Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 2mm huva eller 0.5mm huva med vast?
-
2mm huva eller 0.5mm huva med vast?
Publicerad av fenan på 19 mars, 2004 vid 10:09Vilket kor ni med? Racker en 2mm huva, ska man ha med vasten blir det lite dyrare och det e ju inte bra
jag har en prolimit 4/3 drakt nu och kommer nog borja surfa i april eller kanske nagot tidigare.clemens svarade 20 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag provade en pro-limit 4/3 dräkt och hade väst m luva 2mm utanpå, seglade i måndags utan problem..
-
Det som är bra med västen är att den tätar mot vattnet som rinner in i kragen. Det blir torrarre helt enkelt, om man inte har en helt tät krage vill säga. Sen blir det väll alltid en aning varmare med 2mm extra neopren. Men den största vinsten för mig är i alla fall att vattnet inte rinner rakt in på överkroppen.
-
Det är kanske lite smaksak, men de tätar bättre om den är på utsidan…
-
Här kan jag komma med expertkommentarer då jag själv kör prolimit 4/3 med nps västhuva till. Jag kör västen utanför och då är dräkten typ helt tät och jag fryser nada = great! däremot stelnar händerna till så jäkla fort och den som läser det kan ju hojta till!
-
Nu följer jag inte med. Innanför eller utanför. vad gäller. Hälften säger en sak och andra hälften en annan sak. Jag själv har ingen åsikt utan fryser jämt istället.
-
Det är bara att prova och se. Jag kör med västen innanför dräkten (North style ‘n wave 5/3), vilket funkar utomordentligt. Jag var ute Dec 6 förra året, och det var inga problem. Ang. händer, så verkar det variera rätt mycket från person till person hur mycket man fryser om händerna. Jag är nog lyckligt lottad och inte fryser så mycket. Jag kör med NP öppenhand, vilka funkar bra. Jag tror att det är mest en vanesak annars – vissa kör med handskar året om, medan vi andra hinner aldrig vänja oss med handskar under den månad åt gången man behöver dem. Jag tror att om man kör ett par tre ggr med handskar så vänjer man sig.
/Matt
-
Om du kör med torris är det att föredra att ha västen utanpå, ananrs kan det hända att du får in vatten i huvan å sen rinner det ner väldigt enkelt i dräkten om du har den innanför…
Logga in för att svara.