Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 250 meter lång pir i Askims-viken
-
250 meter lång pir i Askims-viken
Publicerad av hakuna på 22 januari, 2014 vid 12:59http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2253118-askim-far-mycket-langre-badpir
Den nya 259 meter långa piren ska nu stå färdig till sommaren, är det meningen.
…
Förutom badpiren planerar park- och naturförvaltningen att rusta upp besöksparkeringen. Piren och parkeringen beräknas vara färdiga i början av juli. Under hösten kan det även bli aktuellt att fortsätta upprustningen av bland annat entréområdet och den befintliga lekplatsen på Askimsbadet.cobainwindsurfer svarade 10 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Synd att sabba göteborgs bästa surfställe på S-SW. 🙁
Den gamla bryggan var ju inte alls så lång vad jag kan komma ihåg… -
Frågan är var den hamnar och om det inte är så att man kan promenera med grejerna ända ut till “brytet”?
Niclas
-
En brygga låter väl utmärkt? Vad är problemet med att surfa 50-100 meter längre ut? Den där strandpromenaden i decimeterdjupt vatten är inte så viktig för mig…
-
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2253118-askim-far-mycket-langre-badpir
Den ska ju t.o.m. utrustas med två riggdäck! Eh, soldäck stod det visst…
-
Låter som ett dåligt aprilskämt i mina öron. Säkert trevligt för de som bara badar, men det förstör för oss andra övriga säsongen. Visst, de flesta brukar ändå köra längre ut, men kitar man skulle åtminstone jag velat ha möjlighet att köra längre in. 259 meter rakt ut i google earth… bedöm själva men det är en j**la sträcka och med badande så långt ut blir det säkert nya restrektioner för vattensport i viken… det skulle väl inte förvåna iaf.
-
Det var längesen jag körde i Askimsviken men då har jag alltid kört längre ut än piren ser ut att bli.
Och för kitare är den väl grym att hoppa över? 🙂
/Klas
-
Lär framför allt ställa till det för kitarna, och därmed för surf.se som väl kör kitekurser där?
-
Det blir inget riktigt break för vågridning, men det blir lite goa hoppramper när det blåser bra.
Här finns lite bilder tagna ifrån Marholmen in mot stranden;
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?92377-N%C3%A5gra-bilder-p%C3%A5-Sven-i-Askim
-
Kan man inte speeda bakom piren då? Jag hade gärna sett de bytte ut långa bryggan i bjärred mot en låg pir!
-
Man får väl promenera ut med kiten på bryggan och hoppa i därute !
/Tommy -
Såg på andra trådar här och på Göteborgs stads hemsida att bryggan varit på tapeten sedan 2007. Tydligen ska den inte byggs i norra delen utan i södra delen för att det ger ett mindre instängt vatten i viken, för att skydda något slags dvärgålgräsängar som finns i norra delen, för att den ska ligga nära övriga byggnader samt vara lättillgänglig/närmare parkering och bussar. Verkar som den ska utgå ifrån den här betongklacken (se bild). Enligt planen från 2007 planerades också en servicebyggnad med bl a toaletter på Marholmen, nya badstränder söder om pumpstationen och västerut mot Marholmen samt ett utökat gångstråk bort mot hovås båthamn. Man får väl se vad de hittar på. Det södra läget är väl kanske ändå att föredra eftersom det ändå är mycket sten o skit där på vägen ut där ändå.
-
Om de slutar där, så ser det väl rätt OK ut, eller?
Man kör ändå inte så långt in, pga det är för grunt.
Logga in för att svara.