiskt otroligt kul att gippa med, gick som på räls (lite samma erfarenhet som Ulf, misstänker jag). Kördes minsann med ett Raf Speed (5.9?), det var coola segel, det!

Speeeda På!

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2004 vid 11:00

Hej !

Jag har en 51,2 bred superlätt custom DW -slalom från andra halvan av 90-talet.
    Den är snabbare än 45:an vid mindre än 16 m/s i bra speedförhållanden.
    Över 22 m/s är 38:an outstanding, “-ingen” friktion.
    Det hela handlar om vind- och vågförhållanden..
    Det sköna med speedbrädor när du hoppar i våldsam vind, är att du kan hålla full koll på brädan i riktigt höga och långa hopp!

Mvh Ulf

• vinta_kestrel

Medlem
    28 april, 2004 vid 11:37

Jepp, Fast Forward var det! Har den liggande nånstans. Kanske ska leta fram den och digitalisera just det hoppet…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2,15 lång 34 bred o 3,1 kg lätt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.